ASF a publicat o informare cu privire la adoptarea in ultimele doua luni a unui set de masuri pe termen scurt si mediu pentru solutionarea problemelor mentionate in Protocolul incheiat pe 22 decembrie 2015 cu reprezentantii transportatorilor.
Pe langa intreprinderea unor actiuni imediate, menite sa corecteze derapajele din piata semnalate de consumatori, ASF a condus procesul de elaborare a propunerii pentru o noua Lege privind asigurarile RCA, pe baza consultarilor cu toate partile implicate. Propunerea a fost inaintata Parlamentului si Ministerului Finantelor Publice pe data de 25 februarie 2016.
Pentru limitarea cresterii tarifelor RCA la 50%, pe medie, comparativ cu tarifele valabile la 30.06.2015, ASF a eliminat din Norma 23/2014 privind RCA prevederea prin care reducerile comerciale pentru clienti nu puteau depasi un plafon de 10%. „Ca urmare, asiguratorii au acum libertatea de a acorda orice discount de pret consumatorilor cu un istoric de daunalitate bun, ceea ce se reflecta in tarife contractate semnificativ mai mici decat cotatiile standard practicate de societatile autorizate sa vanda RCA“, se arata in comunicatul ASF.
Potrivit raportarilor transmise de firmele de asigurare, la nivelul lui ianuarie 2016, prima medie pentru polite incheiate pe 12 luni, calculata cumulat pentru segmentele autoutilitare/autocamioane si transport de persoane, inregistra o crestere de 42% fata de nivelul lunii iunie 2015. Separat, pe segmentul autoutilitare/autocamioane, prima medie a urcat cu 46%, in timp ce pentru vehiculele destinate transportului de persoane cresterea a fost de 61%. Insa, potrivit Directivei 2009/138/CE a Parlamentului European si a Consiliului (art. 21, 180 si 181) din 25 noiembrie 2009, este interzis autoritatilor nationale de supraveghere sa intervina in aprobarea primelor individuale sau sa solicite notificari sistematice din partea asiguratorilor.
Prin modificarea aceleiasi Norme 23/2014, ASF a interzis asiguratorilor sa foloseasca indici de incarcare, coeficienti de majorare si/sau corectie ori alte instrumente de ajustare a tarifelor care sa nu fie fundamentate statistic si actuarial, ca premisa de baza pentru mentinerea unei proportionalitati intre tarifele practicate in perioade succesive si evolutia daunalitatii pe o anumita categorie de asigurati.
ASF a mai decis eliminarea componentei Carte Verde in cazul vehiculelor care, din cauza limitarilor tehnice sau juridice, nu pot circula in afara teritoriului Romaniei.
In contextul intrarii in vigoare, de la 1 ianuarie 2016, a Legii 237/2015 privind autorizarea si supravegherea activitatii de asigurare si reasigurare, care transpune prevederile Directivei europene Solvabilitate II, ASF a realizat o analiza de impact al noilor reglementari asupra pietei RCA, precum si posibilitatile de adoptare a unor norme mai relaxate, cu caracter local.
„Concluzia analizei a fost ca Directiva impacteaza toate liniile de business ale unui asigurator, nu doar segmentul RCA. In particular, notificarile de tarife pentru 2016 au aratat ca nu exista nicio incarcare pentru costul capitalului, la niciuna dintre societatile care incheie polite RCA, din cauza aplicarii noului regim de solvabilitate. Cat priveste costul reasigurarii, acesta nu este intotdeauna cuprins in tarifarea pentru RCA, iar acolo unde este, are un impact in jur de 5%, asadar modificarea contractului de reasigurare ca masura de conformare cu Directiva Solvabilitate II ar putea avea un impact marginal, de circa 1%. Pe de alta parte, costurile administrative (inclusiv costurile de achizitie) la nivel de piata au scazut usor in 2015 pe clasa X – Asigurari auto, de la 39% din primele brute subscrise in 2014 la aproximativ 38% in trimestrul al treilea din 2015. Privind din perspectiva RCA, implementarea Directivei Solvabilitate II va aduce mai multa protectie beneficiarilor directi ai politelor RCA, respectiv tertilor pagubiti“.
Pe termen mediu, ASF are in derulare un proiect pentru retehnologizarea si modernizarea sistemelor informatice, unul dintre obiective fiind crearea unei noi baze de date care sa cuprinda informatii despre politele RCA si istoricul de daunalitate pe vehicul sau sofer, prin interconectarea cu sistemele altor institutii (DRPCIV, CNADNR etc.). Prin proiectul noii Legi RCA, ASF propune ca baza CEDAM sa fie gestionata in cadrul unui Birou National al Asiguratorilor de Autovehicule (rezultat din comasarea BAAR cu FPVS), realizandu-se astfel o centralizare si o unificare a bazelor de date ce cuprind informatii si statistici relevante privind asigurarile auto din Romania. Astfel, vor putea fi reduse contributiile obligatorii pentru functionarea bazei de date, conform solicitarilor exprimate atat de asigurati, cat si de asiguratori.
ASF propune, in noul proiect de lege inaintat Parlamentului, instituirea obligativitatii asiguratorului de a pune la dispozitia asiguratului, la cerere, toate informatiile relevante care stau la baza fundamentarii tarifului de prima RCA.
Pe baza concluziilor unui grup de lucru dedicat, care a reunit toate partile interesate, ASF a finalizat propunerea privind proiectul Legii privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule, care ar urma sa inlocuiasca Legea nr. 136/1995. Proiectul are in vedere inclusiv posibilitatea de a suspenda polita RCA pe perioada in care autovehiculul nu este utilizat.
In ceea ce priveste emiterea politelor RCA exclusiv pe persoane fizice (dupa CNP), este de mentionat faptul ca legislatia europeana impune un sistem de asigurare a raspunderii civile auto bazat pe cu totul alte principii, asigurarea RCA fiind incheiata pe autovehicul in toate statele membre UE.