Proiectul de lege privind aministia fiscala pentru mai multe categorii de contribuabili, valabila pana la 1 iunie a.c., alunga temerea companiilor de transport de a mai fi controlate si sanctionate retroactiv pe motiv de neplata a impozitelor aferente diurnelor pentru soferi. O masura de bun simt, avand in vedere ca orice firma de transport ar fi fost bagata practic in faliment de impozitarea retroactiva a diurnelor. Fara prea multe explicatii insa, carausii au primit practic un preaviz de doua saptamani, pentru ca de la inceputul lunii viitoare se pot astepta, din nou, la controale.
In ciuda eforturilor asociatiilor patronale unite de a discuta cu reprezentantii Ministerelor Muncii si Finantelor si cu Guvernul pentru a clarifica regimul diurnei si legislatia romaneasca aferenta, care se bate deocamdata cap in cap cu reglementarile europene, nu s-a primit nici macar o promisiune de intalnire. Iar ceasul ticaie.
„Am incercat sa obtinem un raspuns clar de la Ministerul de Finante in problema diurnei, insa din pacate nu l-am primit, cu toate ca Ministerul Muncii a recunoscut intr-o scrisoare oficiala ca si lucratorii mobili au dreptul la diurna. In prezent facem toate demersurile pentru a rezolva favorabil aceasta problema, insa daca actul normativ ramane in aceasta forma, de la 1 iunie ne vom intoarce de unde am plecat“, a declarat Gabriel Sincu, reprezentantul Ernst&Young, care a oferit consultanta si sprijin asociatiilor transportatorilor pe problema diurnei.
Cel mai probabil aministia fiscala va fi adoptata prin ordonanta de urgenta a Guvernului, iar termenul de aplicare va fi de azi pe maine; practic mult prea scurt pentru o masura cu impact fiscal atat de mare la nivelul unei intregi ramuri de activitate.
Nu este exclus ca o data atat de stransa pentru aministie sa fie influentata si de discutiile purtate la nivelul institutiilor europene, romanii fiind acuzati in numeroase ocazii de dumping social. Este adevarat ca masura amnistiei fiscale se refera la mai multe categorii de contribuabili – persoane fizice autorizate in diverse domenii, profesii liberale etc. Problema este ca special in cazul soferilor, impozitarea diurnei ar avea un efect puternic asupra intregului sector al transporturilor: balanta de incasari si cheltuieli a companiilor va fi data peste cap, vor creste tarifele de transport si, implicit, preturile la raft pentru mai multe categorii de produse. Special pentru carausi, competitivitatea pe piata internationala le va fi si mai mult afectata. Astfel, de parca nu ar fi fost suficiente problemele pe care transportatorii romani le au in Vest, unde sunt „vanati“ pe capete si se incearca in toate modurile sa fie eliminati de pe piata, cea mai mare palma o primesc tot de acasa.
Legea aministiei fiscale este deocamdata in stadiu de proiect. Potrivit unui comunicat FORT, reprezentantii transportatorilor au solicitat public Guvernului ca amnistia sa fie prelungita pana la 1 iunie 2016, timp in care sa se poata face clarificarile legislative necesare. „Aministia fiscala este o aberatie. Practic, suntem priviti care niste evazionisti care am fost pana acum iertati. Dar lucrurile nu sunt chiar asa. Asociatiile se vor mobiliza, exista deja discutii“, a declarat si Decebal Popescu, director general Cartrans Preda.