Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Taxele de drum vor ține cont și de emisiile de CO2

Negociatori din partea Consiliului și Parlamentului European au ajuns la un acord de reformare a sistemului de taxare pentru vehiculele grele de transport rutier, cu scopul de a trece de la un model bazat pe timp la unul bazat pe distanță (kilometri).

Un al doilea obiectiv al noului sistem este acordul pentru a se încuraja folosirea în mai mare măsură a vehiculelor mai verzi, ceea ce va impune ca țările membre UE să stabilească diferite valori ale taxei de drum în funcție de emisiile de CO2 pentru camioane și autobuze, imediat ce se stabilesc noi reguli referitoare la clasele de emisii de CO2, poate din 2023, și în funcție de performanța legată de mediu pentru vanuri și minibuze, din 2026, cu reduceri considerabile de taxe pentru mașinile cu emisii zero. Noul sistem de transfer al poluării în taxa de drum se va aplica deci inițial numai camioanelor grele, dar ar putea fi extins treptat spre celelalte tipuri de vehicule comerciale și ar putea fi adaptat cu regularitate la dezvoltările tehnologice. Totuși, țările pot alege să nu aplice acest instrument, cu condiția să anunțe din timp Comisia Europeană și dacă asta duce la perturbări ale traficului.

Principiile fundamentale care afectează veniturile din taxa de drum vor rămâne neschimbare. În general, statele membre ar trebui (dar nu sunt obligate la asta) să le aloce pentru proiecte destinate transportului, mai ales pentru sprijinirea unei rețele trans-europene.

În ceea ce privește veniturile generate de taxe opționale pe congestie, statele membre le vor folosi pentru a rezolva probleme legate de aglomerația din trafic sau pentru a dezvolta un transport sustenabil.

Țările UE vor putea aplica o taxă mai mare (cu până la 50%) pe anumite porțiuni de drum cu aglomerație mare, dacă sunt de acord toate cu acest lucru.

Adina Vălean, comisarul european pentru Transport, declară că noul acord este un pas important care face ca Green Deal să devină realitate și care arată clar că UE este serioasă în ceea ce privește respectarea principiului „poluatorul plătește“.

Pentru a evalua beneficiile pe care trebuie să le aducă noile taxe, eurodeputații s-au asigurat că, la trei ani după intrarea în vigoare a regulilor pe care le-au agreat, statele membre vor raporta public taxele de drum de pe teritoriul lor și modul în care s-au folosit banii, deoarece pentru Parlamentul European este important să se garanteze că veniturile contribuie la un transport, o infrastructură și o mobilitate durabile.

Textul la care s-a ajuns de comun acord include excepții, de exemplu în relație cu contractele existente de concesiune, persoanele cu dizabilități și zonele mai puțin populate.

Mai sunt de făcut câteva lucruri la nivel tehnic pentru a finaliza textul și apoi Președinția va prezenta rezultatul final al negocierilor Comitetului Reprezentanților Consiliului Permanent (Coreper) pentru aprobare.

Reamintim că taxarea folosiri infrastructuri rutiere este de competența țărilor membre, care pot să decidă sau nu să o impună pe teritoriul lor. Dacă ele aleg să pună taxe, trebuie să urmeze o serie de reguli comune stabilite de o directivă europeană care își propune să împiedice ca impunerea de taxe de drum să discrimineze traficul internațional sau să ducă la denaturări ale concurenței între transportatori.

Articole similare

Ad