Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

CNR analizează costurile firmelor franceze de transport din ultimii 10 ani

Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) a realizat, pe baza interviurilor cu firme de transport din această țară care lucrează preponderent pe distanțe lungi cu ansambluri de până la 44 t, un studiu vizând principalii indicatori operaționali și cheltuielile totale și defalcate. Iar la aceasta a adăugat o analiză a fiecărui cost de transport din ultimii 10 ani.

Kilometrajul anual mediu nu s-a modificat mult din 2012 (112.700 km) în 2021 (112.300 km), dar în 2022 a scăzut la 108.440 km, iar vârful său (115.320 km) a fost în 2018.

Numărul de zile de exploatare a unui vehicul nu are mult spațiu de manevră, astfel că a fost de minimum 224,9 zile în 2021 și de maximum 229,8 zile în 2012, iar viteza medie diferă și ea într-o proporție mică, având un minim de 65,9 km/h în 2018 și un maxim de 67,4 km/h în 2015.

Kilometrajul mediu zilnic a fost cel mai mic tot în 2022, de 480 km, și cel mai mare în 2018, de 504 km. Distanța medie a unei curse a fost cuprinsă între 422 km în 2022 și 555 km în 2012, scăderea constantă demonstrând încercarea firmelor de a se concentra mai mult în jurul bazei lor, ceea ce le-a permis să compenseze, în parte, volumele pierdute la internațional.

Procentul kilometrilor cu încărcătură este destul de constant de la un an la altul, cu un minim de 86,1% în 2012 și un maxim de 87,3% în 2017, iar procentul de încărcare a semiremorcii din totalul kilometrilor cu încărcătură a fost de minimum 86,9% în 2018 și de maximum 89,1% în 2017. Indicele de productivitate a fost cel mai bun în 2015, de 98,3%, și cel mai slab în 2022, de 91%, dar rămâne inferior celei mai mari valori pe care a atins-o vreodată, de 103,5% în 2007. Iar timpul de așteptare la încărcare/descărcare a fost de 3,05 ore în 2018 și de 3,29 de ore în 2013.

Consumul de carburant a înregistrat o scădere semnificativă în 10 ani, de la 33,9 la 30,2 l/100 km, dar din cauza scumpirii combustibilului, mai ales în 2022, costul cu alimentarea a ajuns la 0,412 euro/km, față de 0,365 de euro/km în 2012 și de 0,247 de euro/km în 2015 (când s-a înregistrat cea mai mică valoare din cei 10 ani).
Costurile cu anvelopele sunt relativ constante, în ciuda scumpirilor importante din 2022, dar procentul de firme care apelează la contracte pentru acestea a crescut mult, de la 11,9% la 18,8%. Întreținerea și reparațiile s-au scumpit mai mult decât anvelopele, de la 0,073 la 0,090 de euro/km, iar procentul firmelor care apelează la contract de service a progresat și el mult, ajungând la 25,4%, față de 3,7% în 2012.

Un progres important a apărut și în ceea ce privește firmele care preferă să meargă preponderent pe autostradă, de la 11,7% la 28,6%. Iar taxele de drum, care în 2012 erau de 0,077 euro/km, au ajuns în 2022 la 0,096 de euro/km.

Salariul mediu al șoferilor plus primele lunare au crescut de la 2.365 de euro în 2012 la 2.916 euro în 2022, iar indemnizațiile de deplasare de la 40,96 la 50,20 de euro/zi.

Autotractoarele noi s-au scumpit an de an, ajungând, de la 76.319 la 98.381 de euro, înregistrând un progres important mai ale în 2014, când s-a trecut la Euro 6, și în 2021 și 2022, din cauza scumpirii semnificative a materiei prime. Iar semiremorcile au avut și ani de ieftinire (2014 și 2016) și au ajuns de la 26.440 de euro în 2012 la 32.627 de euro în 2022.

În sfârșit, costurile administrative au crescut și ele aproape constant, de la 18.387 la 21.170 de euro, după ce în 2021 au înregistrat o scădere.

Carburantul și șoferii s-au luptat an de an pentru a fi principalul cost al unei firme franceze de transport pe distanțe lungi. Carburantul a fost cel mai mare cost doar în 2012, cu 28% din total, față de 27,8% șoferii. Iar cel mai mare decalaj a fost în 2015, când șoferii au deținut 30,3% din costurile totale ale unei firme de transport, iar carburantul 20,7%. În 2022 cele două au reprezentat 27,9%, respectiv 26,5%. Ele sunt urmate în fiecare an de costurile administrative, care au variat între 12,5% din total în 2012 și 14% din total în 2015, iar în 2022 au reprezentat 12,6%. În afară de cele trei mai este un singur cost cu un procent din două cifre, cel de deținere a vehiculelor, de 11% în 2012, de 12,7% (vârful său ca procent) în 2017 și de 12,1% în 2022.

Articole similare

Ad