XPO Logistics este printre primii zece furnizori de servicii de supply chain din lume si, prin preluarea Norbert Dentressangle anul trecut, compania este prezenta si pe piata romaneasca din aprilie 2007. Sub umbrela XPO Logistics Europe, in Romania functioneaza doua divizii separate, una care ofera servicii de transport si una specializata in logistica. Desi au directii diferite de dezvoltare, adaptate specificului activitatii clientilor lor, ambele beneficiaza de avantajele apartenentei la un grup international, care le permite eficientizarea operatiunilor si managementul optim al costurilor, precum si implementarea celor mai noi tehnologii si programe.
Divizia de transport a XPO in Romania acopera atat segmentul de transport cu vehicule proprii, cat si expeditiile, pe ambele paliere inregistrandu-se in ultimii ani o dezvoltare constanta. Ponderea cea mai mare din activitate o reprezinta transportul cu flota proprie, care a crescut permanent in ultimii ani. Si in 2015 s-au facut investitii in parcul auto, atat pentru extinderea acestuia, cat si in vederea inlocuirii unora dintre vehicule. Se doreste mentinerea unui parc cat mai tanar, cu o medie de varsta de 3-4 ani, mai ales ca si o parte dintre clienti fac presiuni in vederea utilizarii unor masini cat mai ecologice.
XPO Transport Romania a cumparat anul trecut 150 de camioane, dintre care 100 au fost inlocuiri, iar 50 au reprezentat suplimentare de flota. In prezent flota din tara noastra a ajuns la 550 de ansambluri, fiind a doua ca marime la nivel national. Toate achizitiile se negociaza la nivel de grup, atat pentru a obtine preturi bune, cat si pentru a oferi aceeasi calitate a serviciilor in toata Europa, investitiile fiind atent planificate.
Desi se negociaza la pachet, achizitia se face de catre fiecare companie din grup in parte, cu clauza de buy-back. Se alege cea mai buna optiune la momentul respectiv, in functie si de solicitarile care pot veni din partea clientilor. Intretinerea flotei se face prin contracte full-service, dar, cum vehiculele sunt oricum inlocuite la fiecare 3-4 ani si utilizate preponderent in perioada de garantie, nu prea pot aparea „neprevazute”. Inclusiv pentru anvelope este un contract la nivel de grup si in acest fel costurile de operare sunt tinute sub control. Unul din avantajele apartenetei la un mare grup este accesul la solutiile de transport cu intindere si impact mare pe toata reteaua.
Oferta diversificata de transport
In Romania se opereaza atat transport cu camioane complete (cea mai mare parte) sau partiale, cat si intermodal – combinatie camion plus feribot, prin care se leaga Asia de Europa de Vest, cu oprire in porturile din Franta la Marea Mediterana – plus expeditii. In ceea ce priveste transportul rutier se opereaza atat cu camioane, pe destinatii intracomunitare, cat si cu vehicule de 3,5 t, de oriunde catre orice destinatie europeana.
In paralel cu operarea flotei proprii exista colaborari cu multe companii de transport in regim de subcontractare, iar numarul acestora creste in permanenta, flota operata in prezent fiind de aproximativ 400 de vehicule. Se doreste mentinerea unei relatii de lunga durata cu partenerii, pentru stabilitate si siguranta, iar acestia beneficiaza de foarte multe avantaje la pachet. De altfel, XPO investeste si in soferii colaboratorilor, pentru a nu se face prea mari diferente. „Chiar daca avem o flota mare, pe care o crestem sustinut, aceasta este ocupata in principal cu contractele pe termen lung. Pentru toate celelalte comenzi punctuale raspundem cu promptitudine gratie colaborarilor cu terti“, a declarat Silviu Vasilache, managing director XPO Transport Romania.
TMS dezvoltat in-house, cu functie „track and trace“
Pe langa flota, a doua investitie importanta in 2015 a fost cladirea de birouri clasa A, pentru a imbunatati conditiile de munca ale angajatilor. De asemenea, s-a investit si in tehnologie, o prioritate la nivelul XPO Logistics Inc. „Vrem sa devenim «supplier of choice» si sa oferim clientilor nu doar servicii de transport, ci si de management al activitatii lor. Companiile multinationale cer servicii integrate si solutii si in aceasta directie mergem. Posibilitatea de a procesa o capacitate mare de informatii este un element vital, care se poate realiza doar printr-un nivel ridicat de tehnologie“, a explicat Silviu Vasilache.
Programul de management al transporturilor (TMS) este dezvoltat in-house, iar in ultimul an s-a investit foarte mult in componenta „track and trace“, deoarece urmarirea on-line a vehiculelor este o cerinta esentiala din partea clientilor. In 2016 si 2017 se continua aceasta directie, softul fiind dezvoltat si completat cu diverse functii, cum ar fi scanarea documentelor si transmiterea lor in timp real intre centru si soferi. Aceste optiuni suplimentare de localizare a comenzilor si de comunicare sunt cu atat mai importante cu cat se vizeaza obtinerea unei pozitii cat mai bune pe piata de comert on-line, care se dezvolta foarte mult in Europa de Vest si care, cel mai probabil, va deveni o prioritate si in Romania in urmatorii ani.
Costuri de operare atent bugetate
Chiar daca cresterea tarifelor RCA a destabilizat piata, pretul de transport trebuie calculat in asa fel incat sa faci fata conditiilor, este de parere directorul XPO. „Avem un avantaj din faptul ca toate achizitiile sunt negociate la nivel de grup. In ceea ce priveste costul particular al asigurarilor, aici cresterea este aceeasi pentru toti si trebuie sa o luam in calcul. Carburantul ramane in continuare cel mai insemnat element de cost. Monitorizarea continua a flotei nu se face doar in vederea informarii permanente a clientilor cu privire la pozitia vehiculelor, ci si pentru a tine sub observatie consumul de carburant si planificarea eficienta a rutelor. Intrucat suntem prezenti in toata Europa, optimizarea traseelor este esentiala in obtinerea celui mai bun cost de operare. La acest lucru contribuie si reteaua XPO, cu filiale in majoritatea tarilor de pe continent.“ La randul lor, soferii au consum normat si pe langa istoricul de consum al fiecarui vehicul se tine o evidenta a consumului fiecarui sofer per camion.
Atentie deosebita pentru soferi
La angajare, soferii beneficiaza de o perioada de instruire in ceea ce priveste conducerea si intretinerea vehiculului, a normelor sociale europene si a programului de lucru, urmand ca apoi, pe o perioada cuprinsa intre sase si noua luni, sa se faca alte cursuri de training, atat la sediu, cat si in trafic. „Soferii sunt o categorie favorizata in prezent, pentru ca nu au probleme sa-si gaseasca un loc de munca. Tocmai din acest motiv incercam sa avem grija de ei, investim in flota si in angajati deopotriva si ne mandrim cu faptul ca fluctuatia de personal este mai mica la noi decat la altii. Pachetul de servicii pe care il oferim soferilor este – separat de cel material – foarte complex. Gratie retelei europene a XPO, le oferim peste tot conditii bune pentru a face pauze si a se relaxa. Oriunde se duc in Europa se simt practic ca acasa“, a concluzionat Silviu Vasilache.
Paleta diversa de servicii logistice
Divizia de logistica a XPO ofera in principal servicii de logistica, operand 151.000 m2 de spatii logistice in Deva, Bucuresti, Cluj si Constanta, la care s-au adaugat 30.000 m2 anul trecut in Bucuresti. Pentru flexibilitate si adaptare la nevoile in schimbare ale clientilor, XPO Logistics opereaza in principal depozite inchiriate, pentru perioade de timp corelate cu contractele de inchiriere semnate cu clientii (de regula, contract de trei sau cinci ani). Suplimentar la serviciile de depozitare si distributie, compania ofera servicii complementare, cum ar fi co-packing si etichetare, cat si colectare de bani.
XPO Logistics isi ofera serviciile pentru aproximativ 50 de clienti din Romania, operand in principal in zona de retail, dar si de productie si FMCG. Produsele alimentare reprezinta cea mai mare pondere in volumele de marfuri manipulate, activitatile ce necesita temperatura controlata ajungand la aproximativ 60% din operatiunile XPO in Romania.
Pentru distributie, XPO Logistics opereaza propria flota de 54 de camioane cu temperatura controlata si 55 cu transport la temperatura ambientala. Se ofera mai multe optiuni de livrare: fie prin brokeraj – pentru camioane complet incarcate – fie prin propria flota de vehicule (capacitate 3,5-5,5 t) pentru volume mai mici corespunzatoare distributiei pentru magazinele de proximitate. Pentru acestea din urma este disponibila si o componenta de colectare, oferind astfel un serviciu cu valoare adaugata clientilor sai.
In plus, XPO Logistics opereaza camioane cu lifturi hidraulice, care sunt tot mai solicitate pentru distributie capilara pe piata romaneasca. „Multumita acestora, clientii nu au nevoie sa investeasca in stivuitoare sau alte echipamente de manipulare. Datorita acordului negociat de XPO Logistics la nivel european sau global pentru aceste camioane si instalatia de stivuit, clientii pot beneficia de cele mai inalte standarde de calitate la costuri negociate“, a explicat Jean-Claude Bernaben, director general XPO Logistics Romania.
Pentru diminuarea emisiilor de carbon, flota este reinnoita la fiecare trei ani. Avantajul este ca se folosesc vehicule noi, cu eficienta crescuta si cu necesitati de intretinere scazute. Pe alte piete, cu cerinte crescute de a scadea impactul asupra mediului in ceea ce priveste activitatile de distributie, XPO Logistics investeste de asemenea in vehicule care functioneaza pe combustibili alternativi motorinei, cum ar fi gazul natural.
Pe segmentul de depozitare, XPO are un parteneriat solid cu Jungheinrich in ceea ce priveste utilajele de manipulare a marfurilor. „Jungheinrich ne-a pus la dispozitie o gama larga de echipamente adaptate la nevoile pe care le avem in fiecare contract. In toata perioada de colaborare, Jungheinrich a fost partenerul de care am avut nevoie, oferind flexibilitate in contractele pe care le avem, punand la dispozitie solutii de manipulare adaptate nevoilor noastre pe termen lung sau scurt. Tot cu Jungheinrich implementam un sistem de rafturi conventionale intr-unul din depozitele noastre“, a declarat Jean-Claude Bernaben.
Programe IT adaptate fiecarui client si servicii cu valoare adaugata
XPO Logistics investeste foarte mult in componenta IT, adaptata particularitatii operatiunilor desfasurate de fiecare client in parte. XPO foloseste un sistem de management in depozit (SMD) si un sistem IT pentru managementul transportului, dezvoltat la nivel de grup, denumit optimizator transport.
In depozitul din Bucuresti a fost implementat sistemul e-TMS, care permite urmarirea in timp real a desfasurarii operatiunilor. Serviciul ajuta, de asemenea, clientii mai mici, care nu isi permit sa investeasca in sisteme sofisticate, dar care pot trimite comanda online, si aceasta este preluata automat de sistem. La cerere, XPO poate manageria activitati si in sistemul IT al clientilor. De exemplu, in curand va fi inceput un nou proiect in domeniul auto, pentru un client nou, care si-a externalizat componenta logistica, dar si-a pastrat propriul sistem IT, pe care XPO il va folosi.
Rolul furnizorului de servicii logistice devine tot mai mult cel al unui „turn de control“. Sistemele IT si abilitatea de a procesa date reprezinta rolul sau central. De exemplu, in sectorul logisticii temperaturii controlate, trasabilitatea si siguranta sunt cheia. Sistemele IT permit urmarirea si trasabilitatea in timp real a temperaturii prin operatiuni, de la depozitare pana la distributie, o informatie cheie in caz de solicitari de la Inspectoratul Sanitar Veterinar. Sistemele IT sunt, de asemenea, instrumentale pentru un management corespunzator al perioadei de valabilitate a produselor. XPO implementeaza in depozitul din Bucuresti picking-ul dinamic, un concept nou care garanteaza livrarea produsului corect, cu perioada de valabilitate corecta.
Compania furnizeaza servicii suplimentare cu valoare adaugata, cum ar fi managementul bunurilor cu greutate variabila, care consta din livrarea catre clienti a cantitatilor exacte, astfel evitand diferentele, precum si managementul stocurilor cu cea mai mare acuratete. Alt serviciu care s-a dezvoltat destul de mult in ultimul an este colectarea banilor in numele clientilor, de la clientii acestora. De asemenea, activitatea de co-packing este tot mai solicitata, odata cu cererea pentru diversificarea gamelor de produse sau pentru implementarea unor noi idei de marketing. In ultimul timp, importurile de produse necesita etichetarea pentru volumele in crestere.
Clientii internationali au cea mai mare pondere in cifra de afaceri
XPO Logistics opereaza in principal cu clienti internationali (aproximativ 90%), care sunt mai dispusi sa isi externalizeze serviciile de logistica decat clientii locali. Compania considera ca sunt oportunitati de crestere in Romania, deoarece din ce in ce mai multe companii isi externalizeaza serviciile de logistica pentru a aduce valoare adaugata si pentru a reduce costurile, precum si pentru a dobandi flexibilitate in lantul lor de furnizare.
Unul dintre proiectele curente este modernizarea depozitului de la Cluj, pentru care a preluat operatiunile de logistica. Este un contract pe termen lung, cu investitii in sistemul IT, echipament, rafturi, camioane si altele.