TRATON GROUP a stabilit un nou record de vânzări în 2023, înregistrând o creștere de 11% cu 338.200 de vehicule vândute față de anul precedent de 305.500 de vehicule. Creșterea vânzărilor a fost susținută de un portofoliu solid de comenzi, lanțuri de aprovizionare stabile și o producție mai mare.
Segmentul de camioane a contribuit semnificativ la această performanță, generând o creștere de 11% și 281.300 de vehicule vândute. Vânzările de autobuze s-au majorat cu 2%, atingând 30.300 de unități, iar cele de furgonete MAN TGE cu 23% de la an la an, ajungând la 26.600 de vehicule.
Cu toate acestea, TRATON GROUP a înregistrat și scăderi de 21% datorită comenzilor foarte mari primite în anul precedent, reflectând revenirea cererii la normal după impactul pandemiei COVID-19 și al războiului din Ucraina, precum și incertitudinea economică și condițiile dificile de finanțare. În America de Nord, acceptarea comenzilor a fost restricționată din cauza nivelului persistent și ridicat al portofoliului de comenzi. În America de Sud, comenzile primite au fost influențate, generate de standardul de emisii mai stricte, impus începând cu anul 2023. Rata de intrare a comenzilor, raportul dintre comenzile primite și vânzările unitare, a scăzut de la 1,1 la 0,8. Această ajustare permițând reducerea termenelor de livrare în 2024, având în vedere beneficiile clienților. În sectorul camioanelor, comenzile primite au înregistrat o scădere semnificativă de 23%, ajungând la 210.600 de unități în 2023, comparativ cu 274.300 în 2022. În privința autobuzele, s-a înregistrat o scădere de 8%, cu 29.800 de vehicule, față de 32.300 în anul precedent. Comenzile primite de furgonete MAN TGE au scăzut cu 13%, atingând 24.400 de unități, față de 28.000 în 2022.
“Mărcile noastre au reușit să continue stabilizarea și creșterea producției în 2023 și să reducă treptat portofoliul mare de comenzi. Acest lucru ne-a permis să ne ridicăm vânzările unitare cu un procent impresionant de 11% față de anul precedent și să atingem un nou record. Deși lanțurile de aprovizionare nu și-au recăpătat complet stabilitatea, am reușit să livrăm clienților noștri vehicule cu termene de livrare mai scurte. Cererea în Europa continuă să revină la normal, iar registrele noastre de comenzi sunt bine umplute, cu suficiente comenzi pentru a ne ajunge până în a doua jumătate a anului. Acest lucru mă face să fiu încrezător că 2024 va fi un alt an de succes pentru TRATON și pentru clienții noștri.”,
a declarat Christian Levin, CEO al TRATON GROUP.
În 2023, Scania și-a majorat vânzările unitare cu 14%, atingând 96.700 de vehicule, comparativ cu 85.200 în 2022. Vânzările unitare de camioane au marcat o creștere de 14%, cu 91.700 de vehicule vândute, față de 80.200 în anul precedent. De asemenea, vânzările de autobuze s-au îmbunătățit cu 2%, atingând 5.100 de vehicule, comparativ cu 5.000 în 2022. La finalul anului, comenzile primite de Scania au însumat 84.100 de vehicule, reflectând o creștere de 2% față de anul anterior.
MAN Truck & Bus a înregistrat în 2023 vânzări totale cu 37% per unități, atingând 116.000 de vehicule, comparativ cu 84.500 în 2022. Anul precedent a fost marcat de o oprire a producției de șase săptămâni la unele fabrici, afectând puternic vânzările unitare. Cea mai puternică creștere a fost raportată la vânzările unitare de camioane cu 44%, atingând 83.700 de vehicule, față de 58.100 în 2022. Vânzările unitare de autobuze au crescut cu 19%, ajungând la 5.700 de vehicule, iar cele de furgonete MAN TGE au înregistrat o creștere de 23%, atingând 26.600 de unități. În contrast, comenzile primite au scăzut cu 21%, ajungând la 86.800 de vehicule, reflectând incertitudinea economică din piața europeană.
Navistar a raportat vânzări unitare în creștere cu 9%, ajungând la 88.900 de vehicule, comparativ cu 81.900 în 2022. Vânzările de camioane au crescut cu 9% la 75.500 de vehicule, în timp ce vânzările de autobuze au generat o creștere de 4%, atingând 13.400 de unități. Cu toate acestea, comenzile primite au înregistrat o scădere semnificativă de 29% la 60.900 de vehicule, deoarece majoritatea comenzilor pentru 2023 au fost plasate în 2022. Restrictivitatea în acceptarea de noi comenzi pentru 2024 persistă, dat fiind numărul mare de comenzi restante.
În același timp, Volkswagen Truck & Bus a consemnat o scădere de 31% în vânzările unitare, atingând 37.200 de vehicule în 2023, comparativ cu 54.100 în 2022. Segmentul de camioane a fost afectat, înregistrând o scădere de 34%, cu 31.000 de vehicule vândute, față de 47.100 în anul precedent. Vânzările unitare de autobuze au scăzut cu 12%, ajungând la 6.300 de unități. Comenzile primite au scăzut considerabil cu 41%, marcând 33.700 de vehicule.
TRATON GROUP a înregistrat o performanță puternică în primele nouă luni ale anului 2023 cu creșteri majore în vânzările de unități, în venituri, în rezultate operaționale și în randamentul operațional.
Din punct de vedere al vânzărilor de unități, TRATON GROUP a atins o creștere de 15%, mai exact, a vândut 249.500 de vehicule în perioada ianuarie-septembrie 2023, comparativ cu 217.100 în aceeași perioadă din 2022. Mai mult, situația aprovizionării s-a îmbunătățit în primele nouă luni ale anului, făcând posibile volume de producție mai mari.
Veniturile din vânzări au crescut cu 20%, ajungând la 34,2 miliarde de euro, în creștere față de 28,5 miliarde de euro pentru aceeași perioadă din 2022. Prin urmare, creșterea afacerii cu noile vehicule din cadrul mărcilor Scania, MAN Truck & Bus și Navistar au adus îmbunătățiri afacerii.
TRATON GROUP a obținut un rezultat operațional de 2.695 de milioane de euro, în creștere semnificativă față de 609 de milioane de euro din aceeași perioadă din 2022. Randamentul operațional al vânzărilor a ajuns la 7,9% în primele nouă luni ale anului 2023, comparativ cu 2,1% în 2022.
Rezultatul operațional ajustat a crescut cu 1.582 milioane de euro, atingând 2.929 milioane de euro, în creștere fată de primele nouă luni din 2022 când a marcat 1.347 milioane de euro. Totodată, rentabilitatea operațională ajustată a vânzărilor a fost de 8,6% și astfel cu 3,9 puncte procentuale mai mare decât în perioada comparativă, de 4,7%. Îmbunătățirea de la an la an a fost atribuită utilizării mai mari a capacității de producție, creșterii livrărilor de vehicule și scăderii asociate a costurilor fixe în zona de afaceri TRATON Operations.
În Europa, incertitudinea cu privire la dezvoltarea economică și la un mediu de finanțare mai dificil au împiedicat revenirea la normal a cererilor. Acceptarea de noi comenzi în America de Nord a rămas restrictivă din cauza restanțelor foarte mari de comenzi. Introducerea anterioară a noilor reglementări privind emisiile în Brazilia, în special, a încetinit cererea clienților.
Cu toate acestea, comenzile primite au scăzut cu 26% în perioada menționată, în parte din cauza incertitudinilor economice în Europa și a unui mediu de finanțare mai dificil.
Raportul dintre comenzile primite și vânzările de unități, a fost de 0,8, apropiate de cele din 2022, respectiv 1,2, ceea ce înseamnă că vânzările de unități au fost mai mari decât comenzile primite.
„Am văzut evoluții foarte pozitive în activitatea noastră în al treilea trimestru al acestui an, ceea ce ne face să fim mai optimiști pentru 2023, per ansamblu. În plus, TRATON GROUP ia o mulțime de măsuri pentru a duce mai departe tranziția către transportul durabil. Recent am înființat TRATON Charging Solutions, o nouă entitate de servicii care facilitează găsirea celei mai bune locații de încărcare pentru camioanele electrice. Deschiderea recentă a primei fabrici de asamblare a bateriilor Scania în Södertälje, Suedia, a fost un alt moment istoric pentru compania noastră. Vehiculele comerciale electrice nu mai sunt o viziune a viitorului – ele sunt aici și acum. Uitați-vă doar la MAN, eTruck-ul său pentru transportul pe distanțe lungi va fi pus în vânzare la 30 octombrie. De asemenea, vehiculele electrice au devenit de mult timp o parte din gama Navistar. Legendarul autobuz școlar galben al companiei nu este doar o modalitate foarte sigură de a duce copiii la școală și înapoi – acum este și un vehicul electric. Iar camionul e-Delivery de la Volkswagen Truck & Bus face posibilă aprovizionarea clienților, cum ar fi fabrica internațională de bere Ambev, fără a afecta mediul înconjurător. Produsele noastre sunt pregătite pentru piață și ne asigurăm că fabricile noastre sunt pregătite să facă față creșterii producției de vehicule electrice. Ceea ce avem nevoie acum este ca infrastructura de încărcare și energia verde să fie extinse cât mai curând posibil – și de sprijinul deplin al autorităților guvernamentale și al factorilor de decizie politică.”,
a declarat Christian Levin, CEO al TRATON GROUP.
„Noi, cei din TRATON GROUP, am avut un al treilea trimestru foarte bun. Acesta este motivul pentru care ne așteptăm acum ca randamentul operațional ajustat al vânzărilor să se situeze între 7,5 și 8,5% pentru întregul an 2023, după ce anterior îl prognozam între 7 și 8%. Obiectivele pe care ni le-am stabilit sunt ambițioase – și pentru că avansăm modul în care lucrăm împreună ca grup. Activitatea noastră de servicii financiare este doar un exemplu. TRATON Financial Services este o coloană vertebrală solidă a Grupului, care ne permite să oferim servicii financiare personalizate mărcilor noastre și clienților acestora. Navistar a relansat recent un serviciu care oferă clienților soluții de finanțare mai bune atât pentru vehiculele noi, cât și pentru cele second-hand, sub umbrela Navistar Financial. Dorim să ne continuăm succesul și în restul anului.”,
a precizat Dr. Michael Jackstein, CFO și CHRO al TRATON GROUP.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit