Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ne punem singuri bete in roate

Infrastructura proasta, AST care se obtine mai greu decat in alte state si costa mai mult, necesitatea realizarii, de la dimensiuni si gabarite mai mici decat ar fi normal, a unui proiect de transport si introducerea unor restrictii de circulatie mult mai severe decat in alte tari – iata principalele probleme semnalate de multi operatori de logistica si transport agabaritic. Daca autorizatiile s-ar obtine mai usor si mai ieftin clientii lor ar fi avantajati si implicit si economia noastra, deoarece ar fi mai multe investitii si volume mai mari de marfa, iar statul ar incasa mai multi bani atat de la operatorii autohtoni, cat si de la cei care tranziteaza Romania, mai arata logisticienii.
 

Va prezentam in paginile ce urmeaza atat principalele probleme identificate de actorii din domeniu, cat si raspunsurile CNAIR la unele dintre ele.

Transportatorii de agabaritic acuza faptul ca autorizatiile speciale se pot obtine online in toate tarile, in afara de Romania, prin completarea unui formular in care se precizeaza traseul, distanta dintre axe a configuratiei pentru care se solicita documentul, greutatea si dimensiunile incarcaturii. In Germania, de exemplu, se pot solicita autorizatii pe trei luni in care se poate inscrie intreaga flota, iar cand se primeste o comanda documentul este deja pregatit si se poate incarca rapid. Pentru anumite trasee din Belgia si Olanda si pentru ansambluri de cel mult 26 m lungime, 4,25 m latime, 4,5 m inaltime si 46 t masa totala in ansamblu cu autotractor cu trei axe si trailer cu doua axe sau 56,5 t si 27 m lungime daca trailerul are tot trei axe, se solicita autorizatie pe patru luni, iar pretul este de 300 de euro pentru un camion. Si mai flexibila este Franta, unde autorizatia se obtine pe firma si se poate folosi pentru orice autotractor cu specificatia mentionata. Astfel de documente solicitate in avans sunt valabile pentru transporturi de pana la 120 t, iar pentru proiecte deosebite este nevoie, desigur, de altele.
In Ungaria autorizatia se elibereaza de pe o zi pe alta, in Belgia si Olanda in 3-5 zile, iar in Germania si Austria in 4-5 zile, toate online.
Deci, asa cum considera managerii de transport agabaritic, si la noi ar putea sa se obtina mai usor, pe proprie raspundere, cu amenda pentru cei care nu au completat bine cererea, fara sa mai trebuiasca sa mergi direct la Bucuresti sau la alt birou CNAIR sa o iei in original si apoi sa mai faci un drum la locul de incarcare sa o lasi soferului (pentru ca exista si obligativitatea ca ea sa fie prezenta in original pe tot parcursul transportului pe teritoriul tarii noastre). In plus, de multe ori se intampla ca firmele sa gaseasca retur in Romania, dar sa nu poata onora comanda sau sa aiba intarzieri, deoarece nu au autorizatia in original la bord.
Exista totusi si tari in care autorizatiile speciale se obtin uneori mai greu: pentru un transport de 4 m latime din Germania in Franta o firma a primit documentele dupa noua saptamani si astfel aproape ca a pierdut contractul.
Un alt manager arata ca AST se obtin usor, in circa cinci zile, si in Anglia si tarile scandinave, si ca in Germania si Austria mai exista avantajul ca poti sa obtii autorizatii anuale si sa incarci pana la 60 t. In rest, in alte state procedura este de multe ori „destul de anevoioasa si poate dura chiar mai mult decat in Romania“, tarile cele mai greoaie fiind considerate Italia, Franta si Spania, unde poate dura si opt saptamani. Iar in ultima vreme li se alatura chiar si Germania“.

CNAIR promite ca AST vor putea fi eliberate si la noi online
La unele dintre aceste reprosuri ale transportatorilor, CNAIR raspunde ca AST se pot elibera si in regim de urgenta, in mai putin de doua zile lucratoare de la inregistrarea cererii, si ca pe sensul de intrare in tara se elibereaza pe loc, la prezentarea vehiculului in frontiera, la Agentiile de Control si Incasare. Iar pentru a ne alinia cu ce se intampla in celelalte tari CNAIR intentioneaza ca primirea solicitarilor si eliberarea autorizatiilor speciale de transport sa se faca si online si in acest sens va inainta propuneri de actualizare a normelor, urmand ca ulterior sa fie dezvoltata aplicatia informatica necesara.
Iar in ceea ce priveste posibilitatea de a elibera si la noi autorizatii pe perioade mai mari, reprezentantii Companiei amintesc ca pentru vehiculele care din constructie depasesc masele si/sau dimensiunile maxime admise autorizatia se poate elibera pentru 90 de zile sau 12 luni consecutive.

Articole similare