Pe 18 octombrie s-a desfasurat la Toledo finala internationala a celei de-a patra editii a Renault Trucks Optifuel Challenge, pentru care s-au calificat 29 de soferi din 29 de tari, din cei peste 2.500 care au participat la preselectiile nationale. Invingator a fost concurentul bulgar Plamen Ivanov, urmat de romanul Adrian Tintea si de luxemburgezul Jochen Karl-Heinz Becker. Rezultatul lui Adrian Tintea – care a avut, probabil, cel mai mic consum din concurs, in orice caz, mai mic cu 2 l decat al castigatorului – este cel mai bun inregistrat pana acum de Romania, iar performantele noastre in crestere de la an la an si faptul ca noul campion este din Bulgaria par sa arate, inca o data, cine domina transportul din Europa.
Cei 29 de soferi din Europa, Africa si America de Sud au concurat la volanul a opt Renault Trucks T Optifuel cu motor Euro 6 Step C de 13 l si 480 CP, cu greutate totala de 33 t, calibrate astfel incat sa ofere aceleasi performante si incalzite inainte de intrecere. Iar alaturi de acestea a parcurs aceeasi ruta de mai multe ori si in acelasi fel si camionul similar de referinta, ale carui rezultate permiteau ajustarea parametrilor inregistrati de concurenti astfel incat diferentele dintre conditiile de trafic si de vreme din diverse momente ale zilei sa nu dezavantajeze pe nimeni – in cazul in care vremea ar fi fost diferita de la un moment la altul al competitiei. Dar nu a fost: a plouat aproape intreaga zi, cu o mica pauza exact in pauza intrecerii, poate cu mici fluctuatii de intensitate, ceea ce aducea o serie de inconveniente, printre care si pe acela ca retarderul nu putea fi folosit la potentialul lui.
Ca de fiecare data la finala internationala Renault Trucks, 10% din punctaj era dat de testul teoretic cu 20 de intrebari care urmareau sa determine nivelul de cunostinte referitoare la principiile de condus economic.
Restul de 90% se datorau consumului (30%), vitezei medii (30%) si condusului economic (rulare libera, numar de apasari ale pedalei de frana si consum in zona verde – 30%), deoarece, asa cum au tinut sa sublinieze si de aceasta data organizatorii, se cauta cel mai bun compromis intre consum si viteza medie. Din acestea se scadeau puncte pentru depasirea vitezei maxime admise pe portiunile respective de drum, neacordarea de prioritate, nerespectarea indicatoarelor si pentru cazurile in care nu s-ar fi mentinut distanta de siguranta fata de vehiculul din fata.
Fiecare concurent avea, pe langa dispozitivul GPS, si un demo-driver Renault Trucks in dreapta, care il ajuta cu navigatia, deoarece soferii nu stiau drumul si aveau nevoie sa li se spuna cand sa schimbe benzile si incotro sa o ia. In plus, demo-driver-ul inregistra evenimentele de pe traseu – de exemplu, Adrian Tintea a trebuit la un moment dat sa franeze pana la 20 km/h din cauza unui accident intalnit pe traseu) si consemna nerespectarea regulilor de catre cel de la volan.
Proba de condus s-a desfasurat pe un traseu deluros cu lungime de 34,5 km, descris si de organizatori si de concurenti ca fiind foarte dificil, incluzand si portiuni de autostrada si de drum national, cu numeroase rampe, pante, curbe, intersectii si sensuri giratorii.
Adrian Tintea a intrat in grupa a 4-a din opt, a parcurs traseul muntos in 37 de minute, adica o viteza medie de 54,7 km/h, cu un consum mediu de 36,2 l/100 km, avand 90,4% din consum in zona verde, 37,7 franari/100 km si 18,8% rulare libera. La finalul probei atat el, cat si Radu Apostu, Trainer si Sales Engineer Renault Trucks Romania, s-au aratat incantati de rezultat si optimisti in legatura cu sansele de a otine un loc bun in clasamentul final.
Aceste rezultate ne-au fost prezentate imediat dupa evolutia sa, inclusiv prin comparatie cu un camion de referinta – e drept, unul care mersese cu o zi in urma, in alte conditii meteo si poate si de trafic – ceea ce ne-a sporit optimismul, deoarece acesta din urma avusese un consum de 36,4 km/h – e drept, in conditiile unei viteze net superioare, de 62,1 km/h – 85,9% consum in zona verde, 22,5% rulare libera si 29,1 apasari ale pedalei de frana la 100 km. Sigur ca in realitate este irelevant sa compari rezultatele celor doua camioane cata vreme nu se aplica factorul de corectie, dar simplul fapt ca unele cifre erau superioare celor ale camionului de referinta a fost suficient ca sa ne dam seama ca a fost o evolutie buna.
Dupa aflarea rezultatelor aveam sa vedem si comparatia cu vehiculul de referinta din ziua concursului, care avusese un consum mediu de 37,7 l/100 km, o viteza medie de 61,3 km/h, un consum de 90,7% in zona verde si 49,4 apasari ale pedalei de frana la 100 km.