După ce 2022 s-a încheiat cu înmatriculări record de autobuze (peste 400 de unități noi și mai mult de 1.000 second-hand importate din Occident), primele 3 luni din 2023 au continuat în aceeași notă, dovadă a preocupării operatorilor de a se pregăti pentru schimbările anunțate pe liniile regulate naționale (județene și interjudețene). Desigur, se livrează în paralel și autobuze urbane, la începutul lui 2023 ajungând în țară și câteva flote de electrice. Din păcate, achizițiile de vehicule rulate din vest, pe prețuri de nimic, se mențin la un nivel ridicat.
În intervalul ianuarie-martie 2023 s-au înmatriculat – conform evidențelor DRPCI – 183 de autobuze noi, cele mai multe fiind Otokar – 54 de unități, atât urbane, cât și interurbane. În cazul acestora din urmă vorbim de un mix între Navigo și Sultan, ultimele fiind importate din Turcia oficial ca second-hand. La fel au ajuns în România și o parte din cele 22 de autobuze Temsa înmatriculate la începutul anului. În topul producătorilor cu cele mai multe livrări se mai află Mercedes-Benz, cu 34 de unități (Citaro și Intouro), dar și Solaris (20) și SOR (18), cu flote de autobuze electrice.
Carosierii locali au avut, de asemenea, de lucru, atât pentru vehicule configurație M3, cît și M2. Și ar fi putut să livreze mult mai mult dacă principalul furnizori de șasiuri, Mercedes-Benz, ar fi alocat în producție volume mai mari pentru România. Chiar și așa, au fost înmatriculate 200 de microbuze, toate pentru transport interurban/turistic, cu excepția unei flote urbane de 12 Karsan e-Jest. De menționat că puțin peste un sfert dintre microbuzele carosate pe plan local au fost fabricate de firma gălățeană Minibus Luxury.
Second-hand-urile sunt pe val
Piața de second-hand este, în mod special, foarte animată, nu mai puțin de 287 de unități fiind înmatriculate în perioada ianuarie-martie 2023. Iar dacă se menține acest ritm vom depăși cifrele din anul anterior.
Preferate rămân autobuzele și autocarele Mercedes-Benz și Setra, care țin aproape 60% din opțiunile pieței. Din păcate, cele mai populare branduri vin și cu cele mai multe vechituri, media de vârstă fiind între 15 și 20 de ani. MAN și Irisbus se află, de asemenea, printre mărcile de import preferate de români, alături de Volvo și Bova. În plus, pe lângă cele 287 de vehicule proaspăt intrate pe piață au mai fost tranzacționate intern alte 263.
Importurile de microbuze second-hand se mențin, ca de obicei, la un nivel scăzut, doar 33 fiind înmatriculate în primele 3 luni ale anului. Lor li se adaugă 419 vândute pe plan local.
Peste 60% din parc are peste 16 ani vechime
Lipsa de predictibilitate și puterea scăzută de cumpărare a operatorilor de transport influențează negativ media de vârstă a parcului auto național, care crește de la un an la altul. Cu excepția transportului greu de marfă, această tendință se menține însă și pentru alte categorii de vehicule. Astfel, la finele anului trecut, în evidențele DRPCI erau înmatriculate puțin peste 10 milioane de vehicule, dintre care 7,86 de milioane de autoturisme. Autovehiculele de transport mărfuri (N, fără autotractoare) erau aproximativ un milion, la care se adaugă 170.000 de autotractoare (N), 156.000 de semiremorci, 416.600 de remorci și aproape 53.000 de vehicule pentru scopuri speciale. Autobuzele și microbuzele (M3 și M2) numărau 54.700 de unități.
Per total, din cele aproximativ 10 milioane de unități, peste 60% sunt vechi și foarte vechi. 2,86 de milioane de vehicule au între 16 și 20 de ani, iar 3,23 de milioane au trecut de 20 de ani. Proporția este relativ aceeași la toate categoriile principale. Este adevărat, aici sunt prinse și „epave” – mașini care nu mai sunt efectiv în circulație, dar care nici nu au fost radiate. Chiar și așa, nu stăm deloc bine în cifre.
Excepție fac autotractoarele, unde doar 35% din numărul total de unități înmatriculate la nivel național au peste 16 ani. Aproape 15% au până în 5 ani, iar nu mai puțin de jumătate au între 6 și 15 ani vechime. Autobuzele și microbuzele nu stau la fel de bine: 55% din parcul național are peste 16 ani, 11,5% au până în 5 ani și o treime este reprezentată de vehicule între 6 și 15 ani.
Din cele 10 milioane de vehicule, doar 154.000 aveau sisteme alternative de propulsie. Este vorba despre 26.000 de vehicule electrice și 127.000 de hibride (benzină/motorină/GPL + electric), majoritatea autoturisme.