Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tarifele din contractele de export din Italia și cele de intern au crescut față de T4 2022

Din analiza realizată de Upply, Ti și IRU reiese că pe culoarele de export italiene tarifele de transport pe bază de contract au crescut în primul trimestru din 2023 cu 1,5% față de ultimul trimestru din 2022, până la 128,2 puncte, și cu 11,2% față de primul trimestru din 2022. Iar tarifele spot de export au scăzut cu 2,9% față de ultimul trimestru din 2022, până la 144,9 puncte, și sunt cu 13,1% peste cele din urmă cu un an.

La import tarifele de transport pe bază de contract au scăzut cu 4,0% față de trimestrul al patrulea din 2022, până la 126,2 puncte, și sunt cu 12,9% mai mari decât acum un an, iar tarifele spot au scăzut cu 8,5% față de trimestrul anterior și sunt cu 7,5% mai mari decât în primul trimestru din 2022.

Pe piața internă italiană, tariful de transport pe bază de contract a crescut cu 2,8% față de trimestrul al patrulea din 2022, până la 115,7 puncte, și cu 16,2% față de acum un an, iar tarifele spot au scăzut cu 4,0% față de trimestrul anterior, până la 130,7 puncte, și sunt cu 23,8% mai mari decât la început de 2022.

Peste 75% din tarifele de transport pe bază de contract au scăzut, dar exporturile italiene și tarifele din contractele pentru transport intern au fost printre puținele care au crescut, o situație comună în rândul țărilor mediteraneene, ce reflectă o revenire la niveluri normale de recoltare în urma unei recolte record de scăzute și întârziate în ultimele două trimestre din 2022.

Pe culoarele internaționale, creșterea tarifelor din contracte și scăderea celor spot a redus decalajul dintre acestea. De exemplu, la export de la Milano la Varșovia tarifele spot sunt acum cu 21,5% mai mari decât cele din contracte, față de o diferență de 28,5% în ultimul trimestru din 2022, în timp ce decalajul la importurile italiene a scăzut de la 13,7% la 8,0%.

Tarifele spot au scăzut din cauza scăderii presiunii cererii atât din partea consumatorilor italieni, cât și din partea producătorilor. Datele Istat (institutul italian de statistică) pentru primul trimestru al acestui arată că volumul mediu lunar al vânzărilor cu amănuntul (neajustat sezonier) a scăzut cu 18,8% față de ultimul trimestru din 2022 și cu 2,8% față de primul trimestru din 2022.

Rata inflației în Italia a scăzut pentru al patrulea trimestru consecutiv în martie, la 7,7%, față de un vârf de 11,8% în octombrie și noiembrie, deci consumul ar putea crește puțin în lunile următoare. Totuși, având în vedere faptul că salariile au crescut în medie doar cu 2,6% în 2022, cu mult sub cifra de 4,9 % din UE, italienii sunt mai săraci în termeni reali. În primul trimestru din 2023, reducerea prețului motorinei oferită de guvern a expirat, deci motorina s-a scumpit cu 11% numai în ianuarie și, deși prețul a avut de atunci o tendință descendentă, acest cost va rămâne un factor imprevizibil pentru tarifele de transport rutier de marfă din Italia. Prețul motorinei la jumătatea lui aprilie era cu 16,4% mai mic decât după invadarea Ucrainei, dar cu 19,2% mai mare față de aprilie 2021, deci transportatorii italieni au costuri mari și fac presiuni asupra guvernului pentru a reduce taxa pe combustibil, care reprezintă 50% din costul acestuia.

Articole similare

Ad