ACEA cere Comisiei Europene ținte de emisii mai realiste pentru 2030–2035, pe fondul scăderii cererii și al dificultăților din industria auto
Uniunea Europeană se confruntă cu presiuni tot mai mari pentru revizuirea interdicției privind vânzarea mașinilor noi cu motoare termice, care ar trebui să intre în vigoare în 2035.
Pe 10 octombrie 2025, Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a transmis Comisiei Europene o propunere oficială de reevaluare a obiectivelor de emisii, solicitând ca țintele pentru 2030 și 2035 să fie relaxate și adaptate la realitățile economice actuale.
Industria auto consideră țintele „nerealiste”
Potrivit ACEA, scenariul actual de electrificare completă a pieței auto europene este dificil de atins. Estimările independente arată că, în 2035, vehiculele 100% electrice vor reprezenta doar 63% din vânzările noi, semnificativ sub pragul de 100% impus de regulamentul UE.
„Chiar și după investiții de sute de miliarde de euro, infrastructura de încărcare, puterea de cumpărare și costurile de producție rămân bariere majore”, se arată în analiza ACEA.
Asociația solicită menținerea posibilității de vânzare a vehiculelor hibride și a celor alimentate cu combustibili sintetici (e-fuels) și după 2035, ca măsură de tranziție realistă.
Presiuni politice crescânde în Germania și Italia
Criza din industria auto germană — care a dus la peste 50.000 de locuri de muncă pierdute într-un singur an — amplifică tensiunile între guvernul federal și Bruxelles.
O parte a coaliției germane cere reevaluarea interdicției, argumentând că accelerarea forțată a electrificării riscă să afecteze competitivitatea producătorilor locali.
În contrast, Italia a introdus în octombrie un program extins de subvenții pentru vehicule electrice. Cel mai ieftin model disponibil, Dacia Spring, ajunge să coste doar 3.900 de euro pentru persoanele cu venituri mici, datorită cumului de stimulente guvernamentale. Roma încearcă astfel să încurajeze achizițiile și să reducă decalajul față de piețele vest-europene.
În același timp, Statele Unite au eliminat creditul fiscal federal de până la 7.500 USD pentru vehiculele electrice noi (și 4.000 USD pentru cele second-hand), măsură care afectează exportatorii europeni și echilibrul global al competiției tehnologice.
Producătorii își revizuiesc planurile de electrificare
Industria auto globală traversează o fază de reechilibrare a investițiilor.
Mai mulți producători și-au suspendat modelele electrice neprofitabile, în special în SUA:
Constructorii acuză marjele insuficiente, cererea slabă și costurile ridicate ale materiilor prime pentru baterii, care fac dificilă menținerea rentabilității în segmentul EV.
Polonia – o excepție în peisajul european
În timp ce marile piețe vest-europene încetinesc, Polonia înregistrează o creștere accelerată a electromobilității. Potrivit Asociației Poloneze a Industriei Auto (PZPM), în septembrie 2025 au fost înmatriculate 4.452 de autoturisme electrice, de aproape trei ori mai multe decât în urmă cu un an. Cota de piață a vehiculelor electrice a ajuns la 8,9%, față de 2,5% în ianuarie.
Creșterea este atribuită programului guvernamental de subvenții „NaszEauto” și extinderii gamei de modele accesibile. Președintele PZPM estimează că 2025 se va încheia cu peste 30.000 de mașini electrice și 25.000 de hibride plug-in nou înmatriculate.
Polonia începe să recupereze decalajul față de media UE
La nivel european, vehiculele electrice pe baterii reprezintă 15,8% din noile înmatriculări (date ACEA – august 2025). Conform Asociației Poloneze pentru Noua Mobilitate (PSNM), Polonia ar putea atinge acest nivel în mai puțin de patru ani.
Proiecțiile arată că, până în 2030, vor fi înmatriculate anual aproximativ 197.000 de vehicule electrice și comerciale ușoare, iar parcul auto electric ar putea depăși 700.000 de unități.
„În 2029 vom fi la nivelul actual al Germaniei sau Franței, dar nu vom ajunge la liderii europeni, precum Danemarca, înainte de 2035”, estimează Jan Wiśniewski, director PSNM.
Programul „NaszEauto” se apropie de final
Programul actual de subvenții expiră în 2026, iar PSNM avertizează că vânzările ar putea scădea temporar după această dată. Totuși, diferența de preț dintre vehiculele electrice și cele termice scade constant – în prima jumătate a lui 2025 era de doar 20%, față de 39% în 2024.
Extinderea programului și includerea companiilor private printre beneficiari ar putea accelera suplimentar piața. În prezent, subvențiile sunt disponibile doar pentru ONG-uri, instituții publice, școli și centre medicale.
Revizuirea planificată a interdicției UE pentru mașinile cu motoare termice reflectă dilema actuală a tranziției verzi: între ambițiile climatice și realitatea economică.
În timp ce Polonia și alte piețe emergente accelerează electrificarea datorită sprijinului public, industria europeană auto solicită flexibilitate și predictibilitate, temându-se că o aplicare rigidă a termenului 2035 ar putea provoca pierderi masive de locuri de muncă și dezechilibre industriale.
Comisia Europeană urmează să prezinte, până la sfârșitul anului 2025, un raport de evaluare privind fezabilitatea actualelor obiective de emisii — un document care ar putea redefini traiectoria tranziției energetice a sectorului auto european.
KINGSTONE Real Estate accelerează planurile de dezvoltare în Polonia, răspunzând rolului tot mai important pe care această țară îl joacă în peisajul imobiliar european. Polonia a devenit în ultimii ani una dintre economiile cu cea mai rapidă creștere din Uniunea Europeană, iar în următorul deceniu se așteaptă ca această tendință să continue, consolidându-i statutul de hub strategic pentru investiții.
Pentru a sprijini această expansiune, compania a anunțat două numiri importante. Pawel Sobolewski devine Managing Director KINGSTONE RE Poland, păstrând în același timp rolul de Head of Fund Management în Germania. Experiența sa în administrarea fondurilor, achiziții, structurarea investițiilor și finanțare va fi esențială pentru creșterea operațiunilor pe piața poloneză. Magdalena Ruta preia poziția de Head of Asset Management Poland, aducând cu ea o vastă experiență acumulată în cadrul firmelor internaționale de investiții și o rețea solidă de contacte pe piața locală.


Creșterea economică, o populație tânără și interesul sporit al companiilor internaționale în logistică și cercetare-dezvoltare oferă premise favorabile pentru piața imobiliară. În timp ce segmentul logistic și cel al birourilor atrag tot mai multe proiecte, piața rezidențială traversează o transformare structurală: tradiția proprietății personale este treptat înlocuită de o cerere în creștere pentru apartamente de închiriat. În acest context, oferta instituțională încă modestă deschide oportunități considerabile pentru investitori.
O combinație între expertiză locală și know-how instituțional
Prin extinderea echipei, KINGSTONE Real Estate urmărește să combine avantajul prezenței locale cu standardele de raportare, structurare și administrare specifice unei companii cu structură germană și activitate europeană. Acest mix este menit să ofere investitorilor internaționali acces direct și sigur la o piață percepută adesea drept complexă și opacă.
Philipp Schomberg, Executive Partner și cofondator al KINGSTONE Real Estate, subliniază că tot mai mulți investitori străini manifestă interes pentru Polonia. În acest context, consolidarea echipei locale permite companiei să răspundă mai eficient cererii și să se poziționeze ca un partener de încredere pentru proiecte transfrontaliere.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit