În contextul în care se vorbește despre o criză tot mai mare în domeniul transporturilor din UE, iar piața estică rămâne în mare parte închisă, camioanele lituaniene care fac cabotaj în Polonia ar putea fi un fenomen din ce în ce mai des întâlnit. Acest lucru este confirmat de anunțurile WITD din Gorzów Wielkopolski, care au prezentat de la început deja cinci transporturi ilegale de acest tip.
În urma unui control efectuat, marți, pe ruta S3 în apropiere de Gorzów Wielkopolski a fost oprit un Volvo FM lituanian cu o semiremorcă atașată de încărcare care efectua transport intern de sticlă în Polonia, iar constatările care au însoțit controlul au arătat că era vorba de un cabotaj ilegal.
Potrivit inspectorilor transportului rutier, cu trei zile înainte de control, șoferul lituanian efectuase un transport din Polonia în Republica Cehă, apoi s-a întors în Polonia gol și a început să efectueze transport național, adică cabotaj. În momentul în care a fost oprit, era deja la a doua călătorie consecutivă de cabotaj, ceea ce reprezintă o depășire a limitei permise, se poate efectua doar o singură operațiune de cabotaj după ce a intrat în țară fără încărcătură. Acest tip de transport este permis, dar în anumite condiții. În acest caz, acestea nu au fost îndeplinite.
Șoferul trebuia să prezinte pentru control documentele care confirma efectuarea transportului internațional anterior și ulterior. Mai mult, șoferul controlat nu a prezentat aceste documente.
În prezent, vor fi inițiate proceduri administrative împotriva transportatorului pentru încălcarea descoperită a reglementărilor privind piața transporturilor. Șoferul lituanian a primit o amendă prevăzută de 12.000 PLN (2.614 de euro) și nu i s-a permis să plece de la punctul de control spre destinația finală de descărcare după finalizarea inspecției. Însă, a fost direcționat către o parcare păzită și ar putea pleca cu vehiculul după ce încărcătura va fi predată transportatorului autorizat care să efectueze acest transport.