Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Marea Britanie a părăsit Uniunea Europeană, iar perioada de tranziţie după Brexit se încheie la sfârşitul acestui an. Firmele de transport care operează pe relaţia Marea Britanie se pot informa cu privire la noile reguli şi proceduri care trebuie respectate de la 1 ianuarie 2021 de pe pagina www.gov.uk, care este actualizată în permanenţă. Cele mai multe informaţii vizează obligaţiile cărăuşilor britanici, dar sunt multe lucruri utile şi pentru transportatorii europeni.

Se găsesc, aşadar, informaţii – inclusiv în limba română – despre obligaţiile conducătorilor auto cu privire la certificatele de formare profesională continuă (CPC), permise de conducere, vize, paşapoarte, cărţi de identitate, dar şi despre documente de însoţire a mărfurilor, licenţe şi permise pentru firmele de transport, atât cele care ies, cât şi cele care intră în Marea Britanie.

Chiar dacă negocierile dintre Regatul Unit și UE sunt încă în derulare, cert este că operatorii europeni vor trebui să aibă la bordul vehiculelor o copie a licenței comunitare, dar şi că vor putea continua să efectueze cabotaj în Regatul Unit după 1 ianuarie 2021.

În ceea ce priveşte deplasarea mărfurilor din UE spre Marea Britanie, toate bunurile vor necesita declarații de export. Acestea din urmă vor intra în responsabilitatea exportatorului și se vor depune folosindu-se sistemul de procesare automat de Intrare (AEP), care se ocupă de validarea, procesarea, contabilizarea taxelor vamale, precum și de verificarea declarațiilor vamale.

Începând cu ianuarie 2021, pentru o perioadă de 6 luni, vor exista cerințe vamale diferite pentru mărfurile care trebuie controlate față de cele care nu trebuie controlate.

De la 1 ianuarie 2021 se vor solicita declarațiile EXS de siguranţă şi securitate pentru mărfurile care vin din UE, în timp ce de la 1 iulie 2021 vor intra în vigoare declarațiile ENS, după acelaşi model folosit pentru comerțul cu restul lumii, care vor include date privind expeditorul, destinatarul, o descriere a bunurilor, traseul (țară cu țară), modul de transport (ex. detalii ale feribotului sau de Eurotunel) şi ora sosirii.

Mărfurile trebuie să aibă declarațiile lor de siguranță și securitate depuse cu un număr anume de ore înainte de sosirea la, sau plecarea dintr-un port britanic. Aceasta pentru a se asigura că există timp suficient pentru ca Poliția de Frontieră să evalueze declarațiile. Pentru Eurotunel, declarațiile de siguranță și securitate ENS trebuie să fie depuse cu cel puțin 1 oră înainte de sosire (ora se referă la sosirea în Coquelles).

Pentru călătoriile maritime scurte, declarațiile de siguranță și securitate ENS trebuie depuse cu cel puțin 2 ore înainte de sosire atât pentru importurile containerizate cât și pentru cele ne-containerizate. Călătoriile scurte maritime se referă la călătoriile din Canalul Mânecii sau coasta atlantică a Europei, de la punctul în care se ajunge la Canalul Mânecii, inclusiv portul Algeciras, Norvegia, Irlanda, Insulele Feroe, Islanda, porturile de la Marea Baltică și Marea Nordului.

Pentru a face o declarație de siguranță și securitate este necesar un număr EORI.

Pentru fiecare transport, conducătorul auto trebuie să aibă de la comercianți (în UE și în Regatul Unit) dovada unei declarații vamale. În mod normal, autoritățile britanice nu vor opri vehiculele pe drumul lor înspre Regatul Unit pentru a le verifica dacă au documentele vamale de import corecte. La sosire, totuși, ofițerii Poliției de Frontieră britanice pot opri vehiculele, așa cum fac și acum, pentru a efectua anumite verificări de anti-contrabandă, de securitate și pentru a descoperi anumite infracțiuni vamale. Când vor efectua o astfel de acțiune, ei scot de pe banda de transport camionul și cer șoferului să prezinte MRN-ul și/sau EORI pentru fiecare încărcătură, împreună cu alte documentații/informații de care au nevoie.

Alte informaţiile actualizate cu privire la transporturile către Marea Britanie se găsesc pe www.gov.uk.