Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Performanta, eleganta, calitate

Sase autocare redutabile s-au intrecut la Mantorp, in Suedia, pentru titlul Autocarul Anului 2018. In contradictie cu vremea nefavorabila, rece si ploioasa de la inceputul lui septembrie, atmosfera pe durata Coach Euro Test a fost extrem de agreabila. Toate vehiculele s-au prezentat impecabil, fiind o placere sa le conduci, dar si sa fii pasager la bordul lor. Concurentii din acest an au acoperit o paleta variata de aplicatii, de la transport de linie pe distante medii si lungi la turism si curse premium, cu totii avand ca principal obiectiv obtinerea maximului de eficienta pe segmentul deservit. Lupta a fost stransa, insa doar unul a fost ales Autocarul Anului 2018. Numele castigatorului va fi anuntat pe 19 octombrie, in cadrul ceremoniei oficiale de deschidere a Busworld Kortrijk.
 

Irizar i8 Integral, Iveco Evadys, Mercedes-Benz Tourismo RHD, Neoplan Tourliner, Scania Interlink HD si VDL Futura FDD2 au fost concurentii din acest an. Vehiculele au fost testate pe circuitul de curse de la Mantorp, in Suedia, precum si in conditii obisnuite de trafic, traseul de 36 km alternand portiuni de trafic national si regim de autostrada. Ploaia a fost nelipsita pe perioada celor patru zile, atat la probele de accelerare si franare, cat si la testul de conducere si manevrabilitate. Am avut insa posibilitatea sa vedem performantele pe carosabil umed, sa apreciem eficienta stergatoarelor, nivelul de zgomot la interior si confortul la drum, atat din perspectiva soferului, cat si a pasagerului.
De la inceput am stiut ca avem in competitie autocare pentru aplicatii diferite: Iveco Evadys este conceput pentru cursele intercity de linie, dar poate fi folosit ocazional si pentru excursii pe distante mai mici, fiind o solutie de mijloc intre Crossway si Magelys. Mercedes-Benz Tourismo, Neoplan Tourliner si Scania Interlink sunt autocare clasice de linie, robuste si confortabile, cu un cost total de operare atractiv. Irizar i8 deserveste segmentul premium, cu accent mai ales pe confort, materiale si dotari exclusiviste, iar VDL Futura FDD2, singurul autocar etajat din competitie, poate fi configurat atat pentru aplicatii premium, cat si pentru transport de linie, pe noul segment de piata dezvoltat in ultimii patru ani de FlixBus in Germania.
Motorizari performante si sisteme de siguranta de top
Irizar i8 si VDL Futura „impart“ acelasi propulsor DAF MX 13, de 510 CP, care are un cuplu maxim de 2.500 Nm, atins pe o plaja de la 1.000 la 1.450 rpm, precum si cutia de viteze ZF AS-Tronic, de 12+1 trepte. i8 poate fi comandat si cu transmisia automata Ecolife, insa si versiunea robotizata este foarte confortabila, gratie softului EcoMode, ce asigura schimbarea treptelor de viteza la o turatie mai mica a motorului. In prezent se lucreaza deja la versiunea cu noua cutie de viteze ZF Traxon, care se estimeaza ca va reduce consumul de combustibil cu 4-6%. Traxon va fi oferita, in plus, cu functie start&stop a motorului si cu sistem PPC, care controleaza schimbarea treptelor de viteza in functie de topografia drumului, conform semnalului GPS. Pentru a imbunatati aerodinamica si consumul, caroseria este coborata cu 5 cm la viteze de peste 70 km/ora, in versiunea de 14 m lungime consumul dat de producator fiind de 26 l/100 km, cu vehiculul incarcat la capacitate. De remarcat performantele foarte bune in viraje, diametrul cercului de intoarcere fiind de doar 23,3 m, dar si manevrabilitatea si confortul la rulare, mai ales ca si pentru axa a treia s-a optat tot pentru ZF RL 82 EC cu suspensie independenta, la fel ca pe puntea fata.
In ceea ce priveste siguranta activa, Irizar dispune de toate sistemele electronice obligatorii (ESP, AEBS, LDW), dar si cruise-control adaptiv (ACC) – inclus in echiparea standard. Sunt oferite, de asemenea, camere de filmat pentru drum, marsarier si pentru amandoua usile, precum si senzori de proximitate, de ploaie si de lumina. Autocarul corespunde directivei R66.02 privind rezistenta la rasturnare, structura de baza fiind realizata din otel inoxidabil. Pentru a reduce greutatea proprie a vehiculului, pe laterale se folosesc aluminiu si materiale compozite. Bordul este ergonomic si dispus in plan aproape orizontal, ceea ce confera o vizibilitate foarte buna inainte. Pilonii A sunt ingusti, iar oglinzile retrovizoare sunt mari si ofera o imagine completa a partii din fata si pe ambele laterale, pana in spatele axei. Toate functiile sunt integrate pe un monitor amplasat pe bord, iar navigarea intre acestea se face cu ajutorul unui joystick.
VDL respecta filosofia constructiei usoare, autocarul etajat Futura FDD2 avand doar 18.780 kg greutate proprie. Acest lucru este posibil datorita sistemului de constructie integrala, cu multe componente usoare, panouri si podea tip sandwich. Autocarul este puternic si agil, sincronizarea cu cutia de viteze ZF AS Tronic fiind recunoscuta ca unul dintre cele mai bune tandemuri dintre motor si transmisie. Softul cutiei de viteze a fost configurat pentru un rulaj lin si economic, consumul mediu declarat de producator fiind de numai 27,8 l/100 km. In plus, ACC si DDDS – sistem de detectare a oboselii conducatorului auto – asista soferul pentru performante optime la condus. De altfel, acesta din urma este marele castigator, pentru ca are un spatiu personal mai aerisit decat este de regula disponibil intr-un autocar etajat. Unghiul de vizibilitate a fost crescut semnificativ printr-o solutie tehnica inteligenta: plafonul puntii inferioare nu este construit drept, ci arcuit in partea din fata, astfel incat inaltimea utila deasupra scaunul soferului este mai mare decat in rest. Pentru ocupantii primelor locuri de la nivelul superior nu este niciun disconfort, deoarece au un spatiu comod pentru odihnit picioarele. Gratie parbrizului mai inalt, oglinzile retrovizoare au fost montate mai sus, la 2.015 mm inaltime fata de sol, ceea ce confera per total o vizibilitate optima. Bordul este acelasi binecunoscut al Futura, astfel ca pentru un operator cu flota variata, cu mai multe configuratii, soferul se simte imediat in largul sau.
Lobby pentru un TCO avantajos
Iveco Evadys este adaptabil unei palete largi de aplicatii, de la transport regulat de linie la shuttle pentru aeroport, excursii scolare sau turistice. Se produce la fabrica Iveco de la Vysoké Mýto, unde se construiesc anual 4.000 de vehicule. Motorul Cursor 9, de 400 CP si cuplu motor maxim de 1.700 Nm, ofera suficienta putere pentru autocarul de 12 m lungime si este foarte economic, indeplinind Euro 6 doar prin reducere catalitica selectiva (SCR). Propulsorul este compatibil si cu combustibili din uleiuri vegetale (HVO) si gaz lichid (GTL), conform directivei EN 15940.
Evadys este singurul autocar echipat cu noua cutie de viteze ZF Traxon, cu 12+1 trepte, care va inlocui treptat binecunoscuta AS Tronic. In scurt timp, va fi disponibil si sistemul de control predictiv al trenului de rulare (PPC), precum si sistemul de navigatie Tom-Tom ca alternativa la actualul Bosch. Desi cel mai mititel dintre toti competitorii, vehiculului nu ii lipseste nimic la capitolul siguranta si corespunde directivei R66.02. Reprezentantii Iveco au subliniat costul total de operare cu 15% mai mic in cazul Evadys comparativ cu un autocar HD, in conditiile in care ofera aproape aceleasi facilitati, iar la 48 de locuri are o capacitate de 8,1 m3 in calele de bagaje.
Autocarul este oferit cu o garantie de doi ani sau 300.000 km. Din punct de vedere al intretinerii, accesul la roata de rezerva, la panoul electric sau la diferitele rezervoare pentru fluide se face foarte usor.
Mercedes-Benz Tourismo RHD nu este un produs revolutionar, ci o evolutie a modelului precedent, intrucat acopera un segment mai mare de piata, odata cu retragerea Travego din productie. Opt modele, de la 12 la 14 m lungime, aerodinamica optimizata (cd=0,33) si un consum imbunatatit cu 7% sunt printre principalele argumente in favoarea noului autocar. Motorul OM 470, de 456 CP, echipeaza Tourismo in standard, insa pentru aplicatii usoare se poate merge si pe varianta propulsorului OM 936, de 7,7 l, ce dezvolta 354 CP. La capitolul transmisie se poate alege una manuala sau robotizata (PowerShift).
Constructorul german pune accent in promovarea Tourismo pe costul total de operare extrem de avantajos, iar aici componenta post-vanzare joaca un rol important. Astfel, schimbul de ulei este recomandat la fiecare 120.000 km, iar filtrul de particule trebuie schimbat la 240.000 km (prima data dupa 360.000 km). Si, cum multe componente sunt comune cu alte produse din portofoliu, inclusiv de la camioane, pretul pieselor de schimb este foarte competitiv.
La teste a fost prezentat modelul cu cabina Comfort Plus, dar se poate alege si versiunea mai economica Basic Plus. Vehiculul a fost foarte bine echipat si din punct de vedere al sistemelor de siguranta, inclusiv PPC si Eco Driver Feedback. Nu au lipsit sistemul de mentinere constanta a vitezei la coborare, iar din februarie 2018 s-a anuntat echiparea cu ABA 4 (asistenta activa la franare), care de acum recunoaste si pietoni. La capitolul siguranta pasiva, autocarul corespunde R66.02 si incorporeaza protectia la coliziune frontala (FCG), iar sistemul de protectie laterala (Side Guard Assist) va fi disponibil din 2019.
Vizibilitatea este imbunatatita, gratie parbrizului curbat, ceea ce contribuie la aerodinamicitate si, in plus, ii permite soferului sa vada mai bine in viraje. Pentru o distributie optima a greutatii pe axe, bateria este localizata deasupra axei fata.
Performante foarte bune la rulare
Noul Neoplan Tourliner dispune de aerodinamica imbunatatita cu 20%, ceea ce contribuie la reducerea consumului de carburant (20 l/100 km valoarea medie anuntata de producator). Desigur, la acest lucru contribuie si propulsorul foarte eficient MAN D2617 LOH, de 12,5 l, care dezvolta 420 CP (cu 20 CP mai mult decat versiunea anterioara) si are un cuplu motor maxim crescut cu 200 de Nm, ceea ce permite, impreuna cu cutia de viteze robotizata TipMatic si o axa motoare cu raport de transmisie i=2,73, mentinerea unui regim de turatii redus – 1.100 rpm la 100 km/ora. Si, intr-adevar, pe autostrada, la viteza maxima admisa, Tourliner a mentinut o turatie joasa, ceea ce a asigurat si un nivel redus de zgomot, chiar si in partea din spate. Softul de schimbare inteligenta a treptelor de viteza („smart shifting“ + „upshift assistance“) asigura obtinerea unui consum optim de carburant. Se poate opta insa si pentru cutie manuala de viteze sau automata, in functie de specificul pietei si de aplicatie.
Vizibilitatea este foarte buna la exterior, cu doua oglinzi pe fiecare parte, iar senzorul de lumina si de ploaie este oferit ca echipare de baza. Vehiculul testat are in echiparea de baza faruri LED (cu exceptia luminilor spate), display in patru culori pentru computerul de bord si suspensie noua Premium Comfort, cu amortizoare imbunatatite. In curand, Tourliner va primi si un parbriz nou, pe care nu va mai fi vizibil sistemul de degivrare.

Articole similare

Ad