Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Schimbarea a devenit o constanta in distributie

Eficienta distributiei este data in primul rand de clienti, de modul in care sunt acestia plasati, dar si de infrastructura, care poate da peste cap chiar si cel mai bun calcul. Iar un model de distributie ales gresit poate duce la o performanta comerciala scazuta. Se poate obtine o eficienta optima in cazul in care distributia capilara se realizeaza la o distanta de 150 km si sunt deserviti circa 20 de clienti pe ruta. Cert este, insa, faptul ca, oricat de bun ar fi modelul de distributie ales, pentru a produce o eficienta cat mai mare el trebuie permanent schimbat si adaptat nevoilor clientilor. Despre eficientizarea distributiei s-a discutat cu ocazia conferintei Tranzit de la Bucuresti, unde au fost invitati reprezentantii Orkla Foods, Aquila, FM Logistic si Axes Software.
 

O parte importanta a performantei comerciale este data de modelul de distributie ales. Cu alte cuvinte, pentru ca marfa sa se vanda este nevoie sa ajunga la client repede, in bune conditii si, mai ales, cu costuri logistice cat mai mici.
Modelul de distributie il dau clientii si locatiile acestora, respectiv daca sunt plasati local sau regional, sau este nevoie de o distributie nationala. In functie de aceste criterii, se poate lua decizia daca distributia este in-house sau externalizata. Astfel, Victor Danila, supply chain manager Orkla Foods, este de parere ca, in cazul unei distributii locale sau regionale, se poate gandi o astfel de activitate in-house, insa atunci cand este vorba de o distributie nationala trebuie luata in calcul externalizarea, fie printr-un operator logistic, fie prin colaborarea cu distribuitori sau revanzatori, pentru a evita dezvoltarea unei infrastructuri foarte complexe si costisitoare. Insa nu intotdeauna alegerea celei mai simple solutii din punct de vedere logistic sau de distributie ofera accesul la consumatorul final. „Trebuie sa gandesti foarte bine si sa cantaresti toate implicatiile unui astfel de demers, altfel nu va produce rezultatele la care te astepti. Modelul de distributie ales gresit duce la subperformanta comerciala“, a mai explicat Victor Danila.

Eficienta optima presupune circa 20 de clienti pe ruta
Deoarece activeaza in zona de produse alimentare, pe care toata lumea le doreste a fi cat mai ieftine, la Orkla Foods cheltuielile logistice pot ajunge numai pana la 6% din costul lor. „Pentru a nu depasi acest plafon trebuie sa gasesti acele solutii inovative si compromisuri care fac sa ajunga produsul pe masa consumatorului.“
In ceea ce priveste activitatea de distributie, Orkla Foods mizeaza pe externalizare. „Modelul are in centru consumatorii finali si, stiind ce avantaje poate aduce fiecare model de distributie, te gandesti cum se poate ajunge la acestia utilizand cat mai putine resurse.“
In opinia lui Victor Danila, zona de eficienta optima pentru distributia capilara este la circa 150 km si in jur de 20 de clienti deserviti pe o ruta. „Daca ai depozitele sau fabricile la Iasi, Covasna si Bucuresti, prima oara incerci sa duci cat mai multa marfa cat mai aproape de consumatori pe solutia de transport cea mai eficienta, cu camionul in cazul nostru. Astfel, mergem full truck pana la depozitele operatorilor logistici, dupa care acestia merg tot full truck consolidat (marfa si altor parteneri) cat mai aproape de centrul zonelor de vanzari deservite si, la final interpui si puncte de cross docking, urmand ca doar distributia capilara (last mile) sa se fragmenteze pe tipuri de transport de mici dimensiuni, dar acest lucru, repet, cat mai aproape de clientul final.“
In cazul Aquila, distributia reprezinta circa 80% din cifra de afaceri. Compania detine 16 depozite la nivel national, de unde face distributie regionala, plus alte trei hub-uri din care acestea sunt aprovizionate. Iar din 2000 distributia a fost legata de activitatea de transport.
In functie de produsele pe care compania le distribuie la nivel national, Aquila lucreaza cu trei hub-uri, dintre care doua la Ploiesti si unul la Cluj, care aprovizioneaza cele 16 depozite regionale de unde marfa pleaca direct la clientii finali. In functie de comenzile primite activitatea este organizata cu ajutorul sistemelor interne WMS si TMS, reusind in peste 99% din cazuri sa realizeze distributia in 24 de ore.
FM Logistic activeaza in FMCG si Retail, iar produsele pe care le distribuie sunt din FMCG. Modelul de distributie, in opinia lui Catalin Olteanu, tine cont de vanzarile companiei si de dimensiunea a ceea ce trebuie distribuit, pentru ca sunt cazuri in care se distribuie cu paletul si cazuri in care se distribuie cu unitati mai mici. Asa incat modelul de distributie difera in functie de client. In cadrul companiei avem mai multe modele de distributie care sunt intersectate atunci cand este nevoie. „Este diferita distributia, de exemplu, vara, cand consumul este scazut, fata de cea efectuata iarna, de sarbatori, cand peste tot se livreaza cu camionul. Din acest punct de vedere, modelul FM se bazeaza foarte mult pe subcontractori, deoarece acestia dau flexibilitate. Apelam la un anume model de distributie, in functie de volume, si nu este exclusa nici livrarea cu curierul.“
Compania are un depozit propriu la Timisoara si doua inchiriate la Cluj si Bacau. Alte doua hub-uri de cross docking proprii se gasesc la Bucuresti si Petresti. Din Capitala compania livreaza foarte mult cu firmele de curierat.
Pentru a nu ajunge in situatia de a modifica pretul in mijlocul contractului, atunci cand trimite o oferta, compania se bazeaza pe o matrice in care se iau in considerare toate costurile atat cu volume mari, cat si cu volume mici. Aceasta matrice tine cont de o marja de ±20% si la final se da clientului un cost mediu. „Atunci cand volumele sunt mai mari se castiga putin mai mult, cand acestea scad, noi pierdem, dar trebuie sa sustinem clientul, deoarece cand ii oferi un tarif acesta isi face un buget. Iar daca ajung sa ii dublez costul pentru ca nu mai are volume il va afecta.“

Gradul de optimizare depinde de clienti
Una din problemele cu care se confrunta FM Logistic atunci cand vine vorba de optimizare este aceea ca sunt clienti care doresc toti marfa la sase dimineata in fata magazinului. Asa ca nu se poate face livrare multi drop, iar solutia este folosirea unui camion cu mai multe temperaturi. „Colectezi intr-un sigur camion ce ai de livrat la un singur client.“

Articole similare