După o lungă perioadă de incertitudine și tăcere oficială, Autostrada Feroviară Alpina (AFA) este pregătită să revină în funcțiune. Anunțul, venit în cadrul Conferinței interguvernamentale Torino-Lyon, marchează un punct de cotitură într-o poveste de aproape două decenii, întreruptă brutal în vara lui 2023 de o alunecare de teren devastatoare și apoi lăsată în suspensie din lipsă de finanțare.
Pe 27 august 2023, partea franceză a căii ferate dintre Torino și Lyon a fost complet paralizată de o alunecare de teren de proporții, forțând închiderea integrală a traficului feroviar prin tunelul Frejus. Deși linia feroviară a fost redeschisă abia pe 31 martie 2025, trenurile Autostrăzii Feroviare Alpine nu și-au reluat activitatea.
Lovitura de grație a venit pe 21 aprilie 2025, când operatorul AFA – controlat în părți egale de Mercitalia Rail și Viia (SNCF) – a notificat oficial furnizorii și clienții că serviciul a fost suspendat pe termen nedefinit, fără nicio perspectivă clară de revenire. Cauza principală: întreruperea finanțării publice din partea guvernelor italian și francez.
Un nou acord: 5 milioane de euro pentru repornire
Speranța a reapărut pe 18 iunie, când președintele Conferinței Torino-Lyon, Paolo Foietta, a anunțat semnarea unui acord financiar bilateral: Italia și Franța vor aloca câte 2,5 milioane de euro pentru reluarea activității AFA, sumă suficientă, cel puțin teoretic, pentru un an de operare.
În zilele următoare, acordul urmează să fie notificat oficial către Comisia Europeană, de la care se așteaptă aprobarea ajutorului de stat. Însă Bruxelles-ul a impus o condiție clară: sprijinul public trebuie să fie distribuit și către alți operatori feroviari, nu doar către AFA.
O autostradă pe șine care a salvat Alpii de mii de camioane
Înființată experimental în 2003 și lansată oficial în anul următor, Autostrada Feroviară Alpina a devenit un pilon al transportului intermodal între Franța și Italia. Concret, sistemul permite camioanelor să urce direct pe platforme feroviare și să traverseze Alpii pe calea ferată, reducând emisiile și aglomerația rutieră.
În cei aproape 20 de ani de activitate, AFA a transportat peste 500.000 de semiremorci, echivalentul a 1,67 miliarde de tone transferate de pe șosea pe șină. Cel mai activ an a fost 2021, cu peste 50.000 de unități de încărcare transportate prin tunelul Frejus.
Ce urmează: reconstrucție operațională și lupta pentru clienți
Deși vestea reluării activității a fost primită cu entuziasm în rândul transportatorilor și ecologiștilor, provocările sunt departe de a fi depășite:
Reluarea serviciului este estimată pentru sfârșitul verii sau începutul toamnei 2025, dar data exactă depinde de decizia Comisiei Europene și de ritmul implementării la nivel operațional.
Un simbol al tranziției ecologice între doi giganți europeni
Într-o Europă tot mai preocupată de reducerea emisiilor de carbon și de transferul de marfă de pe șosea pe calea ferată, Autostrada Feroviară Alpina rămâne un model de referință. Redeschiderea ei reprezintă mai mult decât reluarea unui serviciu logistic: este o declarație de voință politică și un semnal că transportul durabil poate renaște chiar și din criză.
Manipularea containerelor în portul Hamburg a rămas constantă în prima jumătate a anului 2024, cu 3,8 milioane TEU procesate, reflectând o tendință stabilă atât în ceea ce privește transbordarea, cât și traficul continental. Impactul tranziției energetice devine din ce în ce mai evident, în special prin scăderea volumelor de cărbune, care a contribuit la o scădere a traficului de mărfuri în vrac. Portul a manipulat un total de 55,9 milioane de tone de mărfuri maritime în această perioadă. Cu toate acestea, a existat o creștere notabilă atât a numărului de escale ale navelor de containere, cât și a ponderii transportului feroviar în traficul din interiorul portului maritim.
Creșterea manipulării containerelor încărcate
În ciuda provocărilor din regiunea Mării Roșii și a rezultatelor economice moderate din Germania, manipularea containerelor a rămas constantă. În perioada ianuarie – iunie 2024, portul Hamburg a procesat 3,8 milioane TEU, menținând un nivel aproape neschimbat în comparație cu prima jumătate a anului trecut (-0,3%).
Volumul containerelor încărcate a înregistrat o ușoară creștere de 0,5%, ajungând la 3,4 milioane TEU. Manipularea mărfurilor generale convenționale a înregistrat, de asemenea, rezultate pozitive, cu o creștere de 4,3 %, ajungând la 585.000 de tone. În ansamblu, traficul de mărfuri generale a rămas stabil la 39,2 milioane de tone (+/- 0,0%).
Transportul total de mărfuri maritime în prima jumătate a anului s-a ridicat la 55,9 milioane de tone, cu o scădere de 3,9% față de aceeași perioadă a anului trecut.
Impactul tranziției energetice devine din ce în ce mai evident în manipularea mărfurilor în vrac, în special odată cu scăderea volumelor de cărbune.
„Putem observa tendința spre decarbonizare în cifrele privind mărfurile în vrac, reflectând o trecere de la combustibilii fosili la sursele alternative de energie. Acest lucru este vizibil în special în scăderea cu 11,8 % a manipulării cărbunelui în ultimele șase luni”, a explicat Axel Mattern, CEO al Port of Hamburg Marketing.
Acest declin a afectat, de asemenea, traficul total de mărfuri în vrac, care a scăzut cu 12,1 %, ajungând la 16,7 milioane de tone.
Tendințe de piață divergente
Atunci când se compară primii zece parteneri comerciali, Malaezia iese în evidență pentru primele șase luni ale anului 2024. Volumul de mărfuri cu această țară a crescut cu 14,7 %, ajungând la 88.000 TEU, ceea ce o plasează pe poziția a zecea. Comerțul cu SUA și-a continuat, de asemenea, traiectoria ascendentă, cu 341.000 TEU manipulate – o creștere de 9,0 % – consolidând SUA ca al doilea partener comercial al Hamburgului. China și-a menținut poziția de lider, cu un total de 1,1 milioane TEU (-2,2%). Turcia și-a continuat tendința pozitivă din ultimii patru ani, cu o creștere de 26,7 % față de aceeași perioadă a anului trecut. În prezent, această țară ocupă locul al doisprezecelea în volumul comerțului din Hamburg, după ce a urcat șase locuri în prima jumătate a anului.
Creștere a numărului de escale de nave
Numărul navelor cu capacitate de containere care fac escală în Portul Hamburg a crescut ușor în prima jumătate a anului 2024, reflectând o creștere de aproape un procent. Această creștere a fost determinată în principal de navele de dimensiuni medii și mai mici, în timp ce apelurile navelor mari de containere cu o capacitate de peste 10.000 TEU au scăzut în toate clasele de mărime în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut.
Această tendință reflectă impactul crizei actuale din Marea Roșie, unde perturbările cauzate de rebelii houthi au determinat companiile de transport maritim să aleagă ruta mai lungă în jurul Capului Bunei Speranțe. Acest ocol prelungește timpii de navigație spre și dinspre Asia cu până la 15 zile și a determinat ajustări în serviciile de linie. Partea pozitivă este că, în prezent, alte servicii de linie fac escală la Hamburg.
Mai multă durabilitate în transport
Furnizarea de energie electrică la țărm pentru containere, nave de croazieră și nave de navigație interioară în portul Hamburg ia amploare. În ultimele luni, au fost puse în funcțiune instalații suplimentare .
„Hamburg este un pionier european în ceea ce privește adoptarea energiei electrice la țărm, extinzând acum această capacitate la navele de containere, pe lângă navele de croazieră și navele de navigație interioară”, a declarat Mattern. Un număr din ce în ce mai mare de expeditori aleg calea ferată ca mod de transport sustenabil în traficul interior, ceea ce a consolidat și mai mult rolul de lider al căilor ferate în operațiunile port-hinterland maritim din Hamburg. În ciuda provocărilor cauzate de închiderea unor linii și de lucrările de construcție de amploare, cota transportului feroviar de TEU a crescut la 50,8% în prima jumătate a anului, cu 1,3 milioane de TEU transportate, ceea ce reprezintă o creștere de 3,1%. În ceea ce privește tonajul, cota transportului feroviar a crescut cu 1,2%, ajungând la 23,4 milioane de tone.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit