Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Volumele de containere operate în porturile din întreaga lume au continuat să crească mult în ultimul timp, așa cum sintetizează Transport Intelligence, iar cele mai recente cifre anunțate de portul Hamburg arată un plus de 9% în prima jumătate a lui 2025 comparativ cu perioada similară din 2024, până la 4,2 milioane TEU. Surprinzător pentru Germania, creșterea se datorează importurilor, cu 11,6% mai mari decât în prima parte a lui 2024, în timp ce exporturile au crescut cu 6,9%. 
Geografia creșterii comerțului a fost mai puțin surprinzătoare. Portul Hamburg a declarat că regiunea principală pentru această evoluție a comerțului a fost Extremul Orient, unde traficul a crescut cu 10,7%, traficul din Malaiezia a înregistrat o creștere de 93% ca volum față de anul trecut datorită restructurării rutelor de containere, traficul cu India a înregistrat o creștere de 41,6%, până la 137.000 TEU, dar pornind de la o valoare joasă, în timp ce volumele din China au crescut cu 10,5%, până la 1,2 milioane TEU. Singura scădere a fost în comerțul cu SUA, unde volumele au fost cu 19,3% mai mici față de 2024, adică de 275.000 TEU.

Aceste cifrele dau impresia unor schimbări în modelele comerciale globale, dar încă nu este clar cât va dura scăderea comerțului cu SUA – oricum, nu pare o schimbare permanentă. 

Și portul Los Angeles a avut în iulie 2025 cea mai aglomerată lună din istoria sa de 117 ani, cu o creștere de 8,5% față de anul anterior, fapt datorat mai ales retailerilor și producătorilor care au comandat mărfuri în ritm accelerat din cauza îngrijorărilor provocate de taxele vamale care ar urma să intre în vigoare. 

În opinia analiștilor Ti, cifrele din ambele porturi descriu un sistem global de trafic de containere care crește surprinzător de mult, deși o parte din creștere se datorează precomenzilor din SUA, pentru a face stocuri, și creșterii exporturilor din China. Dar este clar că există dinamică și în activitățile comerciale din restul lumii, în ciuda fricțiunilor din relațiile comerciale, ceea ce duce la estimări optimiste pentru a doua jumătate a anului și chiar pentru perioada de după.

*Sursa foto: portofhamburg.com

Competiția pentru marfă între transportatorii maritimi se așteaptă să fie puternică în al doilea semestru al anului, deoarece nivelurile schimburilor comerciale din sezonul de vară – perioadă care este în mod tradițional de vârf – au fost dezamăgitoare și pe rutele Asia-Europe, și pe cele transpacifice, iar tarifele au ajuns la nivelul scăzut din toamna lui 2023, așa cum reiese dintr-o analiză a Upply (Morose return to work for shipping companies).

În aceste condiții, Maersk și Hapag-Lloyd, prin alianța Gemini, își propun să se diferențieze de competitori prin oferirea unei calități mai mari a serviciului de transport, care să justifice creșterile de tarif. Abordarea lor are un anumit succes printre principalii transportatori sensibili la argumentul calității, dar ei sunt puțini, sunt de părere analiștii Upply.

În același timp, MSC, care deține 20,8% din capacitatea globală de containere, conform clasamentului Top 100 Alphaliner, adună marfă cu sprijinul unor transportatori majori și al unor transportatori mari fideli. Iar membrii Ocean Alliance și Premier Alliance urmează aceeași cale cu un mic decalaj temporal, care va avea un impact mai mare asupra rezultatelor lor pe termen scurt.

Un alt aspect de care trebuie să se țină cont este prețul combustibilului. După un prim trimestru considerabil mai bun decât se estimase inițial, transportatorii maritimi globali au observat o încetinire în al doilea, așa cum se vede în rezultatele celor trei mari companii europene, excluzând MSC care nu își publică rezultatele financiare. În contextul în care cererea este slabă și importatorii și-au plasat comenzile devreme pentru a încerca să evite taxe vamale mai mari care urmează să intre în vigoare, cel mai rău scenariu pentru companiile de transport maritim ar fi o creștere rapidă a prețurilor combustibilului, deoarece acesta reprezintă 20-25% din costurile de operare, deci o scumpire ar avea un impact semnificativ asupra rezultatelor operaționale, care sunt deja sub presiune.

Dar în prezent este dificil de prevăzut cum vor evolua prețurile petrolului, cred analiștii Upply. Noile sancțiuni adoptate de UE și Marea Britanie împotriva Rusiei, îndreptate în special împotriva flotei fantomă de petroliere a Rusiei, ar putea face ca prețurile să crească, dar piața nu a reacționat mult la anunțarea acestor măsuri, iar creșterea livrărilor din țările OPEC+ exercită presiune în sensul ieftinirii petrolului, tendință care ar putea fi amplificată și de progresele diplomatice în ceea ce privește războiul dintre Rusia și Ucraina și conflictul din Orientul Mijlociu. Per ansamblu situația rămâne incertă și ne putem aștepta la volatilitate în a doua jumătate a anului. 

Din această analiză mai reiese că marii transportatori maritimi ar putea fi tentați să-și îmbunătățească rentabilitatea prin poziționarea pe rute mai scurte, cu nave mici, bine încărcate, și cu servicii frecvente. Dar ei vor găsi operatori locali bine poziționați pe piață care să le blocheze calea – aceiași care au servit adesea ca subcontractori tradiționali ai lor pentru serviciile și transbordările spre și dinspre principalele hub-uri asiatice. Este cazul în special pentru PIL și Wan Hai.

India este o altă piață atrăgătoare, chiar dacă în prezent este vizată de administrația Trump ca parte a negocierilor privind taxele vamale, iar aceasta este una dintre marile necunoscute când vine vorba de estimarea rezultatelor pe 2025 și de pregătirea bugetelor pe 2026.