Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Fondurile europene intra in linie dreapta

Dupa lungi asteptari si pregatiri, Programul Operational Regional 2014-2020 va putea fi, in sfarsit, accesat in aceasta primavara. Beneficiarii vor fi administratiile publice locale, iar sume importante vor putea fi utilizate pentru transportul urban, atat pentru infrastructura, cat si pentru vehicule sau pentru alte sisteme benefice pentru dezvoltarea mobilitatii. Din pacate, Comisia Europeana a spus un NU categoric achizitiei de autobuze diesel Euro 6, astfel ca sunt eligibile doar vehiculele cu sisteme de propulsie alternativa. Intrucat ultimele sunt mai scumpe decat cele conventionale, numarul total de mijloace de transport noi va fi mai mic in aceste conditii. Macar sa se foloseasca si ultimul euro disponibil.
 

Startul Programului Operational Regional (POR) 2014-2020 a fost mai greu, intrucat in decembrie 2014 abia au fost aprobate regulamentele care genereaza programele operationale. POR a fost depus in februarie 2015, insa, fiind foarte complex si cu multe axe, aprobarea lui a durat destul de mult. Selectarea obiectivelor tematice din cadrul POR 2014-2020 a fost facuta cu conditia obligatorie de a avea 50% din valoarea Fondului European de Dezvoltare Regionala (FEDR) alocat pentru primele patru obiective tematice. Finantarea masiva pe obiectivul tematic de reducere a emisiilor de CO2 a fost fundamentata de faptul ca POR poate interveni intr-un mod mai putin direct asupra infrastructurilor locale si regionale in cadrul primelor trei obiective. De altfel, strategia Europa 2020 identifica reducerea emisiilor poluante ca factor pentru indeplinirea obiectivului de crestere sustenabila.
Eficienta energetica in plan public si strategia de reducere a emisiilor de CO2 prin planul de mobilitate sunt cele doua directii vizate de Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice in cadrul actualului exercitiu financiar al POR.
Axa prioritara 3, unde este inclusa si eficienta energetica, este cea mai scumpa din POR, de aproape 2,375 miliarde de euro, iar jumatate din bani sunt alocati pentru transportul urban (cai de rulare, piste de biciclisti, mijloace de transport ecologice, electrice etc.) – respectiv 1,187 miliarde de euro. Alte 1,126 de miliarde de euro sunt alocate pentru transportul urban in cadrul axei prioritare 4, pentru dezvoltare urbana.
In ceea ce priveste principiile specifice de selectare a operatiunilor finantate, existenta planului de mobilitate – chiar si in cazul celor mai mici orase – este o conditie de eligibilitate in cazul proiectelor propuse pentru finantarea mobilitatii urbane. „La axa 4 nu s-a putut stabili foarte clar ce se va finanta, intrucat paleta de optiuni este foarte larga, cu exceptia indicatorului comun valabil pentru toate situatiile, care este linia de tramvai. Pana la 31 decembrie indicatorul partial a fost numarul de operatiuni, iar autoritatile locale erau responsabile cu selectia tipurilor de operatiuni. Dupa aceasta data, in functie de proiectele care vor fi depuse, se vor stabili indicatorii …

Articole similare