Asa cum a amintit reprezentantul ISCTR Cristian Afloroaie in cadrul conferintei Tranzit de la Iasi, in martie 2016 a aparut Regulamentului (UE) 2016/799 al Comisiei, pentru punerea in aplicare a Regulamentului 165/2014 al Parlamentului European si al Consiliului de stabilire a cerintelor pentru construirea, testarea, instalarea, operarea si repararea tahografelor si a componentelor acestora.
Noua reglementare intra in vigoare pe 2 martie 2019 (cu exceptia apendicelui 16, care intra in vigoare pe 2 martie 2016) si stabileste dispozitiile necesare pentru aplicarea uniforma a catorva aspecte referitoare la „tahografele inteligente“, care trebuie sa inregistreze pozitia vehiculului in anumite puncte in timpul zilei de lucru a conducatorului auto, sa detecteze timpuriu la distanta posibilele manipulari sau utilizari abuzive ale tahografelor inteligente si sa asigure interfata cu sistemele de transport inteligente si cerintele administrative si tehnice pentru procedurile de omologare de tip a tahografelor, inclusiv a mecanismelor de securitate.
Toate acestea presupun legatura cu un satelit, iar scopul lor este sa identifice de la distanta si din timp manipularea tahografelor, fara a mai fi oprite camioanele. Tahografele din generatia a doua au deja anumite functii implementate, dar ele inca nu sunt activitate.