Tensiunile dintre Polonia și Belarus, aliatul apropiat al Rusiei, sunt în creștere, implicând și transportul rutier. Începând de joi, 1 iunie, de la miezul nopții și până la noi ordine, Varșovia a interzis tranzitul peste granița cu Belarus pentru camioanele, tractoarele, remorcile, semiremorcile și ansamblurile înmatriculate pe teritoriul Rusiei și Belarusului, chiar dacă sunt tractate de tractoare cu numere de înmatriculare poloneze.
Măsura a fost introdusă de ministrul polonez de interne, Mariusz Kamiński, ca răspuns la confirmarea sentinței de 8 ani de închisoare pronunțată de Curtea Supremă din Belarus împotriva lui Andrzej Poczobut, un cunoscut jurnalist și activist pe care Polonia și principalele organizații pentru drepturile omului îl consideră deținut pe nedrept.
Arestat în 2021 împreună cu mai mulți colegi sub acuzația de incitare la ură și comportament contrar securității naționale, Poczobut se află acum în centrul unui caz diplomatic între Polonia și Belarus, care a culminat cu blocarea traficului de mărfuri între cele două state.
Un prim punct de trecere a vămii, cel dintre Kuznica și Bobrowniki, fusese deja închis pe 18 februarie anul acesta în semn de protest față de arestare, iar regimul belarus, ca răspuns, a introdus restricții pentru a împiedica transportatorii polonezi să folosească punctele de trecere a frontierei pe tronsonul dintre Belarus, Lituania și Letonia. Zvonul unei sancțiuni iminente se răspândise de câteva zile printre transportatorii de la Minsk și Moscova, iar de luni, peste 900 de camioane care pleacă din Polonia au fost blocate la frontieră.
Companiile implicate sunt acum ocupate să caute noi rute, în principal prin statele baltice, pentru a putea continua să opereze între UE și Federația Rusă, care a declarat în schimb că nu este îngrijorată de blocada de tranzit. De fapt, într-un comunicat publicată de serviciul de presă al guvernului, Rusia a afirmat că interdicția nu va afecta termenele de livrare și a reamintit că UE a introdus o măsură similară cu mai bine de un an în urmă, dar fără a obține rezultatele dorite.
În comunicat se precizează că transbordarea mărfurilor pe camioane înregistrate în alte țări sau exportul de mărfuri în ape neutre (cu îmbarcarea ulterioară pe nave care nu fac obiectul sancțiunilor) a permis și va permite de fapt Rusiei să opereze în deplină libertate. Blocarea remorcilor și semiremorcilor rusești, dar și a companiilor cu capital ruso-belarus, fusese de asemenea clamată de mișcarea Strajk Polskich Przewoznikòw, o asociație a transportatorilor polonezi care a fost inițiatoarea și protagonista mai multor proteste în Polonia în ultimele săptămâni. Interdicția introdusă de Varșovia este doar ultimul act dintr-un război hibrid care este inextricabil legat de conflictul din Ucraina. În ultimele zile, au fost finalizate lucrările de electrificare a peste 200 km de frontieră dintre Polonia și Belarus, scena unui flux puternic de migranți în ultimul an.