Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Firmele trebuie sa aiba activitate inregistrata in Romania

Documentul portabil A1 atesta inscrierea in sistemul asigurarilor sociale pentru lucratorii migranti care isi desfasoara activitatea in doua sau mai multe state membre ale Uniunii Europene. In Romania, A1 se elibereaza de catre Casa Nationala de Pensii Publice (CNPP), care analizeaza fiecare solicitare in parte si care, din cauza „valului“ mare de cereri din domeniul transporturilor, abia mai face fata cu resursele pe care le are. Pe langa numarul urias de cereri de eliberare a A1, CNPP este „bombardata“ si de solicitari de retragere a documentului portabil venite din partea autoritatilor de control din vest (in special din Belgia si Franta), pe motiv ca unele firmele de transport controlate functioneaza ca „paravan“ pentru companii occidentale. De mentionat ca din perspectiva legislatiei in domeniul securitatii sociale soferii se incadreaza in situatia de pluriactivitate si nu de detasare, asa cum este ea definita de legislatia muncii.
 

CNPP este singura institutie competenta din Romania pentru determinarea legislatiei aplicabile in ceea ce priveste lucratorii migranti si cea care se ocupa de eliberarea documentului portabil A1.
Acesta din urma se emite in baza regulamentelor europene 883/2004 si 987/2009, aplicabile de la 1 mai 2010 in toate statele Uniunii, care au fost adoptate pentru a se evita pierderea drepturilor de securitate sociala in cazul lucratorilor migranti si sunt direct aplicabile in legislatia statelor membre. Practic, o persoana care circula pe teritoriul mai multor tari cu scopul de a desfasura activitate nu trebuie sa fie supusa in acelasi timp mai multor legislatii de securitate sociala sau, dimpotriva, sa nu faca obiectul niciuneia. Documentul portabil A1 se emite pentru a certifica legislatia conform careia trebuie achitate contributiile sociale. Atentie, acesta nu atesta plata efectiva a contributiilor sociale.
Pentru a evita complicatiile administrative au aparut si exceptiile de la regula generala, acestea fiind detasarea si pluriactivitatea.
Detasarea, asa cum este ea definita de regulamentul 883, nu are nicio legatura cu detasarea prevazuta in Codul Muncii, act normativ cu aplicare nationala, sau cu directiva detasarii 96/71. In cazul detasarii, perioada maxima este de 24 de luni. Scopul detasarii este desfasurarea unei activitati determinate in contul angajatorului din statul de trimitere, cu care exista un contract individual de munca si cu care se mentin raporturile individuale de munca.
Este important ca lucratorul sa apartina sistemului social al statului de trimitere pentru cel putin o luna de asigurare.

Soferii se incadreaza la situatia de pluriactivitate
Criteriul preliminar pentru a stabili legislatia care i se aplica unei persoane este desfasurarea unei parti substantiale a activitatii in statul membru de domiciliu. Persoanele din sectorul transporturilor internationale se incadreaza la pluriactivitate, pentru ca isi desfasoara activitatea in doua sau mai multe state membre.
Timpul de lucru, veniturile sau alte criterii relevante sunt avute in vedere pentru a determina daca o persoana desfasoara o parte substantiala a activitatii in statul de domiciliu. Fiecare dosar este evaluat insa in functie de toate circumstantele relevante.
In cazul soferilor de transport international este determinant timpul de lucru sau numarul de incarcari/descarcari.
Daca soferul nu desfasoara o parte substantiala a activitatii in statul de domiciliu se poate aplica criteriul sediului (locul de desfasurare a activitatii angajatorului). Aici se iau in calcul numarul de angajati care lucreaza la sediu, unde se iau deciziile relevante, de unde se obtin comenzile de transport, de unde se dicteaza politica de lucru etc.
Jurisprudenta Curtii de Justitie spune ca societatile tip „paravan“ sau „casuta-postala“ sunt cele care nu desfasoara nicio activitate pe teritoriul statului membru unde este sediul social.
Prin urmare, pentru a scapa de asemenea acuze, firmele de transport care lucreaza in Comunitate trebuie sa desfasoare activitati si in statul unde se solicita A1.
Daca in urma cercetarii tuturor criteriilor nu se poate elimina complet suspiciunea ca societatea respectiva este de tip „paravan“, atunci persoana in cauza se supune legislatiei statului membru in care are cele mai multe activitati salariate.
Firmele care au un singur contractor – de exemplu, o casa de expeditii din Franta – nu se califica pentru eliberarea A1 pentru soferi. Nu se considera activitate in Romania daca nu se fac incarcari/descarcari aici, cifra de afaceri nu este realizata in tara, iar soferii sunt transportati cu avionul pana in Franta si doar acolo isi exercita efectiv profesia.
Companiile sunt incurajate sa isi dezvolte activitatea in tara. Si, in acest sens, Gefco Romania a anuntat in cadrul conferintei Tranzit de la Bucuresti ca ofera transportatorilor romani posibilitatea de a lucra cu o casa de expeditii din tara, pentru a inregistra activitate pe Romania.

Autoritatile straine fac presiuni pentru retragerea A1
Inainte de eliberarea documentului A1, CNPP verifica foarte bine toate documentele justificatoare, astfel incat persoana respectiva sa nu fie ulterior pasibila de retragere.

Articole similare