Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a solicitat demersuri urgente din partea autorităţilor române pentru eliminarea practicilor abuzive și discriminatorii ale operatorului parcãrii de camioane construite la Ruse cu sprijinul autoritãților bulgare.
Aşa cum am informat anterior, de la începutul lui iunie s-a deschis o parcare privată de camioane, cu 700 de locuri, chiar la intrarea în punctul de trecere a frontierei din Ruse.
Deși autoritãțile bulgare declarã cã nu este obligatorie utilizarea acestui spațiu de parcare a camioanelor, camioanele care nu intră şi nu plătesc taxa de 25 de euro de parcare nu primesc pagerele care îi atestă locul în coada de la punctul de trecere a frontierei şi nici nu sunt practic anunţate când le vine rândul să treacă graniţa.
Astfel, parcarea privatã de camioane construitã cu sprijinul autoritãților bulgare la punctul de trecere a frontierei din Ruse este dotatã cu panouri de monitorizare, la care fiecare șofer de camion poate vizualiza câte camioane mai sunt în fațã, dar nu și timpul de așteptare la frontierã, care este în funcție de cât de repede lucreazã vama. La intrarea în parcare, fiecare camion primește un pager care vibreazã și sunã cu 10 minute înainte pentru a notifica șoferul când îi vine rândul la trecerea frontierei.
Revolta românilor vine pe fondul obligării, în acest fel, a parcării şi plata unei taxe cu cel puţin 10 euro mai scumpă decât plătesc transportatorii bulgari.
« În lipsa oricãror mãsuri, aceastã practicã se va extinde, iar autoritãțile din frontiere vor crea timpi de așteptare cât mai mari pentru a justifica înființarea unor astfel de parcãri și a unor astfel de practici abuzive si discriminatorii, contrare obiectivelor de creștere a fluiditãții circulației diverselor mijloace de transport în interiorul Comunitãții, stabilite prin Regulamentul european nr. 1100/2008 care prevede eliminarea controalelor la frontierele statelor membre în domeniul transporturilor rutiere. Astfel, conform legislației europene, controalele privind greutãțile și dimensiunile camioanelor nu se efectueazã ca și controale la frontierã, ci numai în cadrul procedurilor obișnuite de control aplicate în mod nediscriminatoriu pe întreg teritoriul unui stat membru, iar vehiculele pot fi supuse, în ceea ce privește standardele comune privind greutatea, unor controale prin sondaj și, în ceea ce privește standardele comune privind dimensiunile, exclusiv unor controale în caz de suspiciune privind neconformitatea cu dispozițiile acestuia », se mai menţionează în comunicatul UNTRR.
Revista Tranzit aşteaptă din 9 iunie un răspuns oficial din partea MAE, a Ambasadei României la Sofia şi a cabinetul Comisarului Adina Vălean.
Din surse neoficiale, MAE a solicitat clarificări pe subiectul cuantumului discriminatoriu a taxei de acces în parcare între transportatorii bulgari şi cei străini şi respectiv a obligaţiei de a folosi facilităţile parcării private, însă autorităţile bulgare încă nu au răspuns interpelării.
Autorităţile române speră să se elimine această taxă discriminatorie cât mai curând. Până la o măsură concretă, transportatorii români sunt buni de plată.