Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Business-ul romanesc peste granita, o afacere complicata

Pentru a-si extinde business-ul in afara granitelor, antreprenorii locali au nevoie sa gandeasca global, sa inteleaga foarte bine piata pe care vor sa intre printr-o analiza aprofundata, inclusiv a costurilor si riscurilor, dar si sa fie sustinuti de un finantator. In plus, ajutorul poate veni si din partea statului, inclusiv in zona de networking, prin furnizarea de contacte directe si prin cresterea vizibilitatii unei companii cu ajutorul diverselor programe de internationalizare, considera participantii la conferinta „Cum pot antreprenorii romani sa iasa cu business-ul peste granita“, organizata de Ziarul Financiar si Intesa Sanpaolo Bank.
 

La sfarsitul lui 2016, exporturile de bunuri comerciale ale Romaniei au atins 57,3 miliarde de euro, ceea ce reprezinta circa 34% din PIB. Desi au crescut foarte puternic in ultimii ani, raportat la baza redusa de la care s-a pornit, comparativ cu alte tari, procentul este inca mic.
Pe de alta parte, tot la finalul anului trecut, investitiile straine in Romania au fost de 67 de miliarde de euro (sold), printre investitorii de top numarandu-se Cehia si Polonia, care au cate 1.000 de companii ce au investit aici. Comparativ, potrivit unei analize a BNR invocate in cadrul conferintei, doar 134 de companii romanesti s-au extins in ultimii ani in afara granitelor prin investitii directe, nu prin export, o cifra extrem de mica fata de celelalte piete din regiune. „Romania este o piata foarte mare, cu potential de dezvoltare urias. Dar, din pacate, din experienta mea, sunt multi oameni ghidati de paradigma «nu se poate». Trebuie sa o schimbam in «vom face cu siguranta» si sa dezvoltam aceasta potentialitate nu numai pe plan economic, ci si social, in contextul european si international“, spune Marco Capellini, director general Intesa Sanpaolo Bank Romania.

Lipsa curajului sau a strategiei de dezvoltare?
In opinia presedintelui Deloitte Romania, George Mucibabici, la intrebarea „De ce numarul companiilor locale care au iesit in afara tarii este atat de mic?“ exista doua raspunsuri: unul este legat de faptul ca firmele prefera sa se dezvolte pe plan local decat sa incerce peste hotare, iar cel de-al doilea este legat de suportul oferit de stat, care trebuie sa se implice mai mult. „O spun cu o nota de umor, cred ca romanul vrea sa fie mare intai la el in sat, deci nu avem asta in ADN. In plus, toate iesirile Romaniei de dinainte de ’89 au fost mult mai mari decat cele pe care le avem astazi, vorbesc de investitii afara, insa au fost sub o politica a statului. Dincolo de ADN, cred ca este nevoie de suportul statului in aceasta iesire a companiilor romanesti afara, sa le incurajeze, nu sa le descurajeze.“
Cu toate acestea, companii din retail, mobila, domeniul farmaceutic sau IT ar putea creste in zona intrucat exista cerere pentru produsele lor. „Uitandu-ne la exemplul tarilor din centrul Europei prezente in Romania, la randul nostru ar fi trebuit sa fim prezenti pe pietele dimprejur care acced acum spre UE.

Articole similare

Ad