După protestul în care a fost implicată compania poloneză de transport rutier de mărfuri Agmaz, industria europeană de transport rutier de mărfuri este zguduită de un articol publicat pe 7 mai de ziarul britanic The Guardian, care relatează despre o anchetă îndelungată privind condițiile de muncă ale șoferilor companiei lituaniene Girteka. Dintr-o serie de interviuri realizate în Belgia și în Țările de Jos, a reieșit că protecțiile impuse de pachetul de mobilitate sunt adesea ignorate de mulți dintre șoferii companiei – care are 19.000 de angajați în întreaga Europă. Respondenții au declarat că au fost forțați să locuiască în vehiculele lor timp de săptămâni întregi, dormind într-un pat supraetajat, adesea împărțit cu un coleg.
De asemenea, șoferii au relatat că firma acoperă costurile de acces la toalete și dușuri în zonele de odihnă doar în timpul transportului de mărfuri de mare valoare și, scrie ziarul, șoferii ar suferi rețineri din salariu pentru a rambursa un consum de combustibil considerat excesiv și adesea cauzat de furturi sau de necesitatea de a încălzi cabina în timpul nopții. Potrivit reconstituirii ziarului britanic, consumul de motorină poate afecta salariul, iar salariile șoferilor pot crește prin acumularea de puncte de „șofer ecologic” acordate pentru un consum eficient de combustibil și alți factori, cum ar fi nefolosirea aerului condiționat pe timp de vară sau a încălzirii în timp ce vehiculul nu este în mișcare. De fapt, șoferii ar fi recompensați pentru că ar renunța la condiții de lucru mai bune și la confortul de a folosi facilități comune care îmbunătățesc condusul și sporesc siguranța la volan.
Mulți dintre cei intervievați au trăit timp de mai multe luni în interiorul cabinei, gătind la mașini de gătit pe gaz și plătind din propriul buzunar pentru dușuri și toalete care ar trebui să fie plătite de angajator. În unele cazuri, sume mari, de până la maximum 450 de euro, ar fi fost reținute pentru consum prea mare de combustibil, în timp ce niciunul dintre șoferii implicați nu ar fi putut beneficia de concedii plătite. Aceștia puteau lipsi de la locul de muncă doar fără plată și doar dacă era garantat un șofer înlocuitor.
Printre cele mai emoționante relatări se numără povestea lui Iurii, surprinsă și de sindicatul olandez FNV într-un reportaj video, un șofer ucrainean de 46 de ani care s-a prăbușit într-o benzinărie în ajunul Crăciunului din 2020, după ce petrecuse tot anul pandemic la volan. În ciuda faptului că a informat compania cu privire la starea sa de sănătate care se deteriora rapid, Yurii a fost forțat să lucreze alături de noi stagiari, conducând în principal pe timp de noapte și îndurând simptome din ce în ce mai dificile. Corpul său nu a putut face față și, după ce a leșinat, a fost spitalizat timp de câteva săptămâni, fiind diagnosticat cu insuficiență renală și cardiacă. După ce a fost externat, a avut nevoie de tratament suplimentar la domiciliu și a făcut dializă o dată la două zile, dar pentru a ajunge la cazare a trebuit să călătorească cu camionul său din Republica Cehă în Lituania, oprindu-se pe drum pentru a încărca și descărca mărfuri, în compania unui stagiar și, ocazional, urcându-se la volan.
Protestul șoferilor de la Agmaz din Grafehausen, care a deschis ochii Uniunii Europene asupra condițiilor reale de muncă de pe drumurile UE, pare așadar să fie departe de a fi un caz izolat, iar sindicatele se mobilizează și ele pentru a oferi ajutor și asistență. Purtătorul de cuvânt al FNV, Edwin Atema, a declarat că Yurii este doar unul dintre miile de șoferi exploatați și că aceste condiții de muncă sunt sistemice în întreaga Europă.
The Guardian citează răspunsul Girteka, care arată clar că îi pasă de bunăstarea angajaților săi, toți fiind acoperiți de o asigurare de sănătate și protejați în caz de boală sau de accident. În ceea ce privește cazul lui Yurii, Girteka a precizat că nu a primit niciun document medical care să dovedească faptul că acesta nu a putut conduce după externarea din spital și a negat existența unei corelații între activitatea șoferului și deteriorarea stării sale de sănătate.
Conducerea companiei a emis, de asemenea, o declarație în care se precizează că, în urma anumitor practici defectuoase constatate, orice utilizare excesivă a combustibilului este tratată ca o încălcare a reglementărilor interne și că decizia de a nu se întoarce la bază ar fi imputabilă voinței șoferilor înșiși, care ar primi, de asemenea, o indemnizație zilnică pentru utilizarea toaletelor și a dușurilor. Girteka s-a apărat și de alte acuzații aduse de sindicate privind salariile care nu sunt în concordanță cu pachetul de mobilitate, precizând că salariile plătite corespund mediei din țara în care șoferii prestează servicii și nu panoramei generale internaționale.
În ciuda faptului că, pe site-ul său și în mai multe anunțuri publicitare postate online, compania promite câștiguri cuprinse între 1.995 și 2.480 de euro net pe lună, informațiile culese de FNV și The Guardian sugerează că mulți șoferi câștigă de fapt mult mai puțin. De fapt, marea majoritate a vehiculelor sunt conduse de persoane din țări precum Ucraina, Belarus și Asia Centrală, unde viața este mai ieftină și unde este mai ușor de găsit șoferi dispuși să sacrifice câțiva ani pentru a acumula resurse pentru familiile lor. După amenda pe care a primit-o în Norvegia pentru cabotaj neregulamentar și după acuzațiile primite, Girteka va trebui acum să ofere explicații clienților săi. După cum a publicat The Guardian, grupuri importante precum Ikea, Amazon și DHL au demarat investigații pentru a se asigura că toți lucrătorii din lanțul de aprovizionare se bucură de condiții de muncă bune și echitabile și că toate drepturile omului și ale muncii sunt respectate.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit