Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Sfârșitul anului 2021 nu a fost favorabil pentru transportul public. Nu numai că unele autorități locale au decis să majoreze prețul biletelor din cauza creșterii costurilor, dar și achizițiile de material rulant nou au fost încetinite.

Potrivit asociației poloneze a industriei auto (PZPM) și companiei JMK Transport Market Analyses, în luna mai achizițiile de autobuze noi au scăzut cu o treime față de anul precedent, iar segmentul urban s-a redus cu peste 40%, ceea ce pune sub semnul întrebării rezultatul cumulat al primelor 5 luni din 2022. Din ianuarie au fost înmatriculate mai puțin de 500 de autobuze noi, din toate categoriile, cu aproape 4% mai puțin decât în urmă cu un an.

Ecologie costisitoare

Scăderea ponderii vehiculelor ecologice, care a crescut constant până acum, este îngrijorătoare. Din ianuarie până în mai 2022, au fost înmatriculate 163 de autobuze în segmentul urban, ceea ce înseamnă că vehiculele electrice, pe gaz și hibride au o pondere de 59% din achizițiile de flote noi. Cu toate acestea, pentru întregul an 2021, ponderea lor în înmatriculările noi ajunsese la 63,8%, iar această tendință negativă s-ar putea înrăutăți, motivul fiind situația economică incertă și creșterea costurilor. Nu atât de mult prețul vehiculelor în sine este o problemă (un autobuz electric poate valora cât 2 diesel, dar achizițiile lor sunt susținute de fondurile europene sau de Fondul național pentru protecția mediului și gospodărirea apelor din Polonia), ci îngrijorătoare este creșterea rapidă a prețului energiei și lipsa de perspective de încetinire a acesteicreșteri și, mai ales, anunțul slăbirii bugetelor administrațiilor locale, secătuite de Polish Deal.

Potrivit Asociației poloneze a industriei auto, problema este și mai gravă, deoarece pandemia a dus deja la o încetinire a investițiilor în transportul urban. Administrațiile locale se abțin de la achiziții, inclusiv de autobuze cu emisii reduse, deoarece nu știu cum vor evolua evenimentele.

Acesta este un semnal negativ, deoarece s-ar putea dovedi că autoritățile municipale nu își vor mai reînnoi flotele la fel de repede ca înainte, spune Jakub Faryś, președintele PZPM. Deși, după cum subliniază, din cauza cerințelor Comisiei Europene, nu se mai poate face cale întoarsă în ceea ce privește trecerea la un transport cu emisii reduse, există riscul ca acest proces să fie încetinit în Polonia. Există deja exemple. Compania Tychy a decis să nu cumpere autobuze ecologice alimentate cu gaz natural comprimat. Compania locală de transport public dorea să cumpere 35 de astfel de vehicule pentru a înlocui câteva zeci de vehicule diesel vechi. Cu toate acestea, la începutul lunii mai a anunțat din nou consultări pe piață privind livrarea de autobuze, de data aceasta cu motoare diesel.

La rândul său, în Gdynia, licitația pentru achiziționarea a 6 vehicule noi a fost anulată de Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej (PKT). Decizia a fost justificată de prețurile instabile ale energiei electrice și de necesitatea de a încheia un contract de furnizare a acesteia înainte de achiziționarea de material rulant nou. „Conform prețurilor actuale, costul energiei în 2023 va crește cu peste 100% față de anul în curs, ceea ce va duce la necesitatea de a limita cheltuielile de investiții” a declarat PKT din Gdynia, explicând că, în situația actuală incertă, licitația poate aduce pierderi atât pentru investitor, cât și pentru antreprenor.

Biletele vor deveni mai scumpe

Problemele autorităților locale în ceea ce privește aprovizionarea cu energie sunt ilustrate de exemplul orașului Lublin. Dacă până acum Compania Municipală de Transport din Lublin plătea pentru energia electrică la 280 PLN pe MWh, atunci cea mai ieftină ofertă la licitația din acest an a depășit 970 PLN. Din cauza creșterii costurilor, compania ar putea încheia anul 2022 cu o pierdere de 30 de milioane de zloți.

Potrivit lui Maciej Mazur, directorul general al Asociației Poloneze pentru Combustibili Alternativi, transportul public cu emisii zero va fi, totuși, dezvoltat și mai mult datorită disproporției tot mai mari dintre prețurile la electricitate și motorină. „În comparație cu omologii lor convenționali, autobuzele electrice sunt din ce în ce mai puțin costisitoare pentru funcționare. De asemenea, decarbonizarea transporturilor va fi sprijinită financiar în lunile și anii următori, așa cum o demonstrează obiectivele din Planul național de redresare”.

Cu toate acestea, nu doar electricitatea, ci și hidrogenul se dovedește a fi prea scump pentru operatorii de transport municipal, care, conform strategiei guvernamentale, vor alimenta între 100 și 250 de autobuze până în 2025. Iar entuziasmul inițial al administrațiilor locale autonome pentru această hidrogen ar putea să treacă, ca în cazul orașului Poznań: în loc de 84 de vehicule pe bază de hidrogen, pentru care orașul solicitase cofinanțare din partea Fondului Național pentru Protecția Mediului și Gospodărirea Apelor, planurile de achiziție au fost reduse la 15.

Între timp, atunci când transportatorii urbani sunt afectați de creșterea costurilor de operare, pasagerii sunt loviți în buzunar de prețurile mai mari ale biletelor. În martie, Łódź a introdus o majorare a prețului biletelor cu 30%, în iunie, biletele din Gdańsk și Gdynia au crescut cu 26%, în iulie prețurile vor fi cu aproape 11% mai mari în Lublin, iar în Olsztyn – cu aproximativ 25%.

Creșterile vor fi inevitabile și în alte orașe, deoarece, pe lângă creșterea costurilor, companiile de transport public vor să compenseze scăderile anterioare ale veniturilor și creșterea rapidă a inflației. „Până acum, transportul public nu s-a confruntat niciodată cu o asemenea acumulare de factori negativi”, consideră Aleksander Kierecki, șeful serviciului Infobus. După cum susține acesta, în fața deteriorării stării bugetelor orașelor, administrațiile locale vor trebui să ia decizii privind creșterea prețurilor la bilete sau tăierea unor legături, pentru că nu au altă soluție.

Salariile mici îi descurajează pe șoferi

Problema transportului urban nu constă doar în costuri, ci și în numărul insuficient de angajați. În luna mai, în Cracovia, autobuzele MPK nu au circulat pe cele 13.000 km de trasee planificate din această cauză. Transportatorul caută de urgență 70 de șoferi, deoarece cei existenți vor fi suprasolicitați de muncă. Probleme similare apar și în alte orașe. Luna trecută, a existat un deficit de autobuze, printre altele, pe liniile locale din Piaseczno, în apropiere de Varșovia.

Unul dintre motivele problemelor companiilor municipale de transport este fluxul de șoferi care vin din Ucraina. Un alt motiv sunt salariile mici și lipsa banilor pentru creșterea acestora din cauza prăbușirii veniturilor în timpul pandemiei. În Tarnow, șoferii care cer majorări salariale au amenințat chiar că vor intra în grevă, în timp ce, potrivit presei locale, municipalitatea ar dori să condiționeze majorarea salariilor de creșterea prețurilor la bilete. Potrivit portalului administrației locale, salariul mediu al unui șofer de autobuz de transport public este de aproximativ 4.400 de zloți brut.