Ebusco electric, Irizar i2e electric, Mercedes-Benz Citaro NGT, Solaris Urbino 12 electric si Van Hool Exqui.City electric si-au disputat titlul Autobuzul Anului 2017 in prima saptamana din iunie la Bruxelles. Pentru prima data in istoria testelor am avut in competitie doar autobuze cu tehnologii alternative de propulsie, dovada a faptului ca Europa se indreapta spre orase mai putin poluate, cu un transport public prietenos cu cetatenii.
Vehiculele au fost testate pe traseul liniei 69, un traseu dificil, cu multe sensuri giratorii, stradute inguste si viraje stranse, care a pus in valoare performantele tehnice si de manevrabilitate ale celor cinci concurenti.
Reducerea poluarii in interiorul oraselor este o prioritate pentru guvernantii europeni, care aloca fonduri substantiale pentru achizitia de vehicule non-poluante, cu sisteme de propulsie alternativa. Dezvoltarea autobuzelor pe gaz, hibride sau chiar 100% electrice a insemnat multa munca, dar si alocarea unor bugete importante din partea producatorilor. La inceput in faza de prototip, vehiculele au fost testate in conditii normale de exploatare in marile metropole europene, pentru a fi optimizate atat din punct de vedere al consumului, cat si al capacitatii de transport. Cel putin in cazul autobuzelor hibride si electrice, cea mai mare provocare a reprezentat-o identificarea pachetului cel mai potrivit de baterii, precum si configurarea motorului electric astfel incat sa asigure performante optime la rulare, dar si recuperarea eficienta a energiei. Chiar daca nu putem vorbi inca de volume prea mari de productie, avand in vedere pretul ridicat al autobuzelor cu tehnologii alternative, constructorii au facut pasi importanti in dezvoltarea acestora, astfel ca la ora actuala vehiculele pe gaz, hibride sau electrice se bat de la egal la egal cu cele diesel in ceea ce priveste performantele in operare, iar beneficiile sunt evidente. In aceste conditii, in competitia din 2016 pentru alegerea Autobuzului Anului 2017 nu a fost inscris niciun vehicul diesel. Toti cei cinci producatori au prezentat concepte interesante, aflate deja in exploatare curenta, care au confirmat in orasele unde sunt utilizate.
Ebusco, un nume nou in industria europeana
Producatorul olandez Ebusco este cel mai „tanar” concurent, cu o istorie de numai sase ani. Inca de la inceput, acesta s-a concentrat asupra dezvoltarii autobuzelor electrice, primele unitati fiind livrate in 2013 pentru operatorul finlandez Transdev. La ora actuala sunt operate in total 20 de vehicule, in diferite orase europene.
Autobuzul prezentat la Bus Euro Test a fost construit special pentru compania de transport din Bremen si este echipat cu un pachet de baterii de 311 kWh, cu capacitate mare de stocare a energiei, care promite o autonomie impresionanta, de 300 km. Acest lucru este cu atat mai interesant cu cat constructia usoara, din aluminiu, permite obtinerea unei greutati proprii de 12.300 kg (cu tot cu baterii) si a unei capacitati de transport de 90 de pasageri.
Ebusco propune utilizarea exclusiva a unui sistem de alimentare plug-in pe timpul noptii, care este mult mai ieftin decat pantograful. Utilizarea intensa a bateriilor si descarcarea acestora in proportie mare in fiecare zi nu sunt insa eficiente pe termen lung. Reprezentantii constructorului olandez sustin ca bateriile sunt garantate pentru 2.500 de cicluri de incarcare. Pachetul de alimentare plug-in este dezvoltat in-house si poate avea capacitati diferite, in functie de viteza de alimentare dorita. Este disponibil si pantograful, pentru cei care doresc alimentari suplimentare pe timpul zilei.
Motorul electric are o putere maxima de 220 kW, iar cuplul maxim este de 3.000 Nm. Din punct de vedere al costurilor de operare, reprezentantii Ebusco au facut o simulare de calcul intre autobuzul lor si unul diesel, iar diferenta este in favoarea modelului electric – 0,93 euro/km, fata de 0,99 euro/km la Euro 6 – in conditiile in care pretul de referinta avut in vedere pentru modelul electric este de 435.000 de euro. Vehiculul este oferit cu sistem de monitorizare in timp real, care permite analizarea parametrilor functionali, atat individual, cat si la nivel de flota.
Din punct de vedere al manevrabilitatii, Ebusco a fost o surpriza placuta, consecinta si a constructiei usoare. La ridicarea piciorului de pe pedala de acceleratie retarderul intervine prompt, astfel ca nu este aproape deloc nevoie sa fie utilizata pedala de frana. Acceleratia este prompta, iar volanul compact si usor de manevrat este apreciat de orice sofer. Este clar ca echipa de ingineri a acordat o atentie deosebita sistemului de propulsie, insa in rest s-a optat pentru materiale ieftine, chinezesti, inclusiv parbrizul fiind de productie Golden Dragon. Nici salonul pasagerilor nu este prea atractiv, iar peretii laterali din aluminiu dau o senzatie mai putin placuta.
Irizar i2e, disponibil doar ca autobuz electric
Cu traditie in productia de autocare, constructorul spaniol Irizar a decis in urma cu cinci ani sa dezvolte o gama completa de vehicule integrale, care sa acopere toate segmentele de piata, inclusiv transportul urban. Modelul i2e a fost conceput din start ca autobuz electric, iar Irizar este dedicat cu totul electro-mobilitatii, astfel ca in prezent investeste intr-o noua fabrica doar pentru constructia de autobuze electrice, care va fi operationala in 2017. Cele mai multe componente utilizate la i2e sunt produse in-house, de diferite divizii din grup. Pentru 2018 este planificat primul autobuz i2e articulat.
Autobuzul testat in cadrul Bus Euro Test este dotat cu propulsor Siemens DB2016, care are o putere de 180 kW si dezvolta un cuplu motor maxim de 1.500 Nm. Axele sunt ZF: tip RL 82 EC pe fata, cu suspensie independenta, si tip AV 132 pe spate. Pentru sistemul de franare s-a mers pe Wabco EBS 1C, cu ABS, ASR si functie hill-hold.
Bateriile folosite (sodiu-nichel) confera avantajul ca se pot recicla in procent de 99%, fata de numai 60% in cazul bateriilor li’ion. Capacitatea acestora este de 305,5 kWh, insa in functie de optiunea operatorului se poate instala si un pachet mai mic. In versiunea testata, Irizar i2e are o capacitate de 74 de pasageri. Bateriile sunt garantate pentru o perioada de utilizare de 5-7 ani. Sistemul de alimentare cu energie pe timp de noapte este standard Combo II 125A Plug, al carui timp de incarcare este de 6-7 ore, iar in trafic se poate merge pe pantograf. Costurile de operare sunt similare intre autobuzele electrice si cele diesel, sunt de parere specialistii Irizar, insa primele sunt avantajate la capitolul intretinere, service si durata mai mare de viata a componentelor.
Irizar i2e este un autobuz prietenos, cu interior functional. Iluminarea interioara, cu LED, este foarte eficienta, insa linia geamurilor este destul de sus si lumina exterioara nu patrunde prea usor la interior. Salonul este usor de curatat, bine configurat la interior, cu scaune pana in partea din spate. Dispunerea barelor de sustinere este destul de ciudata, pentru ca in partea din spate nu sunt deloc bare orizontale, ci doar verticale, la distanta destul de mare intre ele. In acelasi timp, in partea din fata este o bara transversala, amplasata la 2,05 m inaltime. Dar si asta este o chestiune de preferinta a operatorului.
Ca la toate autobuzele electrice, silentiozitatea este punctul forte si la i2e. Soferul se bucura de bordul usor de citit, cu display aerisit, de dimensiuni generoase. Pozitia la drum este comoda, iar vehiculul, usor de manevrat.
i2e este oferit si cu sistem de asistenta Datik, pentru o exploatare optima.
MB Citaro NGT: robust, silentios, eficient
Citaro NGT este construit pe platforma modulara a autobuzului urban diesel, pe care au fost dezvoltate deja versiunile E-Cell si F-Cell. Modelul pe gaz natural nu numai ca este mult mai accesibil ca pret, dar aduce numeroase beneficii in ceea ce priveste capacitatea de transport si emisiile de dioxid de carbon. Argumentul expertilor Daimler Buses in favoarea vehiculului pe gaz fata de cel electric sunt, pe de o parte, maturitatea tehnologiei (testata deja si la alte categorii de vehicule), iar pe de alta parte, costurile mai mici cu infrastructura si un cost total de operare (TCO) redus. Comparativ cu motorul diesel, cel pe gaz indeplineste standardul de poluare Euro 6 fara AdBlue si filtru de particule, are emisii de CO2 reduse cu 5-10% si un nivel foarte scazut al zgomotului. Si, intr-adevar, modelul testat s-a dovedit foarte silentios, confortul din acest punct de vedere fiind similar cu cel al autobuzelor electrice.
Citaro NGT este propulsat de motorul M 936 G, aflat acum la o noua generatie, cu un cuplu impresionant, de 1.200 Nm, la doar 7,7 l si 300 CP. Consumul de gaz a fost redus cu 15-20% fata de generatia precedenta, iar cel de ulei, cu aproape 50%. Pentru a optimiza consumul de energie, autobuzul dispune de modul de recuperare a energiei, precum si de sistem inteligent de management al consumatorilor auxiliari.
Din punct de vedere al sistemelor de siguranta, Citaro NGT este cel mai bine echipat. Dispune de ESP (optional), protectie anti-coliziune pentru sofer, lumini LED (inclusiv in dreptul usii din mijloc, pentru a facilita accesul la bord) si senzori de lumina si de ploaie.
Avantajul utilizarii aceleiasi platforme Citaro pentru modelul pe gaz se reflecta si in costurile de intretinere si service, pentru ca nu necesita piese sau componente speciale. In functie de configuratia aleasa de operator, Citaro NGT are o capacitate maxima de 96 de pasageri in cazul versiunii solo si de 153, la cea articulata.
Solaris Urbino 12 electric, cu numeroase inovatii la interior
Urbino 12 electric este echipat cu axa ZF AV 130, cu doua motoare electrice a cate 125 kW pe fiecare roata. In cazul modelului testat s-a optat pentru un pachet mare de baterii, de 240 kWh, li’ion fosfat, care este si cel mai greu dintre cele disponibile. Acest lucru a influentat capacitatea (30 de scaune, dintre care 16 cu acces direct de pe podea, plus 49 in picioare), insa este la latitudinea operatorului cum echilibreaza capacitatea de stocare a energiei si numarul de pasageri transportati. Partea din spate a vehiculului poate fi configurata in numeroase moduri, iar daca se opteaza pentru un pachet mai mic de baterii, eventual montat pe acoperis, atunci in spate se poate face suficient spatiu pentru pasageri, cu un geam mare si mai multa luminozitate.
Toate componentele auxiliare sunt alimentate electric. Optional se pot monta panouri fotovoltaice pe plafon, care produc 1,5 kWh, suficient pentru a mentine auxiliarele, chiar si daca motorul este oprit. Sistemul de recuperare a energiei intervine automat in momentul ridicarii piciorului de pe pedala de acceleratie, deoarece retarderul se cupleaza automat.
Pentru alimentare, de regula se opteaza pentru combinatia pantograf (pe timp de zi, timp de alimentare 4-6 minute) plus plug-in (pe timp de noapte). La o viteza medie de 15 km/ora, in exploatarea zilnica, consumul de energie este de 0,98-1,1 kW/km.
Solaris Urbino este un autobuz foarte comod si silentios; bordul este prietenos, iar comenzile sunt intuitive. Daca se alege bordul digital cu functie tactila, postul de lucru al soferului devine dintr-odata mult mai atractiv. Pe display-ul central se afiseaza gradul de incarcare a bateriei, dar si graficul de utilizare (consum/incarcare). De mentionat ca in spatele butoanelor de pe bord pot fi ascunse ecrane/comenzi pentru echipele de service.
Salonul pasagerilor dispune insa de cele mai multe inovatii: barele de sustinere sunt un concept nou, din cupru, anti-bacteriale, ca si materialele de pe scaune, la fel, cu insertii de cupru. Sistemul de iluminare interior-exterior este cu LED, iar la inchiderea usilor se aprind lumini rosii de avertizare (sistem inspirat de la tramvaiele Tramino).
Potrivit reprezentantilor Solaris, autobuzul electric este aproximativ de doua ori mai scump decat cel diesel. Costul final depinde insa de numerosi factori, numai diferenta de pret dintre cel mai mare si cel mai mic pachet de baterii fiind de aproximativ 100.000 de euro. Autobuzele Solaris sunt garantate 500.000 km fara interventii tehnice, iar pentru baterii se garanteaza o perioada de exploatare de cinci ani.
Pana in prezent au fost livrate 54 de unitati Solaris Urbino 12 electrice.
Van Hool Exqui.City: o aparitie de exceptie
Producatorul belgian Van Hool ofera o gama larga de autobuze cu sisteme de propulsie alternativa (diesel-hibrid, fuel-cell, troleibuze), toate avand la baza o platforma multi-propulsoare. Cel mai nou concept este „trambus-ul“ Exqui.City, disponibil in varianta cu una sau cu doua articulatii. Vehiculul ofera o capacitate mare de transport, fiind ideal pentru liniile urbane foarte aglomerate si eventual cu culoar separat pentru autobuze.
Modelul inscris in competitie este una dintre cele doua unitati produse pentru Verkerhrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH (VHH), cu sistem de propulsie 100% electric. Pachetul de baterii li’ion are o capacitate de stocare de 215 kWh, ceea ce permite o autonomie de 120 km. Bateriile alimenteaza doua motoare centrale Siemens seria ELFA 2, cu racire pe apa, fiecare avand capacitatea de 160 kW. Bateriile sunt montate pe plafon si pot fi incarcate conductiv in doua moduri: prin pantograf (maximum 10 minute timp de alimentare in terminal) sau plug-in (la depou, patru ore pentru o incarcare completa).
In ciuda traseului dificil ales pentru testare, Exqui.City s-a dovedit foarte manevrabil si silentios. Vizibilitatea in oglinzile laterale este foarte buna si camerele ajuta la manevrarea in spatii inguste – coltul din dreapta fata si partea din fata sunt observate pe doua ecrane separate, amplasate in apropierea oglinzilor retrovizoare din dreapta, astfel incat sa fie usor de utilizat. Si, intr-adevar, le remarci si le folosesti inca de la inceput.
Performantele de franare si accelerare sunt remarcabile. Pentru ca are un sistem „tragator”, si nu „impingator”, axa spate strange spre interior in viraje, ceea ce reprezinta un avantaj la manevrarea in spatiile stramte. De altfel, designul stil tramvai face ca spatele sa fie mai ingust si riscurile de coliziune sunt reduse.
Pozitia la drum este foarte buna, chiar daca la inceput pentru sofer este necesara o perioada de adaptare – mai spre centru si cu consola mai lunga in partea din fata decat in cazul autobuzelor obisnuite. Indicatorul de pe bord privind utilizarea energiei (consum, recuperare, incarcare, rulare in zona eco etc.) este foarte util pentru a optimiza consumul.
Interiorul este spatios si comod, cu vizibilitate foarte buna din fata pana in spate, iar semnalul sonor la inchiderea usilor este foarte util, atat pentru sofer, cat si pentru pasageri.
De la prezentarea conceptului trambus, in 2011, Van Hool a livrat pana in prezent 109 vehicule, avand lungimi cuprinse intre 18 si 24 m.
Editia din acest an a Bus Euro Test a fost una dintre cele mai stranse de pana acum, toate vehiculele ridicandu-se cu succes la nivel asteptarilor pentru un asemenea tip de eveniment. Castigatorul va fi anuntat pe 22 august de catre toate revistele de specialitate membre in juriul „International Bus of the Year“. Puteti accesa asadar site-ul www.traficmedia.ro pe 22 august pentru a vedea cine este Autobuzul Anului 2017. Ceremonia de premiere va avea loc in septembrie, in cadrul salonului de vehicule comerciale IAA Hanovra.
Ca de fiecare data, multumim pentru sprijin partenerilor traditionali Busworld si ZF, precum si companiei belgiene STIB, pentru gazduire pe perioada testelor.