Luna trecuta, expertii si liderii ai patru asociatii profesionale ale transportatorilor din tarile Visegrád 4 s-au intalnit la Budapesta si au redactat o declaratie comuna referitoare la masurile protectioniste luate de tot mai multe state vestice. Aceste asociatii reprezinta circa 10.000 de firme, cu aproximativ 172.000 de camioane si semiremorci, deci au o capacitate de transport indispensabila pentru a pastra lantul logistic din UE, operatorii estici avand aproape exclusivitate pe piata aprovizionarii cu materie prima a fabricilor din Europa de Est si a livrarii produselor finite.
Jan Buczek (presedintele ZMPD, din Polonia), Josef Melzer (vicepresedinte CESMAD Bohemia, din Cehia), Pavol Hudák (vicepresedinte CESMAD, din Slovacia) si György Wáberer (MKFE, din Ungaria) s-au declarat impotriva acuzatiilor de dumping social si concurenta neloiala pe care vesticii le aduc esticilor, desi acestia din urma lucreaza in conformitate cu legislatiile comunitara si nationala. Participantii au ajuns la concluzia ca implementarea de masuri protectioniste in diverse tari vest-europene va duce la o crestere semnificativa a pretului de transport in statele UE, riscand sute de mii de locuri de munca in estul Comunitatii. De aceea ei cer un moratoriu in legatura cu legislatia nationala adoptata deja si incurajeaza adoptarea cat mai curand a unei legislatii comune, care poate fi incorporata in Pachetul Rutier, creand conditii acceptabile pentru toti operatorii de transport din UE.
Cei patru lideri si-au exprimat dezacordul fata de masurile luate de unele tari vestice, care contravin valorilor fundamentale ale UE (circulatia libera a marfurilor si serviciilor) si pun o povara in plus pe firmele de transport din est, si s-au aratat ingrijorati de faptul ca aceste masuri vor conduce la o piata interna tot mai fragmentata. Practica intalnita in tot mai multe state vestice, de a aplica directiva detasarii lucratorilor in transportul rutier de marfuri, incearca sa protejeze pietele statelor intrate primele in Comunitate, reducand competitivitatea si sporind artificial cheltuielile membrilor mai recenti. Tarile V4 si-au pierdut …