Așa cum anunță federația transportatorilor spanioli FENADISMER, creșterea îngrijorătoare a prețului gazului natural pe piețele internaționale a dus la o scumpire a gazului natural pentru autoturisme, camioane și autobuze de peste 100% într-o săptămână. Situația este cu atât mai îngrijorătoare pentru spaniolii care au utilitare pe gaz cu cât Ministerul Tranziției Ecologice din această țară refuză să considere gazul natural ca energie verde – ceea ce contravine poziției Comisiei Europene – în ciuda faptului că în prezent nu există o alternativă reală pentru transportul greu.
Prețul la pompă al gazului natural a atins un maxim istoric și se estimează că scumpirile vor continua în următoarele săptămâni, date fiind evoluțiile îngrijorătoare ale prețului gazului pe piețele internaționale.
Conform numeroaselor plângeri pe care le-a primit FENADISMER atât de la conducători auto persoane fizice, cât și de la taximetriști și transportatori care folosesc gaz natural pe vehiculele lor, prețul la pompă a ajuns la 2,20 de euro/kg la început de 2022, față de 1,10 euro/kg în ultima săptămână din decembrie și de 0,80 de euro/kg la începutul lui 2021.
Scumpirea descurajează folosirea gazului natural și face ca posesorii acestor vehicule să opteze, dacă au rezervor dublu, pentru motorină, care este acum mai ieftină, dar care poluează mai mult: vehiculele pe gaz reduc emisiile de oxizi de azot cu 85% și pe cele de CO2 cu 25% și elimină emisiile de sulfuri, deci avantajele folosirii gazului sunt indiscutabile. În plus, vehiculele pe gaz natural au etichetă recunoscută ECO, ceea ce înseamnă că pot intra în Zonele cu Emisii Reduse ce au apărut în unele orașe.
Scumpirea apare chiar în timp ce la nivelul Uniunii Europe există o dezbatere privind luarea în considerare a gazului natural ca energie verde. Comisia Europeană a propus asta, dar unele țări, ca Spania, se opun.
FENADISMER este de părere că astfel se transmite un mesaj confuz către industria de transport, în condițiile în care în ultimii ani s-a luat un angajament ferm în favoarea energiilor alternative la motorină și s-au achiziționat vehicule pe gaz natural – singura propulsie viabilă în prezent pentru transportul greu – pentru care investiția este cu 30% mai mare decât pentru versiuni identice diesel.
… două dintre acestea fiind programul Iveco Ambasador, în cadrul căruia clienții vorbesc despre cum protejează mediul prin folosirea de camioane pe LNG sau bio LNG, despre experiența cu gazul natural și despre avantajele pe care acestea le aduc în activitatea lor, și proiectul de reîmpădurire realizat în colaborare cu organisme specializate din Germania, Italia și Polonia.
Până în prezent Iveco a vândut 45.000 de vehicule pe gaz natural, fiind liderul pieței europene la acest capitol și primul producător care propune un camion greu alimentat cu gaz natural, conceput special pentru distanțe lungi, cu autonomie de până la 1.600 km în versiune pe LNG.
Rețeaua de distribuție a gazului natural numără acum 4.021 de stații în întreaga Europă, conform datelor de la NGVA (Asociația Vehiculelor pe Gaz Natural și Bio). În ceea ce privește strict bio LNG, acesta este furnizat ca amestec, dar volumele de biometan cresc tot mai mult.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit