Romania trebuie sa se focuseze pe incurajarea productiei autohtone si a exporturilor, in contextul in care oportunitatile pentru produsele ,,made in Romania’’ vor fi semnificative pe termen mediu si lung. Temerile investitorilor privind siguranta investitiilor si a produselor ,,made in China’’ sunt de natura sa accentueze fenomenul de relocarea a unor facilitati de productie in Europa, iar Romania trebuie sa faca toate eforturile administrative si logistice pentru a se afla pe lista tarilor atractive pentru investitii greenfield, arata o analiza realizata de expertii de la Moneycorp Romania.
Multi investitori vor privi cu destule rezerve piata chineza, principalul exportator al lumii. Faptul ca lanturile de aprovizionare s-au intrerupt atat de usor, urmare a crizei sanitare, ii va face pe multi sa isi regandeasca portofoliul de furnizori si locatia acestora, focusul fiind pe apropierea productiei de zona de desfacere, de clientul final.
In noul context international, in care SUA si UE isi regandesc strategiile macroeconomice, firmele romanesti au sanse sa castige contracte semnificative, in conditiile in care gama de produse de export a crescut semnificativ in ultimii ani.
"Romania a inregistrat, in 2019 cel mai bun rezultat din istorie in materie de exporturi, de 69 miliarde de euro, in linie cu estimarile noastre’’, spune Cosmin Bucur, directorul general Moneycorp Romania. ,,Estimarile noastre indica un nivel al exporturilor de 60 miliarde de euro in acest an si o revenire catre granita de 70 de miliarde de euro in 2021’’, a mai spus acesta. Spre comparatie, in 2010, economia romaneasca raporta exporturi de 37,3 miliarde de euro, la jumatate fata de cele din 2019. 76,6% din exporturi au mers, anul trecut, catre tarile din Uniunea Europeana.
Pentru Romania, spun expertii de la Moneycorp, urmatoarea perioada va aduce o serie intreaga de oportunitati in conditiile in care, din punct de vedere al raportului pret-calitate, produsele romanesti se afla intr-o zona atractiva, de la materiale de constructii la produse agroalimentare, textile si masini.
,,Europenii vor fi mai atenti la pret si la provenienta marfurilor’’, estimeaza Claudiu Ghebaru, Senior Dealer Moneycorp Romania. Principalele produse de export ale Romaniei au fost, in 2019, masinile si dispozitivele electrice (29,1% din totalul exporturilor), mijloacele de transport (18,4%), mobilier, materiale de constructii si alte produse (12,5%), produsele agroalimentare (10,4%), produsele chimice si mase plastice (9,2%), produsele metalurgice (8,6%), textile, confectii, pielarie, incaltaminte (7,8%) si produsele minerale (4%).
Romania a exportat cel mai mult produse si servicii in Germania, de 15,4 mld.euro (29,3% din total), Italia – 7,7 mld.euro (14,7%), Franta – 4,7 mld.euro (9%), Ungaria – 3,3 mld.euro (6,3%), Marea Britanie 2,5 mld.euro (4,9%), Polonia – 2,4 mld.euro (4,6%), Bulgaria – 2,4 mld.euro (4,6%) si Cehia 2,1 mld.euro (4,1%).
Din tarile din afara UE, cele mai cautate destinatii de export pentru produsele romanesti au fost Turcia (2,2 miliarde euro), SUA (1,3 mld.euro), Rep. Moldova (1,2 mld.euro) si Rusia (1 mld.euro).