Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Viteza face diferenta in planul consumului

Un test comparativ de consum organizat in Africa de Sud, unde se vand mai ales camioane Euro 3, s-a incheiat cu niste rezultate surprinzatoare: singurul camion Euro 5 din competitie, un MAN TGX, a consumat mai mult decat TGS Euro 2 (50,54 l/100 km plus 3,06 l/100 km AdBlue, fata de 46,34 l/100 km), insa si viteza medie a TGS a fost cu 3 km/h mai mica. De altfel, toate camioanele care au mers cu viteze reduse au avut o economie in planul consumului de 3-4 l/100 km, in conditiile in care au ajuns cu cel putin jumatate de ora mai tarziu, pe un traseu de 640 km. Scania, atat in versiune R500, cat si G 460, a fost cel mai rapid, cu un consum de 50, respectiv 51,29 l/100 km sau de 2-1,96 km/l, asa cum se exprima consumul in emisfera sudica. De remarcat ca vorbim de autotractoare 6×4, cu o greutate maxima de circa 54 t in combinatie cu o semiremorca.
Text: Andreea MATEI
 

Africa de Sud este una dintre cele mai dezvoltate piete auto din emisfera sudica, unde cele mai multe tari mari – Australia, Brazilia, Columbia, Argentina etc. – impun reguli stricte privind importul de autovehicule, astfel incat producatorii interesati sa vanda acolo sunt nevoiti sa isi stabileasca fabrici si sa investeasca local. De regula, importul de vehicule second-hand este interzis, iar la importul de masini noi din Europa sau America sunt taxe intre 15 si 35%, in functie de tonaj si de ce se produce pe piata locala. Cu toate acestea, camioanele care circula pe drumurile foarte bune din Africa de Sud poarta emblema tuturor producatorilor din Europa, Japonia si SUA. Se gasesc chiar si camioane chinezesti, care sunt bune la pret chiar si cu taxa vamala ridicata. Mare parte dintre europeni produc sau asambleaza local, majoritatea camioanelor folosite fiind Euro 3. Diferenta fata de cele europene este ca merg adesea incarcate cu 35 t, astfel ca ajung la greutati totale in combinatie de pana la 55-60 t. Chiar daca la noi nu se mai gasesc astfel de camioane, pentru cei amatori de vehicule rulate sau care inca detin camioane Euro 3 in parc ne-am decis sa publicam testul comparativ organizat de revista Focus, membru asociat al juriului International Truck of the Year, din care face parte si revista Tranzit.
Focus, sustinuta de Martin Dammann, directorul TruckScience, a aliniat la start 11 autotractoare din toate colturile pamantului, asumandu-si orice discutii care pot aparea de regula in urma unor teste comparative de consum. Afrit, unul dintre cei mai mari producatori de remorci, a oferit competitorilor fie cate o semiremorca-prelata, fie o platforma tridem. Remorcile au fost incarcate fiecare aproape la capacitate maxima (1,5 t mai putin) cu ciment.
Mercedes-Benz, liderul de piata in Africa de Sud, a inscris un autotractor Actros 2646LS/33 6×4, echipat cu axe hipoide si transmisie cu priza directa, care reduc pierderile de putere, cu efect asupra consumului de combustibil.
Iveco si-a inscris doua dintre principalele sale modele: Stralis 480 Hi-Way (AS750S48TZP), autotractor, si Trakker 440SR (AT440T44TH SR).
Sinotruk South Africa a intrat in competitie cu un autotractor HOWO V7G 320 kW (430 CP). Daca Mercedes-Benz este un fan al competitiilor comparative, dorind sa arate cat mai multor clienti progresul din ultimii ani in planul economiei, pentru producatorul chinez competitia a oferit un mijloc important de a se face cunoscut pe piata sud-africana, unde este prezent de cativa ani.
La randul lor, producatorii din grupul Volkswagen, MAN si Scania, au fost prezenti cu cate doua modele pentru distante lungi, MAN TGX si TGS, primul echipat cu motor Euro 5, SCR, respectiv Scania G460 CA 6×4, versiunea „de flota“, si R500 LA 6×4 „versiunea de cursa lunga V8”.
Pe langa camioanele deja vandute pe piata locala, revista Focus a invitat si un vehicul inca in faza de concept, Hyundai Xcient 6×4, dar dezvoltat ca un model global, care urmeaza sa fie vandut pe mai multe continente. Din pacate, insa, rezultatele testului acestui concept nu au fost facute public, in conformitate cu regulamentul Testului Focus, daca producatorul specifica acest lucru de la inceput.

Articole similare