Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Piata de curierat din Romania: clientii au cerinte din ce in ce mai diversificate

Companiile de curierat prezente pe piata de curierat romaneasca au volume din ce in ce mai mari de transportat si se confrunta in continuare cu probleme in ceea ce priveste plata cu cardul la livrare. In plus, in viitorul apropiat va exista si posibilitatea implementarii punctelor de pick-up fixe pentru clientii magazinelor online. Acestea au fost numai cateva dintre subiectele dezbatute de catre reprezentantii companiilor de curierat si servicii postale, in cadrul celei de-a treia editii a Forumului Roman de Curierat si Servicii Postale, eveniment organizat de GOVNET Conferences cu sprijinul ANCOM, A.O.C.R. si ARILOG.
 

Piata de curierat a atins cifra de 325 milioane de euro in 2015 si creste cu un ritm de 10-15% anual. Potrivit lui Adrian Mihai, Managing Partner Fan Courier, exista un optimism general al clientilor in ceea ce priveste cresterera activitatii, iar acest lucru se reflecta intr-un volum marit de expeditii.
„Firmele isi doresc sa creasca, isi doresc sa investeasca, iar persoanele fizice, prin cresterea salariilor si prin scaderea TVA-ului de anul trecut, au generat o crestere de consum care s-a vazut si in activitatea firmelor de curierat. Eu tot timpul am sustinut ca daca cineva vrea sa urmareasca mersul unei economii dintr-o tara, trebuie sa urmareasca ca indicatori ce se intampla intr-o firma de curierat. Pentru ca tu, curierul, preiei ce iti ofera piata. Iar daca piata ofera mult, inseamna ca si economia acelei tari creste“.
Confruntati cu aceasta evolutie a pietei, curierii se vad nevoiti sa se adapteze cat mai rapid la nevoile consumatorilor finali si sa raspunda acestora intr-un mot creativ si prompt. Presedintele ANCOM, Catalin Marinescu, a vorbit despre provocarea digitala cu care se confrunta acestia: revolutia digitala, preferintele de consum ale utilizatorilor de servicii postale- contrastand intre persoane fizice si persoane juridice, precum si strategia europeana privind o piata unica digitala.
Distorsiunile aparute in activitatea unor firme din piata de curierat la finalul anului trecut au creat efecte negative in fluxul operational si logistica curierilor, generand volume nepredictibile de comenzi ce necesita un management de criza. Karla Codrea, CFO la DPD, a confirmat faptul ca s-a simtit o crestere neprevazuta a volumelor in prima parte a anului. „Aceasta crestere a venit dupa perioada de Black Friday, cand capacitatea de livrare oricum a fost marita, iar curierii se asteptau la asta“.
Totodata, Mihai Iordache, Enterprise Director la Microsoft, a atras atentia asupra importantei componentei inteligente a activitatii operationale a curierilor si a explicat impactul pe care il poate aduce tehnologia in procesele interne: „Zona de e-commerce si intreaga activitate online nu poate fi operationalizata fara un suport IT. Zona de digitizare impacteaza business-ul. (…) Cand vine vorba de perioade incarcate precum Black Friday, desi uneori nu puteti previziona volumele, puteti adresa prin instrumentele necesare toate aceste campanii agresive ale retailer-ilor din mediul online intr-un mod foarte eficient din punct de vedere al organizarii interne”. Printr-un scurt exercitiu de imaginatie, el a demonstrat cum evitarea anumitor costuri operationale prin optimizarea rutelor pot duce catre alte investitii de dezvoltare a afacerii: „Traducerea informatiilor existente in organizatii in acest moment intr-un mod inteligent poate genera economii de aproximativ 250 000 EUR/companie/an”.
In cadrul evenimentului s-a discutat si despre PrioriPost, serviciul de livrari rapide al Postei Romane. Potrivit directorului general al Postei, Alexandru Petrescu, compania va deveni mai activa in zona de coletarie rapida: „Revirimentul economic al PrioriPost este dependent de revirimentul economic al companiei Posta Romana care este jucatorul dominant din piata pe corespondenta, insa a pierdut printr-o subfinantare cronica de pste 10 ani, pas cu pas, an cu an, piata de curierat. Din pacate, Posta Romana nu a reusit sa prinda valul de cresteri de doua cifre din cauza acestei cronice subfinantari. Cred ca anul acesta va fi anul in care vom culege roadele masurilor de restructurare din ultimii 2-3 ani”.
O alta provocare a pietei de curierat este implementarea de solutii pentru plata cu cardul la livrare. DPD Romania, impreuna cu Mastercard si Unicredit vor implementa un proiect in al doilea trimestru al anului prin care aceasta facilitate va fi posibila: „Vom echipa curierii din Bucuresti si apoi din intreaga tara, cu device-uri MPOS”, asigura Karla Codrea.
Printre aspectele abordate prin prisma activitatii operationale a companiilor de curierat, in cadrul Forumului a fost abordat si subiectului Pick-up Point-urilor, in vederea scaderii costurilor de transport si optimizarii gradului de livrari. „Eu cred ca se va dezvolta foarte mult aceasta zona, dar nu cred intr-o colaborare a curierilor in acest sens in perioada imediat urmatoare. Probabil ca fiecare isi va dezvolta puncte de ridicare proprii”, a explicat Mihai Adrian, Managing Partner FAN Courier.
Alexandru Petrescu a vorbit in sensul acesta despre produsul Postei, Post-collect (preluare din oficiu), Parcel-lockers, care este intr-un pas avansat al lansarii de licitatie, discutia introducerii conceptului de „pachet mic”, dominant in zona de e-commerce. „Suntem in decursul achizitionarii de tehnologie de ultima ora, coroborat cu specificul acestei companii care are o infrastructura de logistica speciala. Toate acestea ne vor ajuta sa recuperam intr-un ritm accelerat cota de piata pierduta in ultimii 7-10 ani”, explica el.

Articole similare

Ad