Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Printre cele cinci tendințe care s-au manifestat în 2022 – considerat anul de sfârșit al ciclului de redresare economică de după pandemia de Covid-19 – pe piața transportului și a lanțurilor de aprovizionare, Upply menționează, desigur, și inflația.

Dacă economiștii au fost surprinși de amploarea încetinirii economice, creșterea inflației a fost o surpriză încă și mai mare. La final de 2021 OCDE estimase o creștere cu 4,5% a prețurilor bunurilor de consum pentru 2022, iar Banca Centrală Europeană a anticipat că la final de 2021 sau în prima parte a lui 2022 creșterea va atinge apogeul și că în a doua parte a lui 2022 inflația va scădea, ceea ce știm deja că nu s-a întâmplat.

În economia de piață mediană avansată și emergentă, creșterea totală a prețurilor de consum a ajuns la 9,6%, respectiv 10,8% în trimestrul al treilea din 2022, în special războiul din Ucraina exercitând presiuni în acest sens, prin creșterea imediată a prețurilor pentru unele materii prime importante – petrol, gaze și cărbune, o serie de metale, grâu și porumb și unele uleiuri comestibile, precum și îngrășăminte. Creșterea a fost ulterior anulată pentru majoritatea mărfurilor, în parte din cauza cererii slabe din China, dar prețurile gazelor și cărbunelui tranzacționate la nivel internațional rămân ridicate, așa cum arată OCDE.

Inflația a scăzut în Statele Unite la începutul verii, dar situația rămâne critică în zona euro, unde abia în noiembrie s-a observat o inflexiune și unde au fost revizuite semnificativ proiecțiile. Inflația medie a ajuns la 8,4% în 2022, înainte de a scădea la 6,3% în 2023, și Banca Centrală Europeană se așteaptă să scadă semnificativ pe parcursul anului.

Creșterea prețurilor de consum este un efect al creșterii costurilor de producție, în special al costurilor cu energia, care nu a putut fi complet absorbită de companii. Iar evoluția costurilor cu forța de muncă este un alt motiv potențial pentru care inflația se adâncește, așa cum explică OCDE.