Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Mai multe sute de camioane poloneze sunt trase pe dreapta pentru că transportatorii nu pot face față lipsei de șoferi, a declarat președintele Asociației Naționale a Transportatorilor Rutieri Internaționali și a Transportatorilor de Mărfuri din Polonia Podlasie, Karol Rychlik. Antreprenorii sunt din ce în ce mai nervoși în legătură cu faptul că șoferii originari din Belarus așteaptă câte trei luni în această țară pentru a primi vize de lucru din Polonia.

Antreprenorii acuză MAE de proceduri lente. Aceștia subliniază că șoferii trebuie să se întoarcă în Belarus și să aștepte acolo acordarea de noi vize, temându-se că regimul lui Lukașenko ar putea închide granița pentru expatriați în orice moment.

Biroul purtătorului de cuvânt al Ministerului Afacerilor Externe reamintește că „pe 19 februarie 2021 a intrat în vigoare Legea din 21 ianuarie 2021 pentru modificarea Legii privind soluțiile speciale referitoare la prevenirea, combaterea Covid-19, a altor boli infecțioase și a situațiilor de criză cauzate de acestea, precum și a altor legi (Monitorul Oficial, pct. 159), prin care ministrului polonez al Afacerilor Externe i s-a atribuit competența de a procesa cererile de viză, depuse în țările specificate într-un regulament emis separat”.

MAE precizează că Belarus este o țară „din care cererile de viză vor fi supuse examinării de către ministrul afacerilor externe”. Acest lucru este reglementat de regulamentul AMF din 15 iunie 2021. „Acest lucru înseamnă că, de atunci, o parte semnificativă a cererilor de viză depuse în Belarus sunt recunoscute de personalul Ministerului Afacerilor Externe. Soluțiile juridice adoptate servesc la asigurarea faptului că cererile de viză depuse pe teritoriul Republicii Belarus pot fi examinate fără a întâmpina bariere legate de capacitățile limitate ale oficiilor consulare poloneze, cauzate de reducerea de către autoritățile belaruse a prezenței consulare poloneze în țară cu peste 75% la sfârșitul anului 2020″, subliniază Biroul purtătorului de cuvânt al MAE din Polonia.

Ministerul este blocat de cereri

Biroul de presă al MAE Polonia adaugă că, „din cauza situației de agresiune rusă împotriva Ucrainei și a implicării Belarusului, presiunea migrației în țară a crescut semnificativ în diferite grupuri profesionale, cu direcția de migrație în principal spre Polonia. Limitele de locuri pentru programările pentru viză sunt stabilite în funcție de capacitatea forțelor combinate ale consulatelor poloneze și ale Ministerului Afacerilor Externe de la Varșovia de a procesa cererile de viză.  În cazul în care există cereri din partea șoferilor de transport internațional sau a antreprenorilor care îi angajează, depuse prin e-mail la birourile consulare sau prin telefon, acestea sunt considerate prioritare atât de către birourile consulare poloneze, cât și de către punctele de primire a cererilor de viză din Belarus.”

În primele 5 luni ale anului 2022, autoritățile poloneze ua primit un număr semnificativ mai mare de cereri de eliberare de certificate de conducător auto. De la începutul lunii ianuarie și până la sfârșitul lunii mai a acestui an, Polonia a emis cu 20% mai multe decizii în aceste cazuri decât în aceeași perioadă din 2021.

În tot anul 2021, Direcția de Permise Auto din Polonia a eliberat 22.400 de certificate de conducător auto pentru cetățenii din Belarus și 61.000 de certificate de conducător auto pentru cetățenii din Ucraina. La sfârșitul anului 2021, 132.600 de certificate se aflau în circulație legală, dintre care 24.600 pentru cetățenii din Belarus și 103.800 pentru cetățenii din Ucraina. Transportatorii polonezi internaționali angajează peste 300.000 de șoferi profesioniști.

O criză iminentă

Cele mai recente cifre furnizate de Sindicatul de Transport Rutier IRU indică un deficit de 2,6 milioane de șoferi la nivel mondial. Există un deficit de 380.000 de șoferi de camion în Europa și respectiv 160.000 în țările din Eurasia (Rusia, Ucraina, Turcia, Uzbekistan), dintre care jumătate în Turcia. Aproape 15% dintre vehicule sunt trase pe dreapta în Europa și în țările asiatice apropiate.

IRU avertizează că deficitul se va acutiza. În Europa, 34% dintre șoferi au 55 de ani sau mai mult, în timp ce în rândul populației active această grupă de vârstă este de 20%. Pentru Eurasia, aceste procente sunt 23 și respectiv, 15%. În același timp, doar 7% dintre șoferii din Europa sunt tineri, adică au sub 25 de ani; în Eurasia, procentul este de 6%, deși șomajul în rândul tinerilor atinge 18% în Europa și 16% în Eurasia. Profesia de șofer este neatractivă, iar cercetările sociale arată că nimic nu se va schimba.