Asa cum indica si evolutia capacitatii de transport disponibile pe segmentul rutier, industria europeana a redus productia in noiembrie, ca urmare a cererii tot mai slabe si-a unei economii ceva mai lente fata de lunile trecute in noiembrie, indexul capacitatii de transport a crescut fata de luna precedenta cu 15%, potrivit Transport Market Monitor. Din octombrie, oferta pe termen scurt a capacitatii disponibile a crescut cu mai mult de o treime per total. Pe de alta parte, pretul de transport a scazut doar putin (2,7%).
Acest lucru rezulta din evaluarile realizate de Transport Market Monitor (TMM). Serviciul este oferit de Tim Consult si este generat pe baza informatiilor oferite de platforma Transporeon.
Fata de octombrie, indexul capacitatii de transport a avut o crestere de 15,4%, ajungand de la 111 la 128 de puncte.
Capacitatea de transport disponibila a fost astfel cu 6,6% mai ridicata in noiembrie 2019, raportat la luna similara a lui 2018.
Indexul pretului de transport a scazut de la 102,9 puncte la 100,1. Asta corespunde unei scaderi de pret de 2,7%. Asadar, pretul de transport s-a pozitionat in noiembrie 2019 cu 4,2% mai jos fata de luna corespondenta din 2018.
Indexul pretului la carburant a ramas neschimbat, situandu se la 105 puncte in penultima luna a lui 2019. Pe de alta parte, comparat cu noiembrie 2018 se poate observa o crestere de 4,8%.
Analiza TMM pune cap la cap informatiile oferite de 150.000 de comenzi de transport din toate sectoarele industriale, care sunt procesate lunar pe piata spot de platforma Transporeon.
„Daca privim datele in ansamblu, TMM dezvaluie faptul ca pretul si capacitatea de transport tind sa evolueze in linie cu situatia din 2018. Totusi, pretul de transportul ramane peste nivelul observat in 2018. Capacitatea de transport a crescut din nou in anumite industrii cheie analizate, iar asta este Ingrijorator, deoarece indica reduceri ale capacitatii de productie in automotive, de exemplu, capacitatea de transport, adica numarul de camioane disponibile pe piata, a avut o crestere de doua cifre in noiembrie“, a spus directorul general Tim Consult.
Capacitatea crescuta de transport din domeniul automotive reflecta categoric problemele actuale ale industriei. Producatorii germani au inregistrat o scadere de 8% a productiei de autoturisme in noiembrie 2019, fata de noiembrie 2018. Exportul Germaniei de masini a scazut cu 10% in penultima luna a lui 2019, fata de noiembrie 2018. De la inceputul lui 2018 exporturile au suferit o scadere de 13%, potrivit Asociatiei Germane a Industriei Auto.
Incetinirea cresterii economice a Europei este tot mai vizibila, potrivit celor mai recente date publicate in raportul Transport Market Monitor, care arata o disponibilitate a capacitatii de transport rutier in crestere cu 15% pentru octombrie, fata de septembrie. Daca ne raportam la 2018, spun expertii de la TIM Consulting si Transporeon, cei care editeaza acest indicator al pietei de transport la nivel european, capacitatea in octombrie a fost la acelasi +15%, in timp ce cererea de transport (pretul) a scazut foarte putin, cu doar 1,5%.
In general, evolutia preturilor si a capacitatilor pietei de transport in primele doua luni de toamna – septembrie si octombrie 2019 – a urmat tendinta anului precedent, precizeaza sursa citata. „Fluctuatiile sezoniere obisnuite au fost mai slabe in acest an. In plus, cresterea capacitatii de transport se datoreaza, in special, camioanelor din industria chimica si auto, care au efectuat curse in gol, precum si celor din sectoarele otelului si metalului“, a declarat Oliver Kahrs, directorul general TIM Consulting, una dintre diviziile Transporeon. Pe cursele spot, cresterea flotei disponibile oferite zilnic de catre companiile de transport care activeaza in domeniul industriei chimice a fost deosebit de puternica, aproape 40% in octombrie. Asta deoarece, potrivit asociatiei patronale germane (BAVC), industriile chimica si farmaceutica sunt in recesiune inca din toamna anului trecut.
Per total, vinovat de acest procent ridicat de parc auto disponibil se pare ca ar fi declinul comertului la nivel mondial si dificultatile din unele industrii considerate cheie in transport, cum ar fi industria auto. „O industrie in care cresterea capacitatii de transport disponibile in octombrie a fost, de asemenea, de 15%“, a mai spus Oliver Kahrs. Nu in ultimul rand, in sectorul otelului si metalelor, flota totala disponibila pe piata a fost de aproximativ zece la suta.
Conform aceluiasi raport, capacitatea de transport a crescut in trimestrul al treilea cu 1,4% fata de al doilea al aceluiasi an, in timp ce, daca ne raportam la aceeasi perioada a anului trecut, cresterea este mult mai mare, de 27,2%. In aceleasi timp, cererea de transport, adica pretul, a scazut in trimestrul al treilea din 2019 fata de al doilea cu 2,7% si cu 6,4% fata de trimestrul al treilea din 2018.
Daca aruncam o privire la graficul publicat in Transport Market Monitor observam cum flota disponibila la nivel european a crescut constant din decembrie 2017 cu doua varfuri de crestere – februarie 2018 (+139,20%) si februarie 2019 (+158,61%), mentinandu-se, cu mici fluctuatii, cam la acelasi nivel. Cresteri importante s-au mai inregistrat si in primele trei luni din acest an, cu 30% fata de ultimele trei luni din 2018, concomitent cu o crestere a cererii, adica volumul de marfa de transport, de 2,4%. Din nefericire, balanta dintre cerere si oferta s-a schimbat destul de puternic, pe piata fiind disponibile mai multe camioane fata de numarul de marfuri de transportat. Comparativ, 2018 a aratat foarte bine din punct de vedere al volumului de marfa transport, care a fost peste flota totala de pe piata de transport. Exceptie au facut trei luni, februarie, martie si noiembrie, atunci cand capacitatea de transport a fost mai mare in raport cu cererea. Expertii de la TIM Consulting spun ca aceasta crestere expansiva a capacitatii de transport reprezinta un indicator clar in privinta unei economii a Europei aflate intr-un proces de incetinire.