Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Kamaz, din nou pe toate treptele podiumului

La inceputul lunii trecute, in Piata Rosie din Moscova s-a dat startul celei de-a saptea editii a raliului Drumul Matasii, care a traversat Rusia, Kazahstanul si China, adica mai mult de 10.000 km, din care aproape jumatate de traseu special. Dupa o comportare constant buna pe intreaga durata a competitiei, dar fara a fi scutite de incidente, trei echipaje Kamaz – conduse de Dmitry Sotnikov, Anton Shibalov si Airat Mardeev, in aceasta ordine – au ocupat podiumul intrecerii, iar al patrulea a abandonat lupta chiar la final, altfel avand sase mari la locul al patrulea.
 

Prima etapa speciala a editiei din 2017 a Drumului Matasii, de la Moscova la Cheboksary, pe un traseu alunecos, care a dat castig de cauza pilotilor cu experienta in raliurile clasice, s-a desfasurat dupa principiul „primul intotdeauna pierde“: in competitia autoturismelor invingator a fost Sebastien Loeb, care a pornit al treilea, si liderul la camioane, Martin Kolomy (Tatra Buggyra Racing), a inceput ziua din pozitia a doisprezecea. Asta pentru ca cei care porneau primii trebuia sa curete calea, ceea ce s-a dovedit a fi cea mai mare dificultate a acestui traseu, si imediat ce reuseai sa depasesti si sa treci in frunte erai obligat sa incetinesti vizibil, deoarece nu stiai ce te asteapta in fata. De asemenea, a fost o etapa in care puterea motorului a contat mult mai putin decat cuplul. Martin Kolomy a fost urmat de Ales Loprais (Instaforex Loprais Team) si Ton van Genutgen (Petronas Team De Rooy Iveco).
Sectiunea speciala Cheboksary-Ufa nu a fost deloc usoara, si nici diferita de prima decat prin lungime si prin faptul ca a fost si mai imprevizibila, iar ploaia din ziua de dinainte a facut si mai dificila misiunea pilotilor. Cel mai bun a fost de aceasta data Maarten van den Brink (Mammoet Rallysport Renault), care a devenit si liderul clasamentului general, iar Gerard de Rooy (De Rooy Iveco) a ajuns al doilea, urmat de Artur Ardavicius (Astana De Rooy Iveco). De altfel, cei trei ocupau, in aceeasi ordine, si primele trei locuri in clasamentul general. Airat Mardeev si Eduard Nikolaev (ambii de la Kamaz) au avut probleme cu stergatoarele de parbriz, ceea ce le-a micsorat considerabil viteza si chiar i-a fortat la un moment dat sa opreasca pentru ca nu mai aveau vizibilitate.
In etapa a treia, de la Ufa la Kostanay, pilotii au parcurs 329,25 km din ultima speciala desfasurata pe teritoriul Rusiei, caracterizata de piste rapide, tehnice, cu numeroase schimbari de directie, si cu vegetatie inalta. Eroul zilei in competitia camioanelor a fost Siarhei Viazovich (MAZ), care a obtinut prima sa victorie din cariera la Drumul Matasii, dar a declarat la capatul zilei ca inca de la inceput i s-a parut ca era ceva in neregula cu vehiculul, asa ca a inceput sa se roage sa nu fie nimic defect, „ceea ce a fost de folos“. El a fost urmat de Martin Kolomy si Ton Van Genugten. Eduard Nikolaev a pierdut doua ore din cauza problemelor cu axul cardanic, dar si De Rooy si Van den Brink au pierdut mult timp din cauza suspensiilor, iar Mardeev a declarat ca se astepta sa mearga iar prin noroi, de aceea a ales gresit anvelopele, si ele nu s-au comportat la fel de bine pe teren uscat. In clasamentul general Martin Kolomy a trecut din nou pe primul loc, urmat de trei echipaje Kamaz conduse de Anton Shibalov, Dmitry Sotnikov si Airat Mardeev, la diferente intre 2'40" si 8'21" fata de lider.
Etapa a patra s-a desfasurat intre Kostanay si Astana si a avut 909 km (cea mai lunga dintre toate), din care 373 km de sectiune de viteza. Invingator a fost Martin Kolomy, care si-a consolidat astfel pozitia de lider in clasamentul general si a fost urmat, si aici, dar si in clasamentul zilei, de De Rooy si Ardavicius. Prima parte a cursei s-a desfasurat pe piste rapide si a crescut in dificultate cand s-a ajuns la albia unui rau mare, iar etapa s-a incheiat pe terenul agricol si stepele din Kazahstan. A fost o zi dificila pentru multe dintre jeep-urile participante in competitie, astfel ca Mardeev, Sotnikov si Shibalov au oprit pentru a repune pe roti cateva dintre ele, dupa care au pierdut timp din cauza unor probleme tehnice minore si a unei schimbari de pneu. Si mai mult ghinion au avut insa Siarhei Viazovich si Martin van den Brink: primul a abandonat dupa 35 km, cand a cazut intr-un sant, iar celui de-al doilea i-a luat foc camionul, drept pentru care a pierdut mai mult de doua ore si jumatate, dar a putut continua cursa cu ajutorul unor coechipieri. Echipajele lui Sotnikov si Ardavichus au mers o buna parte din drum cot la cot, ceea ce s-a dovedit in final ca i-a ajutat, dar daca s-ar fi intamplat ca unul dintre ei sa alunece in rau sigur ar fi facut-o si celalalt. Ca o concluzie, lupta a fost foarte stransa si rusii s-au declarat multumiti ca au mai castigat cu totii ceva timp in clasamentul general.
A cincea zi de concurs, prin stepa, cu peisaje si lacuri superbe, a masurat 876,39 km, din care 329,25 km de cursa speciala (una dintre cele mai lungi din intregul raliu), si s-a desfasurat intre Astana si Semey, pe un traseu rapid, parcurs cu cea mai mare viteza medie din intreaga competitie, care a pus in valoare abilitatile navigatorilor, dar nu numai. Gerard de Rooy a iesit de pe pista din cauza unei probleme cu unul dintre amortizoarele cabinei si a ajuns la bivuac pe drumuri publice, ceea ce demonstreaza ca noul sau vehicul nu s-a adaptat foarte bine stepelor din Kazahstan. El a primit peste 100 de ore de penalizare si a continuat Raliul, dar fara nicio sansa la podium, doar pentru a testa camionul. Si Kolomy a avut probleme, iesind de pe pista din cauza terenului moale si mergand la un moment dat in directia gresita, ceea ce l-a costat 37 de minute si l-a trimis pe a treia pozitie in clasamentul general, la peste 15 minute de lider. Si Mardeev a pierdut 26 de minute pentru a schimba o anvelopa taiata, ceea ce l-a dus pe a patra pozitie la general. Invingator a fost Sotnikov – urmat de Shibalov la 4'03" si Nikolaev la 9'47" – care a trecut pe primul loc in clasamentul general, pentru ca pe locul al doilea sa fie coechipierul lui Shibalov, la mai putin de un minut. Primii patru piloti sunt destul de apropiati – Mardeev este la 23'23" de lider – dar Ardavichus, de pe pozitia a cincea, este la 56'03" de lider, iar Nikolaev, de pe a sasea, la peste doua ore de lider.
Etapa a sasea s-a desfasurat intre Semey si Urdzhar, din nou pe teren rapid, format 60% din pamant si 40% din pietris, cu zone lungi de stepa, poduri inguste, din cauza carora masinile au trebuit sa mearga prin albiile raurilor, si cu pietre ascutite, cu multe schimbari de directie, si a masurat 597,13 km, din care 387,86 km de cursa speciala. Victoria i-a revenit, pentru prima data la aceasta editie, lui Nikolaev, care a avut aceeasi problema cu suspensia pe care o avusese De Rooy cu o zi inainte, dar a reusit sa conduca asa 120 km pana la final, in ciuda disconfortului produs de zdruncinaturi. De altfel, Nikolaev, care a ramas in urma plutonului fruntas inca din primele etape de concurs, a declarat ca principalul sau scop pentru editia din 2017 a Drumului Matasii a fost sa testeze numeroasele noutati de pe camion inainte de Dakar 2018 si ca, desi a fost primul in aceasta etapa, nu a scos timpul la care se astepta tocmai din cauza acestei probleme cu suspensia, care era de acelasi tip cu cea montata pe cabina lui Shibalov – insa acesta din urma nu a dat inca de greu din cauza ei. Kolomy a ajuns al doilea, la 39 de secunde de lider, iar Sotnikov, Mardeev si Shibalov au fost pe locurile al treilea, al patrulea si al saselea, astfel ca in clasamentul general Sotnikov era in continuare lider, la 2'12" de Shibalov, 12'53" de Kolomy si 24'01" de Mardeev.

Articole similare