Daimler Buses este prima companie din lume care a testat un autobuz semi-autonom in conditiile reale de trafic ale unui oras extrem de aglomerat, cu benzi de drum rezervate transportului public. Mercedes-Benz Future Bus a fost testat in Olanda, intre aeroportul Schiphol si orasul Harleem, pe parcursul a 20 km de tip BRT (Bus Rapid Transit) operatorul uman de la volan nefiind nevoit sa intervina. Sistemul CityPilot, o versiune adaptata pentru oras a tehnologiei de conducere autonoma Highway Pilot introduse de Mercedes-Benz in 2014 pe camioane Actros, nu are rolul de a elimina soferul, ci de a usura munca acestuia, in special pentru rulare autonoma in zona benzilor speciale pentru transport public.
In zona cunoscuta ca fiind cea mai lunga ruta de tip BRT din Europa, Mercedes-Benz Future Bus a putut rula cu viteze de pana la 70 km/h, a oprit cu precizie in dreptul statiilor sau la semafoare, franand automat in cazul aparitiei unor obstacole sau pietoni. Autovehiculul determina singur daca se poate folosi autopilotul pe un anumit segment de drum, informandu-l pe sofer. Iar acesta apasa doar un buton si autobuzul se deplaseaza de sine statator, lui revenindu-i doar rolul de a supraveghea functionarea sistemelor, avand insa si posibilitatea, daca se impune, de a prelua comanda in orice moment.
CityPilot, o caracteristica unica si extrem de specializata
Conditiile de operare necesare unui autobuz urban impun echipamente tehnice specifice, mai ales in cazul conducerii autonome, iar costul si efortul necesare pentru monitorizarea soselei si a imprejurimilor sunt in acest caz extrem de ridicate. Insa Mercedes-Benz se poate baza pe experienta vasta a „camionului viitorului“, pornind de la radarul cu raza lunga de pana la 200 m, pana la directia Servotwin actionata electric si camera-oglinda care inlocuieste oglinzile exterioare. Camera de urmarire a benzii, utilizata pentru asistentul de banda, este insotita de patru senzori radar pe raza scurta – doi in partea frontala si doi la colturile din fata – pentru a acoperi distante de la 50 cm la 10 m in fata autobuzului. Alte doua camere stereo, cu o gama de acoperire de pana la 50 m, permit o vedere 3D si recunoasterea obstacolelor si a pietonilor.
Pozitionarea precisa a Future Bus si intercomunicarea dintre autobuz si infrastructura este asigurata prin satelit cu ajutorul sistemului de localizare GPS, a camerelor de urmarire a benzilor si a altor patru camere pentru vizualizarea globala a locatiei. Aceste camere sunt instalate in partea de sus, pe lateralele axei frontale, monitorizand imprejurimile si comparandu-le cu imaginile pre-inmagazinate in memorie. Scopul lor este de a asigura pozitionarea exacta, fiind ghidate de puncte intermediare. Ele opereaza cu o acuratete de 8 cm, fiind utilizate, de asemenea, si in tunelurile iluminate. Astfel de camere au fost folosite pentru prima data in urma cu trei ani, pentru calatoria autonoma a Mercedes-Benz S-Class pe Bertha-Benz Memorial Route.
Doua camere de raze apropiate sunt orientate vertical in jos in partile laterale din fata, cu rol in recunoasterea amprentei suprafetei de rulare, pe care o compara in permanenta cu imaginile anterior stocate ale rutei. Mai exista inca trei camere care inregistreaza calatoria, memorand atat miscarile autobuzului, cat si actiunile soferului. Procesul complex de fuziune a senzorilor creeaza astfel o imagine precisa a mediului local, cu pozitia exacta a autobuzului in imprejurimile imediate, ceea ce inseamna ca acesta se misca de-a lungul benzii de rulare cu precizie de centimetri, mai precis decat ar putea spera vreodata sa realizeze manual un sofer in operatiunile de zi cu zi.
Peste 200 de milioane de euro investiti in noul proiect
Exactitatea datelor tehnice ale retelei si infrastructurii de semafoare de-a lungul rutei asigura o recunoastere din timp a fiecarui status al semaforului, ceea ce permite o conducere predictiva, ce are ca rezultat un stil mai eficient din punct de vedere al consumului si al emisiilor decat este posibil prin mijloace conventionale. „Sistemul functioneaza 24/24 si ii ofera sprijin soferului. Prin urmare, pe langa cei doi ochi ai lui mai avem alti 20 ai camerelor de filmat si ai radarelor“, au declarat reprezentantii companiei.
CityPilot va echipa nu doar viitoarele autobuze, ci si automobilele. Daimler Buses va investi peste 200 de milioane de euro in dezvoltarea sistemului condusului autonom pentru autobuze si a proiectului CityPilot, pentru a-l lansa in serie pana in 2020. „In urma cu doi ani am prezentat tehnologia Highway Pilot pe un camion, cu scopul de a face transportul de marfuri mai sigur si mai eficient. Acum am adaptat tehnologia pe autobuzele pe care le folosim pentru a transporta pasagerii in orase mai sigur, economic si productiv”, a punctat Wolfgang Bernhard, presedintele Consiliului director al Daimler AG, in cadrul evenimentului organizat la Amsterdam.
Pentru a introduce in traficul real autobuze capabile sa se conduca singure, Mercedes-Benz a imaginat deja un intreg proces de adaptare a retelelor actuale de transport pentru calatori, acestea urmand a include linii speciale pentru autobuzele autonome.
Se lucreaza la varianta electrica si pe gaz
Future Bus are un design interior si exterior complet nou, care prezinta avantaje atat pentru operatorii de transport, cat si pentru soferii si pasagerii autobuzelor. Daimler Buses isi propune sa ii convinga pe oameni sa-si lase masinile acasa, pentru un trafic mai lejer si calatorii mai confortabile, in atmosfera relaxanta asigurata de habitaclu.
Compartimentul pentru pasageri cuprinde trei zone, fiecare dintre ele adaptata unui anumit tip de calatorie. Intre acestea, prima este amplasata dupa sofer si este numita „de serviciu”, a doua se afla in mijlocul autobuzului si este destinata in primul rand pasagerilor ce calatoresc pe distante mici, iar cea de-a treia zona, lounge, relaxanta, se afla in partea din spate si reprezinta un loc de odihna, fiind rezervata celor care calatoresc pe distante mari.
In habitaclul Future Bus producatorul german a amplasat scaune futuriste, un display informational, un mecanism inovativ de citire a biletelor si incarcatoare fara fir pentru smartphone-uri, amplasate pe politele pentru bagaje. In plus, barele si manerele, in viziunea designerilor, trebuie sa semene cu niste copaci. Ecrane mari amplasate in dreptul usilor, in partea opusa, ii tin la curent pe calatori in legatura cu locatia in care se afla, cu eventualele intarzieri, dar si cu numele statiei care urmeaza.
Lumina interioara isi schimba culoarea in functie de pozitie: in rularea urbana, pe autostrada sau pentru oprirea in statii.
Prototipul bazat pe autobuzele Citaro de 12 m este echipat cu motor Mercedes-Benz OM 936 Euro 6, instalat pe partea stanga, in spate. Cu sase cilindri in linie, motorul modern dezvolta 220 kW (299 CP), nefiind insa singura alternativa, deoarece va fi urmat de un nou motor Mercedes-Benz M 936 G, pe gaz, cu emisii chiar mai mici decat ale motorului diesel, dar si mai silentios. Iar posibilitatile nu se termina aici, nemtii anuntand pentru 2018 un sistem de propulsie electric pentru autobuzele urbane.
Mai multe premiere la IAA
Mercedes-Benz va expune Future Bus in toamna aceasta la Hanovra, alaturi de noi sisteme de actionare, echipamente si servicii, modestul, dar puternicul si robustul motor OM 470, cu sase cilindri in linie, autobuzul Citaro NGT mai ecologic, cu motor pe gaz, prezentat in premiera, dar si noi motoare mai puternice pentru minibuze. Acestora li se vor alatura faruri LED, pentru siguranta sporita, hotspotul mobil Coach MediaRouter, tetiere de lux si o serie de materiale elegante, din piele, precum si autocarul luxos Setra TopClass S 516 HDH de 13,3 m lungime, cu acoperis de sticla TopSky Panorama, cu aranjamentul scaunelor 1+1. Producatorul german va pune accent pe servicii: Service 24 h oferit de Omniplus, cu telediagnoza optimizata, si Bus Depot Management, un sistem de servisare pentru autocarele destinate distantelor lungi.
Autobuzul cu trei axe Setra S 418 LE, extrem de economic, cu spatiu pentru maximum 100 de pasageri (63 de locuri), va fi, de asemenea, prezentat in premiera la IAA.