Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Numai anul trecut pretul combustibililor a crescut cu circa 30%, motorina la pompa ajungand la peste 5 lei/l. Iar daca se va mentine cresterea haotica de preturi se va ajunge ca in scurt timp combustibilii de la noi sa fie mai scumpi decat in multe alte state comunitare, in conditiile in care Romania este o tara cu resurse proprii. Deocamdata, pretul de baza al carburantului de la noi este mai scump decat cel din Austria, iar, cel putin la motorina, urmeaza ca pana in 2013 sa mai creasca acciza pana la nivelul minim din UE. Scumpirea carburantului atarna tot mai greu in buzunarul transportatorilor, motiv pentru care UNTRR a pornit o campanie pentru stoparea acestei cresteri, dar si pentru returnarea accizei catre transportatori, asa cum se intampla in alte state.

 
Unul din cele mai cunoscute refrene de la noi pentru justificarea cresterilor de pret este scumpirea combustibilului, care a marit costul de transport. In realitate, insa, sunt clienti care nu accepta o crestere a tarifului de transport la fiecare scumpire de carburant, avand niste conditii agreate de comun acord cu transportatorii, care vor trebui, astfel, sa suporte din surse proprii cresterea de pret sau sa renunte la respectivul client. Indiferent ca suporta din forte proprii scumpirea carburantului sau o pot transfera catre client, sectorul transporturilor este cel mai afectat de aceste scumpiri necontrolate. „Daca Guvernul ne va asigura ca piata functioneaza liber, ca exista o structura publica a pretului carburantului, asa cum este in alte tari, atunci o scumpire a unui element de cost trebuie sa se regaseasca intr-o crestere de pret. Vrem sa intelegem aceste cresteri, dar, daca nu le putem intelege, nu trebuie nici sa le acceptam“, a explicat Radu Dinescu, secretar general UNTRR.

Transportatorii vor acciza inapoi
Cum pretul combustibililor a ajuns deja la aproape jumatate din costurile de transport, o continuare a scumpirii va afecta inca si mai puternic acest sector. UNTRR atrage atentia ca, in schimbul majorarii pretului combustibilului, a taxelor locale si de drum si a primelor de asigurare, transportatorii nu primesc nimic, nici drumuri mai bune, si nici plata la timp a daunelor asigurate. „Desi toti agentii economici si-au adaptat politicile de administrare unui mediu economic national si european grav afectat de criza,
 sectorul transporturilor rutiere este nevoit sa suporte in fiecare luna cresteri succesive ale costurilor fara a putea sa-si adapteze tarifele in acelasi ritm si cuantum, intrucat piata de transport nu permite aceste corectii repetate, inertia sistemului producand erodarea capitalului si in final blocarea financiara a societatilor.“
In aceste conditii, UNTRR a cerut Guvernului Romaniei dispunerea de masuri necesare pentru stoparea cresterii necontrolate a preturilor la motorina, asigurarii functionarii libere a pietei carburantilor, dar si returnarea catre transportatorii rutieri a accizei aferente transporturilor rutiere comerciale. „Surprinzator este faptul ca a crescut consumul de combustibil in 2009 fata de 2007 cu 10%, contrar afirmatiilor pesimistilor din economie. Explicatia este aceea ca a inceput sa scada evaziunea cu produse petroliere. Multe companii de transport au «tras pe dreapta». Atunci optiunea noastra pentru a ne proteja breasla, dar si consumul intern, a fost sa aplicam un principiu european, de a cere acciza inapoi. Principiul este aplicat in Slovenia, Spania, Franta sau Belgia. Eu am primit din Slovenia, ca transportator, acciza inapoi, evident, dupa o procedura care a durat sase luni. Potrivit codului fiscal, acciza se ia pentru bunuri de consum, nu pentru transport. In plus, acciza este o taxa recunoscuta pe viciu si pe lux, pe cand transportul este o necesitate“, a explicat Ion Lixandru, vicepresedinte UNTRR.
Acesta a mai explicat ca, in conditiile in care romanii nu primesc acciza de la combustibil inapoi, sunt dezavantajati in competitia cu cei din alte state, unde aceasta taxa este returnata.

Pretul la carburanti a crescut cu 30% in 2010
Anul trecut, pretul la carburanti a crescut cu circa 30%, ajungand sa ocupe peste jumatate din totalul costurilor operatorilor de transport. In ianuarie 2010, combustibilul s-a scumpit cu 7-10% din cauza majorarii cu 17,51% a accizelor, care reprezinta 35% din pretul sau. O alta crestere de 5% a fost in iulie, cand a crescut TVA, iar pe parcursul anului a mai intervenit o crestere de 14% din diferenta ratei de schimb USD-ROL. Alte cresteri de pret din 2010 s-au datorat scumpirii cu circa 11% a petrolului, de la aproape 80 la 90 USD/baril. „Este greu de apreciat influenta scumpirii de 11% a petrolului in pretul final al carburantului livrat la pompa tocmai pentru ca nu stim cat costa cu adevarat carburantul fara accize, fara TVA si fara marja de profit a companiilor petroliere“, se arata intr-un comunicat al UNTRR. Asociatia acuza faptul ca, spre deosebire de alte state, in Romania nu exista o structura transparenta a pretului carburantilor.
2011 a inceput cu o noua majorare a accizelor aplicate carburantilor, care la benzina au ajuns la 359 euro/1.000 l, adica pragul minim din UE, iar la motorina, la 302,51 euro/1.000 l. Cea din urma va trebui sa ajunga la un minim de 330 euro/1.000 l pana in 2013.               

Avem carburant la fel de scump ca in Austria
UNTRR atrage atentia asupra faptului ca, desi la noi sunt aplicate accize mai mici decat in alte state ale UE, pretul final de la pompa este comparabil cu cel de acolo. In decembrie, in Austria, pretul final cu TVA si accize era de 1,1840 euro, iar la noi, de 1,1197 euro. Asa ca, desi la noi accizele sunt mai mici cu 0,09471 euro, suntem mai scumpi ca austriecii la pretul inainte de taxare, care este de 0,61152 euro, si la TVA, de 0,217 euro. Cu alte cuvinte, desi la noi acciza este cu 32% mai mica, anul trecut pretul final avea o diferenta de doar 5% fata de cel din Austria, diferenta fiind profitul petrolistilor. Iar pentru a ne face o idee asupra profitului acestora, UNTRR a informat ca in 2009 in tara noastra s-a inregistrat un consum de 2,11 miliarde de litri de benzina si 4,83 miliarde de litri de motorina. „Practic, la consumul de sapte miliarde de litri anual, fiecare 10 eurocenti inseamna 700 milioane de euro.“
Dupa ultima scumpire din ianuarie, cea mai ieftina motorina de la noi costa 1,179 euro/l, iar fara accize 0,64 euro/l. In Austria, aceasta a ajuns la 1,225 euro/l, iar in Germania, la 1,25 euro/l. Insa in Austria se poate cumpara motorina si cu 1,16 euro/l de la statii precum AWI-Diskont, JET sau AVANTI, pe cand la noi nu exista preturi mai mici decat cel de referinta.
Pe piata internationala, pretul carburantilor la finalul anului trecut a fost in jurul a 89 USD/baril (1 baril=159 l), respectiv de 0,56 USD/l. Astfel ca la o paritate 1 euro=1,33 USD inseamna 0,42 euro/l, pe cand la noi este de 0,64 euro/l fara taxe. Scumpirea combustibilului, care afecteaza direct intreaga populatie, vine in conditiile in care romanii sunt tot mai saraci in fiecare zi. „La un clasament global facut pe 182 de tari referitor la PIB pe locuitor, Romania este pe locul 67, cu un PIB pe cap de locuitor de 7.390 de dolari. Polonia este pe locul 50, cu un PIB de 11.520 de dolari. La puterea de cumparare, tara noastra coboara pe locul 70, iar Polonia urca pe 44. Cu alte cuvinte, raportat la puterea de cumparare si la veniturile romanilor, pretul carburantului este ridicat.“

Unde sunt banii nostri?
Deoarece pretul combustibilului de la noi este aproape la acelasi nivel cu cel din aceste state, UNTRR considera ca si nivelul taxelor colectate de aici la bugetul de stat ar trebui sa fie similar, respectiv de circa patru miliarde de euro anual. Astfel incat la un cost de patru milioane de euro/km, cu banii din taxele de carburant s-ar putea construi 1.000 km de autostrada intr-un an! „Iar Guvernul Romaniei taie panglica la 10 km de autostrada pe an. Statul roman ar trebui sa incaseze anul urmator peste 500 de milioane de euro in plus fata de anul acesta, adica echivalentul a 130 km de autostrada noua. Este prima oara cand oamenii realizeaza tot mai mult ca pretul carburantului intr-o tara cu resurse naturale este mai mare decat in alte state din UE. In Germania, pretul motorinei este de 0,458 euro/l. Acolo transparenta este mai mare, asa ca se afiseaza si o marja ce include transportul, depozitarea, dar si o marja pentru industrie“, a explicat Radu Dinescu.
UNTRR considera ca sumele colectate ar trebui alocate strict pentru modernizarea retelei de drumuri nationale si europene din Romania, ceea ce ar asigura un ritm de dezvoltare economica superior celui actual.
Una din solutiile propuse de asociatie pentru contracararea situatiei create in tara noastra este diminuarea consumului sau alegerea unor furnizori de carburant prin import direct si distributie prin benzinarii independenti. Solutia necesita sume mari de bani, iar importurile sunt vulnerabile prin prisma reglementarilor legale. Alte masuri ar fi asigurarea functionarii libere a pietei petrolului prin importuri nerestrictionate si cresterea accizei la nivelul minim din UE prin devansarea calendarului. UNTRR a mai solicitat utilizarea transparenta a tuturor celorlalte sume colectate cu titlu de acciza carburant in intretinerea si dezvoltarea infrastructurii rutiere nationale/europene.