Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Proiectul de lege privind finanțele Franței pe 2024 include măsura reducerii procentului rambursabil din acciza pe carburanți (TICPE), inclusă în Legea privind Clima și Reziliența, în ciuda faptului că organizațiile patronale ale transportatorilor din această țară se opun, deoarece văd în ea o nouă creștere a taxării firmelor și o modalitate prin care scade competitivitatea operatorilor logistici francezi prin comparație cu cei străini, care pot face transport în Franța fără să și achiziționeze carburant de aici.

Federația Națională din Transporturile Rutiere (FNTR) explică faptul că recuperarea unei părți din acciza pe carburant este un mecanism european a cărui dispariție în Franța ar crea probleme operatorilor fără a promova eficient tranziția energetică, în timp ce OTRE amintește că în Legea privind Clima și Reziliența încetarea rambursării parțiale a accizei este condiționată clar de sprijinul oferit pentru tranziția energetică din transporturi, mai ales prin utilizarea de biocombustibili, ceea ce încă nu este cazul și cu siguranță nu va fi nici în 2024, data primei reduceri a accizei recuperabile – pentru ca până în 2030 recuperarea să înceteze complet.

Acest sprijin din partea statului nu este încă disponibil, așa cum se vede din foaia de parcurs pentru decarbonizarea transportului rutier, care confirmă faptul că o ofertă densă bazată pe un mix energetic decarbonizat va fi accesibilă în cel mai bun caz numai începând cu 2030 și că, în absența unei oferte alternative fiabile, vehiculele diesel grele vor reprezenta în continuare o parte semnificativă a flotei până în 2040. Foaia de parcurs privind decarbonizarea estimează costurile suplimentare pentru atingerea obiectivelor de achiziționare de vehicule și dezvoltare a rețelei de realimentare la 52,6 miliarde de euro, în timp ce eliminarea rambursării parțiale a accizei este estimată la 1,8 miliarde de euro. Deci câștigurile obținute sunt marginale în raport cu nevoile de finanțare ale tranziției energetice, în timp ce echilibrul financiar al firmelor de transport, grav afectate de toate crizele ce au venit din 2020 încoace, ar avea mult de suferit.

Ministrul francez al economiei, finanțelor și suveranității industriale și digitale și-a afirmat acum câteva luni dorința de a reveni la impozitarea combustibililor pentru mai multe sectoare de activitate, inclusiv transportul rutier, sub pretextul finanțării tranziției ecologice. Și chiar a declarat în iunie 2023 în presă că inițiativa sa se bucură de sprijinul federațiilor din transportul rutier. Dar FNTR, OTRE și Union TLF au negat acest lucru și au subliniat încă o dată că nu au acceptat o creștere a taxelor pe combustibili. Mai ales că firmele de transport au fost grav afectate de criza combustibilului care a avut loc în urma izbucnirii conflictului ruso-ucrainean și după 31 decembrie 2022 nu au mai beneficiat, ca alți operatori europeni, de prelungirea ajutorului nici la pompă, nici pe vehicul. În concluzie, după șase ani de constrângeri tot mai mari legate de zonele cu emisii reduse, interzicerea comercializării vehiculelor diesel ș.a., FNTR, OTRE și Uniunea TLF sunt neplăcut surprinse de deciziile din proiectul privind bugetul pe 2024.

Sursă: Total Energies (https://totalenergies.com/search/content?search=france&page=4)

Comisia pentru transporturi (TRAN) a Parlamentului European (PE) tocmai și-a adoptat poziția cu privire la Regulamentul privind infrastructura pentru combustibili alternativi (AFIR), stabilind obiective mai ambițioase decât până acum.

Iar biroul comun al asociațiilor transportatorilor din Franța (FNTR), Germania (BGL) și țările nordice (NLA) de la Bruxelles salută direcția adoptată de PE, respectiv obiectivele mai ambițioase pentru o rețea și o infrastructură europeană de reîncărcare care să furnizeze energie electrică, hidrogen sau LNG, și crede că este important de subliniat principiul general al neutralității tehnologice pentru a menține concurența pe piață între diferitele tehnologii alternative, ținând seama și de prețuri.

Acesta este un prim pas important în direcția atingerii obiectivelor pachetului Fit for 55, consideră cele trei asociații, iar tranziția verde poate avea loc numai dacă există suficientă infrastructură pentru combustibili alternativi, pentru a transmite un semnal clar companiilor de transport. De acum înainte mai este nevoie ca statele membre să se pregătească pentru a îndeplini obligațiile AFIR.

Pe lângă construirea infrastructurii pentru combustibili alternativi, trebuie abordate multe alte aspecte: disponibilitatea energiei verzi la prețuri accesibile, o rețea energetică adecvată, testarea vehiculelor în condiții reale, un serviciu complet, furnizarea de piese de schimb etc.

„Tranziția verde va necesita timp și va avea un cost. Prin urmare, suntem îngrijorați dacă alte elemente ale pachetului Fit for 55, cum ar fi propunerea privind comercializarea certificatelor de emisii și eurovinieta, vor aduce costuri suplimentare pentru combustibilii fosili. Mai ales într-o perioadă în care operatorii de transport se confruntă deja cu creșterea prețurilor la combustibili“, mai arată comunicatul comun FNTR, BGL și NLA.

Asociațiile le solicită legiuitorilor să țină seama de importanța acordării de stimulente transportatorilor pentru a investi în noi tehnologii ecologice, deoarece încă nu ne aflăm într-un scenariu în care vehiculele grele de marfă să funcționeze în mare parte pe bază de energie electrică sau pe hidrogen și să fie gata să fie utilizate pe scară largă la prețuri comparative cu ale vehiculelor grele cu ardere internă.