După cum a relatat FENADISMER la vremea respectivă, alegerile generale anticipate din iulie anul trecut, precum și lipsa actuală a unui nou guvern, au afectat în mod direct aprobarea mai multor proiecte legislative și de reglementare referitoare, printre altele, la sectorul transporturilor rutiere, proiectul de lege privind mobilitatea durabilă, proiectul de lege pentru validarea Decretului-lege 14/2022 privind măsuri de sustenabilitate economică în domeniul transporturilor, la reglementarea lanțului de subcontractare în activitatea de transport rutier și la reducerea contribuțiilor pentru muncă pentru companiile de transport, printre altele.
Această paralizie politică a afectat, de asemenea, proiectul de modificare a greutăților și dimensiunilor pentru vehiculele de transport rutier de marfă, fiind discutat cu asociațiile de transportatori și negociat de Ministerul Transporturilor cu celelalte ministere relevante, în principal cu cel al Industriei și al Internelor.
În ceea ce o privește, Comisia Europeană a început deja să proceseze modificarea actualei directive europene privind greutățile și dimensiunile vehiculelor de transport, ca parte a Strategiei europene pentru mobilitate durabilă, cu scopul de a contribui la o reducere semnificativă a emisiilor de gaze cu efect de seră din transporturi. Astfel, printre măsurile pe care le propune se numără armonizarea și alinierea greutăților și dimensiunilor maxime în traficul internațional la cele mai comune limite permise în prezent, respectiv creșterea acestora la 44 de tone, așa cum este deja permis în 13 state membre ale UE.
În acest sens, FENADISMER a avut acces la scrisoarea trimisă recent de Confederația spaniolă a cooperativelor agricole către Ministerul Transporturilor, în care își afirmă în mod clar sprijinul pentru această măsură, pentru a contribui la competitivitatea sectorului agroalimentar spaniol. Scrisoarea evidențiază importanța transportului rutier pentru acest sector deoarece furnizează inputuri pentru fermele agricole și de creștere a animalelor, transportă produse primare către întreprinderile de prelucrare și distribuie produse alimentare la punctele de vânzare. De fapt, conform datelor Ministerului Transporturilor, Mobilității și Agendei Urbane, 39% din cursele de transport rutier de mărfuri sunt legate de sectorul agroalimentar. Din acest motiv, Confederația spaniolă consideră că este esențial să se aprobe creșterea tonajului maxim al vehiculelor de transport de mărfuri, deoarece creșterea capacității camioanelor la 44 de tone ar permite o reducere de până la 11% a costului tonei-kilometru transportate, ceea ce ar aduce beneficii competitivității lanțului agroalimentar prin reducerea costurilor unitare de transport. Acest lucru ar aduce beneficii pentru competitivitatea lanțului agroalimentar prin reducerea costurilor unitare de transport, se arată chiar în scrisoare, în care se concluzionează faptul că din punct de vedere logistic, ideea de a avea o capacitate mai mare va ușura presiunea și va facilita transportul de inputuri și produse alimentare într-un moment în care există un deficit de acestea și o nevoie mai mare de ele.
Noua revizuire a greutăților și dimensiunilor vehiculelor grele este văzută ca o oportunitate de a asigura eficiența și tranziția ecologică a sectorului transporturilor.
Uniunea Europeană a Transportatorilor Rutieri UETR salută revizuirea Directivei 96/53/CE privind greutățile și dimensiunile maxime ale vehiculelor grele de marfă, permițând vehicule mai lungi și mai grele și dezvoltarea sistemelor modulare europene („EMS”) în transportul rutier internațional de mărfuri.
Această inițiativă oferă o oportunitate de a contribui la sustenabilitatea mediului printr-o eficiență mai mare, o capacitate mai mare și o productivitate mai mare, contribuind totodată la atenuarea deficitului tot mai mare de forță de muncă din sector.
Întrucât tehnologia vehiculelor hibride sau cu emisii zero aduce o greutate suplimentară vehiculelor, abordarea propusă pentru a crește sarcina utilă a acestor vehicule este extrem de benefică.
Această nouă propunere facilitează implementarea vehiculelor ecologice în UE. Cu toate acestea, este necesară o abordare realistă, de la sisteme solide de casare până la implementarea eficientă a infrastructurilor de combustibili alternativi, precum și măsuri generalizate de combatere a prețurilor ridicate la energie.
Orice nou cadru ar trebui să faciliteze autorizarea a 44 de tone pentru orice vehicul pe termen lung, indiferent de sursa de energie utilizată, mixul energetic și neutralitatea tehnologică fiind cea mai bună abordare pentru a realiza decarbonizarea.
Normele prevăzute sunt clare și subliniază importanța ca UE să permită traficul transfrontalier al combinațiilor de 44 de tone printr-un sistem cuprinzător și uniform în statele membre ale UE, pentru a asigura condiții de concurență echitabile în acest sector.
Există încă provocări în ceea ce privește infrastructura rutieră care trebuie depășite, iar acest lucru va necesita un efort din partea autorităților naționale și a UE, prin alocarea de noi fonduri, cum ar fi cele din Eurovinieta sau ETS.
Un mediu concurențial echitabil va împiedica transportatorii să se confrunte cu medii de operare diferite și va încuraja, de asemenea, mai multe investiții mai eficiente din partea IMM-urilor, cu condiția ca acestea să aibă certitudinea că vehiculele mai grele și mai lungi pe care le achiziționează pot efectua activități de transport pe teritoriul UE.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit