Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Inca sunt neclaritati, in ciuda precizarilor de ultima ora

Cu doua saptamani inainte de intrarea in vigoare a legii Macron multor transportatori romani le era inca neclar cum trebuie sa se pregateasca exact pentru a indeplini cerintele impuse de aceasta. Reprezentantii ministerului de transport din Hexagon au venit de curand cu noi precizari, insa ele nu raspund chiar tuturor intrebarilor si neclaritatilor operatorilor. Unul dintre cele mai importante aspecte demne de retinut este ca legea nu se aplica celor care tranziteaza Franta, ceea ce sigur ca aduce avantaje evidente, dar si un plus de dificultate in calcul pentru firmele care desfasoara mai multe tipuri de operatiuni, deoarece softurile arata cat timp petrece soferul in aceasta tara, dar nu pot determina automat daca este vorba de cabotaj, incarcare/descarcare din/in Franta sau tranzit.
 

Ministerul transporturilor din Franta a publicat recent date despre formalitatile de raportare legate de detasarea soferilor profesionisti din transporturile rutiere efectuate pe teritoriul Frantei, remuneratia orara minima in transportul rutier de marfa si de persoane efectuat pe teritoriul Frantei, precum si modelele certificatelor de detasare pentru mobilitate in interiorul grupului, pentru munca temporara si pentru detasarea lucratorului mobil sau navigant in contextul prestarii efective de servicii de catre o companie de transport pe teritoriul Frantei (acesta din urma este valabil in cazul firmelor de transport). UNTRR atrage insa atentia asupra faptului ca nu trebuie folosite aceste formulare, deoarece nu reprezinta versiunea finala, ci sunt documente in lucru.
Ce este insa clar in ceea ce priveste certificatul de detasare este ca acesta are o valabilitate de maximum sase luni si trebuie intocmit in franceza inainte de prima operatiune de detasare a soferului.
Un aspect mai complicat, asa cum remarca Dan Niculescu, director de transport Dianthus, il reprezinta completarea in certificatul de detasare a anumitor informatii privind rata salariului orar brut, detalierea costurilor de cazare si masa, diurnele etc., informatii care vizeaza o activitate ce se va desfasura in urmatoarele luni.
In certificat trebuie trecut si numarul de inregistrare in registrul national al firmelor de transport, conform Regulamentului 1071/2009, dar mai trebuie clarificat si unde si cum se face aceasta inregistrare.
Pe de alta parte, obligatiile de a pastra dovezile si inregistrarile atat la bordul camionului, cat si la reprezentantul din Franta sau la angajator (certificatul de detasare si contractul de angajare a soferului la bord alaturi de un contract colectiv de munca tradus in franceza, daca este cazul) sunt foarte clare in lumina celor mai recente informatii primite de la autoritatile franceze.
In concluzie, „pregatirea documentatiei este foarte complexa si mai dificila decat in cazul MiLoG, deoarece trebuie sa ai reprezentant in Franta si asta inseamna o cheltuiala in plus. Iar pentru unele aspecte mai asteptam clarificari ca sa stim cum sa completam documentele“, puncteaza Dan Niculescu.

S-au stabilit limitele raspunderii firmei din Franta
Faptul ca transportatorii trebuie sa fie reprezentati de o firma din Franta sau sa-si deschida singuri o firma in Franta care sa-i reprezinte in relatia cu autoritatile de acolo este cunoscut de companiile romanesti, insa cele mai multe dintre ele nu vor avea nici acest aspect pus la punct pana la 1 iulie, iar Dan Niculescu este de parere ca ar trebui sa li se acorde transportatorilor cel putin sase luni dupa intrarea in vigoare a legii, timp in care sa se puna la punct cu toate cerintele acesteia.

Pana la precizarile recente facute de francezi nu erau foarte clare
nici responsabilitatea expeditorilor/ destinatarilor marfii (mai exact, cum ii vor controla acestia pe transportatori daca respecta legea salariului minim din Franta) sau modul in care va fi interpretata responsabilitatea reprezentantului legal din Franta (pentru ca definitia lui din lege nu este foarte clara, dar trimite la Codul Muncii francez, unde este explicata mai bine, insa tot nu se intelege care sunt responsabilitatile juridice si pecuniare ale acestuia). Dar intre timp se stie clar ca reprezentantul din Franta nu este responsabil pentru situatiile in care autoritatile cer documentele la control si ele nu sunt in regula – tot transportatorul este.
Spre deosebire de MiLoG, care a fost mult mai blanda si a presupus doar o declaratie prin care transportatorii se angajau sa puna la dispozitia organelor de control, intr-un anumit termen, documentele necesare, Macron impune existenta unui reprezentant in Franta, „astfel incat sa ajunga foarte usor la documente si sa aiba mai multa autoritate asupra acelei firme, ea fiind inregistrata acolo“, este de parere Liviu Oancea, directorul general Titan Transport.

Noua lege are un impact semnificativ asupra salariilor
Acesta apreciaza ca cel mai mare risc pe care noua lege il aduce in activitatea transportatorilor romani este legat de interpretarea salariului si de reglementarea care spune ca detasarea transnationala se poate face pentru cel mult doi ani si nu se refera la sofer, ci la post. „Si aici aproape toate firmele sunt in neregula.“
Premergator intrarii in vigoare a legii Macron, Liviu Oancea se pregatea, la jumatatea lui iunie, sa discute cu partenerii din Luxemburg, Franta, Belgia s.a. si cu actionarul principal al companiei si sa renegocieze tarifele, deoarece „eu am evaluat impactul salarial al noii legi si am obtinut o crestere de 13-15 eurocenti/km a salariilor si impozitelor asociate, lucrand cu un sigur sofer pe camion – cu doi soferi probabil ar fi mai mult de 16 eurocenti/ km. Deci, daca nu obtinem o crestere a tarifelor la acest nivel, nu putem acoperi cheltuielile cu soferii.“
Dar problemele cu care se vor confrunta transportatorii romani sunt mult mai profunde de atat, subliniaza Liviu Oancea, deoarece vor creste si costurile administrative, trebuind angajate persoane suplimentare pentru a calcula si a tine evidenta corect, cata vreme legea nu se refera doar la acordarea salariului minim pe ramura economica, ci si la sporuri pentru orele suplimentare, pentru munca pe timp de noapte sau in zilele de sarbatoare legala din Franta, cand soferii trebuie platiti dublu.

Unde se va ajunge daca mai multe tari impun legi nationale diferite?
Titan Transport a pus la punct toate detaliile impuse de intrarea in vigoare a legii Macron si „problema pe care mi-o pun acum este daca voi aplica aceeasi metodologie de calcul al salariului de la MiLoG. Pentru ca si Italia pregateste o lege similara si lucrurile sigur nu se vor opri aici. Conform directivei europene referitoare la muncitorii detasati, am putea sa ne trezim cu 28 de tari care vor aplica fiecare o legislatie nationala diferita, deci sa avem 28 de regimuri diferite de salarizare. Or, eu tranzitez cel putin 15 tari, pe multe dintre ele frecvent. Deci soferii mei vor trebui sa aiba la ei 28 de contracte traduse? In plus, e aproape imposibil sa faci atatea acte aditionale, cu regimuri de calcul diferite, si sa calculezi exact perioada petrecuta in fiecare tara si plata aferenta. Mai ales ca in Franta, de exemplu, sumele se actualizeaza destul de des. Asta inseamna un intreg departament care sa nu faca decat sa calculeze salariul pe fiecare tara. Si cum va arata atunci «fluturasul» de salariu, pe zile si tari? Pentru ca el trebuie sa contina toate informatiile cerute de organele de control din fiecare tara. In acest context, ma gandesc sa aloc un salariu putin mai mare, ca sa acopar suma minima din toate tarile. Pentru ca la un moment dat sigur se va ajunge la uniformizare, dar nu cred ca se poate face asta mai devreme de un an.“

Noua lege va distorsiona piata o vreme
Liviu Oancea mai arata ca, traind 19 ani in strainatate, cunoaste foarte bine sistemul din diverse tari si stie ca in Franta nu se fac controale in primele trei luni dupa ce intra in vigoare o lege, ci se dau avertismente sau se atrage atentia asupra ei, apoi incep controale sporadice si pe urma ele se intensifica. „Deci probabil ca pe 1 iulie nu va fi oprit niciun camion, dar nu se stie niciodata…“
O alta problema care s-ar putea ridica, de data aceasta in relatia cu clientii carora le va solicita cresterea tarifelor, este ca intrarea in vigoare a legii Macron va distorsiona piata o perioada, deoarece unele firme o vor aplica, dar altele, in mod constient, nu. „Si in cazul MiLoG am auzit manageri de transport care spuneau ca amenda pentru nerespectarea legii timp de un an este mai mica decat costurile implicate de respectarea ei. Ceea ce este adevarat: amenda este de 30.000 de euro, iar eu am platit peste 120.000 de euro pe an pentru a respecta legea, numai taxele crescand cu 75%. In prezent platesc circa 25.000 de euro pe luna impozite si taxe, iar daca trecem la nivelul de taxare din Franta voi ajunge la peste 100.000 de euro pe luna.“

Articole similare