Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

De la 1 august, un kilogram de metan lichid a devenit cu 50% mai scump și costă 14 PLN (zloți, 1 PLN=0,21 EUR), în timp ce pentru un litru de motorină trebuie plătit un preț net de aproximativ 7 PLN (1,49 EUR). La acest preț al gazului lichefiat, costul unui transportator ajunge la 73 de eurocenți pentru a parcurge fiecare kilometru, iar în Germania, unde LNG este și mai scump, chiar mai mult. În aceste condiții, multe companii poloneze au ales să tragă pe dreapta jumătate din parc sau chiar mai multe camioane. Adesea rămân în uz cele pentru care există contract pe termen lung. Un transportator cu 80 de camioane LNG în parc spune că, la prețul gazului metan lichefiat, trebuie să plătească 20 de eurocenți în plus pentru fiecare kilometru rulat și niciun client nu vrea să plătească în plus, astfel că ajunge să le tragă pe dreapta.

Transportatorii polonezi se așteaptă ca 2022 să fie cel mai prost an din istoria industriei din cauza costurilor ridicate. O companie cu 30 de camioane, dintre care 10 pe LNG, a cumpărat camioane pe gaz când prețul gazului era cu 30-35% mai ieftin decât cel al motorinei. Prețul camioanelor pe gaz, în urmă cu 3 ani, erau mai scumpe decât cele diesel, însă investiția era profitabilă la prețul de atunci al gazului. LNG este promovat ca fiind un combustibil ecologic, dar, contrar declarațiilor populare, nimeni nu vrea să plătească pentru ecologie.

La sfârșitul anului 2021, în Polonia erau înregistrate 2.300 de camioane LNG, potrivit Asociației poloneze a industriei auto. Este vorba de active în valoare de miliarde de zloți înghețate.

Prețul ridicat al combustibililor, în special al LNG, distruge și bugetele autorităților locale. Camera de Comerț și Transport Urban din Polonia recunoaște că prețurile la gaze LNG și CNG) sunt excepțional de mari în acest an. Fondurile suplimentare necesare pentru a cumpăra gaz la un preț mai mare sunt bani pe care transportatorii nu îi vor primi în majorări. Reglementările naționale și ale UE impun companiilor de transport cote de autobuze cu emisii scăzute și zero. Nu există nicio scăpare de combustibilii alternativi, iar noile tehnologii sunt întotdeauna mai scumpe decât cele vechi.

În plus, dacă în toamnă vor exista restricții la gaze, va exista o penurie pentru autobuzele de transport în comun în primul rând. În condițiile în care prețurile LNG la bursă depășesc 200 de euro pe MWh, transportatorii consideră că proiectul LNG este mort. Se pare că propulsia electrică va rămâne singura opțiune. Întrebarea care se pune este cine va investi în această soluție, având în vedere soarta transportatorilor care și-au cumpărat camioane pe LNG, ca exemplu.