Aşa cum am atras atenţia şi cu altă ocazie, eliminarea controalelor la frontierele terestre cu România şi Bulgaria va avea un impact semnificativ şi asupra operatorilor de logistică și transport internațional polonezi sau unguri, care vor avea mai multe motive decât acum să facă transport către România şi Bulgaria decât până acum.
În prezent, arată presa poloneză de logistică, cozi de 2 până la 3 zile sunt obișnuite la frontierele româno-bulgare, în special pentru transporturile care deservesc piețe precum Grecia, Croația sau Ungaria. Odată ce granițele vor fi deschise, timpul de livrare pentru aceste destinații se va reduce considerabil, crescând predictibilitatea și eficiența livrărilor.
Reprezentanți ai companiilor internaționale, precum Rohlig Suus, Raben Group și LPP Logistics, subliniază beneficiile directe ale acestei măsuri: rutele de transport, care anterior necesitau trecerea a două granițe pe distanțe relativ scurte, vor putea fi parcurse în jumătate din timp. De exemplu, un transport pe ruta Ungaria-România-Bulgaria, care durează în prezent 24 de ore, va fi redus la aproximativ 12-14 ore, chiar și în condițiile unei infrastructuri rutiere încă neoptimizate în România și Bulgaria.
«Fără îndoială, acest eveniment va avea un impact semnificativ asupra economiei noastre naționale. Schimburile comerciale, în special cu partenerii noștri europeni, sunt esențiale pentru dezvoltarea noastră. Atât importurile, cât și exporturile, care au crescut adesea în ultimii ani, sunt motoare esențiale ale economiei. De exemplu, între 2018 și 2022, importurile au crescut cu aproximativ 53,9%, în timp ce exporturile au crescut cu aproximativ 43,6%. Această tendință a fost oprită în 2023 din cauza unei recesiuni economice, dar cifrele au rămas pozitive. Absența barierelor la graniță prezintă oportunități tot mai mari pentru companiile românești de a se extinde la nivel internațional, sporind totodată atractivitatea țării pentru investițiile străine. Observăm un interes crescut din partea întreprinderilor din alte țări din Europa Centrală, precum Polonia și Republica Cehă, pentru regiunea noastră. Acesta este motivul pentru care am lansat recent o linie de transport rutier de grupaj de la Brno Brno la București, iar acum eficiența operațională va crește pe această linie. În plus, odată cu creșterea solicitărilor comerciale din partea Ucrainei, credem că rolul României ca centru logistic, alături de Polonia, va deveni din ce în ce mai important în anii următori ca urmare a acestui eveniment», se precizează într-un comunicat de presă al Rohlig Suus Romania.
Eliminarea controalelor la frontieră va facilita planificarea mai precisă a timpului de lucru al șoferilor și va reduce timpul de livrare cu o zi pentru transporturile din România și cu două zile pentru cele din Bulgaria, în funcție de destinație. Acest lucru va permite o mai bună sincronizare a conexiunilor logistice și va oferi clienților timpi de livrare mai rapizi și mai fiabili.
Integrarea în Schengen va stimula schimburile comerciale în regiune, inclusiv pentru piețe mai îndepărtate precum Grecia. Transporturile de mărfuri generale vor beneficia de timpi mai scurți de tranzit, contribuind la creșterea competitivității economiilor locale. De asemenea, conceptul de rețele logistice internaționale, bazat pe localizarea geografică optimă, va fi extins pentru a acoperi noi piețe.
Transportatorii rutieri polonezi care operează pe teritoriul Franţei se confruntă de ani de zile cu probleme, fiind ținta unor practici abuzive din partea autorităților franceze, precum legi protecționiste, campanii media negative și controale neregulamentare. Aceste acțiuni sunt percepute ca fiind un rezultat al presiunilor exercitate de grupurile de lobby franceze din domeniul transporturilor, transportatorii polonezi cerând Ministerului Infrastructurii din Polonia să intervină pentru a fi sprijiniţi.
În prezent, Polonia negociază un acord bilateral cu Franța, iar asociația transportatorilor polonezi care operează pe rute din Franța speră ca acest tratat să includă măsuri pentru protejarea drepturilor companiilor poloneze de transport.
Autoritățile franceze au efectuat controale stricte legate de pachetul de mobilitate, ce vizează organizarea perioadelor de întoarcere a șoferilor și respectarea perioadelor de odihnă. Aceste controale se soldează frecvent cu amenzi considerabile, de aproximativ 4.500 de euro fiecare. Alte tipuri de controale includ verificarea respectării perioadelor de odihnă zilnică și săptămânală pentru șoferii de vehicule sub 3,5 tone și pentru cei cu vehicule de peste 3,5 tone. De asemenea, sunt vizate și regulile de cabotaj, cu o atenție deosebită acordată pauzei de patru zile dintre operațiunile de cabotaj. În cazul nerespectării cerinței de a returna vehiculele la bază, amenzile sunt mai mici, de aproximativ 135 de euro per încălcare.
În prezent, Polonia negociază un acord bilateral cu Franța, iar asociația transportatorilor polonezi care operează pe rute din Franța speră ca acest tratat să includă măsuri pentru protejarea drepturilor companiilor poloneze de transport, însă Ministerul Infrastructurii din Polonia susţine că nu a primit plângeri recente din partea transportatorilor și subliniază că aceștia au posibilitatea de a contesta sancțiunile în instanță, dacă le consideră nedrepte.
În trecut, asociația operatorilor de transport polonezi care operează în Franța a câştigat mai multe procese în instanță, anulând controale ilegale și demonstrând abuzurile comise de autoritățile franceze în privința repausului săptămânal și zilnic pentru șoferii de vehicule, însă acţiunile în instanţă iau timp şi mănâncă resurse financiare importante.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit