Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Gamă bogată, rețea extinsă și cotă de piață de 50% în Europa

„Este foarte cald în România și va fi și mai cald dacă nu intervenim”, a atras atenția Roger Alm, vicepreședinte executiv Volvo Group și președinte Volvo Trucks, într-o zi de început de iulie, când temperatura din București a atins 35 OC și când a avut loc livrarea unuia dintre cele două camioane Volvo FH Electric comandate de Routier European Transport. În aceste condiții, producătorii de camioane sunt în prima linie în demersul de a reduce emisiile poluante și de a proteja mediul și clima. Iar Volvo Trucks este unul dintre liderii mondiali în transformare sustenabilă, cu un portofoliu ce include șase modele electrice – pentru America de Nord unul și pentru Europa două din gama medie și trei, FM, FMX și FH, din gama grea – și cu o cotă de piață de 33% în America de Nord și de 50% în Europa.

Producția de serie a primului camion electric Volvo cu baterii din gama medie a început în 2019, iar el a fost urmat la final de 2020 de modelul american și în septembrie 2022 de FH, FM și FMX, primele vehicule electrice pentru transport de peste 40 t disponibile în lume. În toți acești ani compania suedeză a fost lider de piață și a ajuns la vânzări de peste 6.000 de unități, în 40 de țări, mai ales în America de Nord, Scandinavia și Europa Centrală, dar și în Australia, Orientul Mijlociu și în țări din Africa și Asia.

Cele mai multe din cele 6.000 de camioane electrice au fost vândute în Europa, unde în afară de marile concentrații din Scandinavia, Germania și Polonia s-au mai făcut livrări în Franța, Spania, Italia ș.a. Achizițiile s-au făcut mai ales pe bază de subvenții, care sunt diferite în Suedia, Germania și Olanda sau care în unele țări încă nu se acordă.

Reamintim că până în 2030, 50% și până în 2040, 100% dintre camioanele noi ale fiecărui producător trebuie să aibă emisii zero de CO2 și până în 2050 toate camioanele de pe șosele, adică un parc total de circa 1,2 milioane de vehicule, trebuie înlocuite cu altele fără emisii. „Deci spre asta se îndreaptă eforturile și investițiile noastre. Suntem unul dintre liderii mondiali în transformare sustenabilă și avem ambiția de a crește an de an vânzările și de a avea o lume mai conectată și mai verde. Dar pentru a accelera procesul este nevoie de dezvoltarea rețelei de stații publice de încărcare cu energie electrică, de stimulente eficiente pentru clienții care achiziționează camioane fără emisii, de impunerea unor taxe pe emisiile de carbon și de energie verde.”

Dacă unele dintre aceste decizii nu pot fi luate decât de politicieni, în extinderea rețelei de stații de alimentare se pot implica și producătorii de camioane, iar Volvo face asta, alături de Daimler și Traton, investind în construirea a 1.700 de stații publice performante de încărcare în Europa.

Vehiculele electrice vor domina piața, dar nu vor fi singurele fără emisii

Camioanele electrice cu baterii nu sunt singura soluție tehnică a viitorului în care crede producătorul suedez, ci, în funcție de aplicație și de țara în care operează clienții, se vor folosi și vehicule grele cu ardere internă (dar nu cu motorină) și cu pilă de combustie cu hidrogen (Volvo testează deja in-house în Suedia două astfel de unități și speră ca în 2026 să înceapă testele în condiții reale cu clienți și producția de serie).

România, de exemplu, este o piață de transport internațional pe distanțe lungi, deci poate că cele mai multe camioane fără emisii vor fi cu pilă de combustie cu hidrogen. Pe când în Suedia se face multă distribuție, deci vor predomina vehiculele electrice.

În concluzie, „deși nu știm sigur și nu putem decât să speculăm, credem că în 2040 cele mai multe camioane cu emisii zero vor fi electrice. Dar importantă este reducerea emisiilor, nu tehnologia folosită pentru asta.”

De la vehiculele electrice cu baterii se așteaptă să domine piața deoarece, deși cel mai mult se vorbește despre gamele pentru distanțe lungi, în realitate cele mai multe transporturi cu camioane se fac pe distanțe scurte, unde cele electrice cu baterii sunt opțiunea cea mai potrivită și acoperă cele mai multe aplicații.

Transportul pe distanțe lungi va putea fi făcut în câțiva ani și de camioane electrice, atunci când va fi disponibilă noua axă electrică de la Volvo Trucks, cu motor electric încorporat, care lasă loc mai mult pe șasiu pentru a monta pachete de baterii, „deci sporește semnificativ și autonomia”. Dar trebuie să se determine exact câți clienți ar avea nevoie de autonomie de 1.000 km, deoarece adăugarea de pachete de baterii este posibilă tehnic, dar trebuie să fie cu adevărat necesară. Mai ales că pe o distanță de 1.000 km ar urma să fie mai multe stații de încărcare.

Președintele Volvo Trucks își amintește că, atunci când a început munca de dezvoltare a camioanelor electrice, vehiculele grele, de peste 40 t, păreau să aducă cele mai mari provocări. Între timp constructorul suedez are trei astfel de modele, pentru care lucrează în continuare la optimizarea eficienței și a sarcinii utile, iar configurațiile care ridică probleme par a fi acum cele complexe, 6×6 sau 8×8, unde trebuie găsit spațiu pentru baterie. „De aceea spunem că nu va fi o singură tehnologie de propulsie pentru toate aplicațiile de transport. Poate în construcții se vor folosi motoare cu ardere internă cu combustibili regenerabili sau sintetici. Noi vom dezvolta mai multe soluții tehnice și vom continua să investim inclusiv în îmbunătățirea aerodinamicii camioanelor cu ardere internă, pentru a ne păstra cota de piață cât mai mare pe segmentul fără emisii de CO2.”

Numărul clienților crește de la an la an

Numărul clienților interesați de soluții sustenabile de transport a crescut de la 116 în 2015 la 3.170 în 2022, iar în 2023 se așteaptă să ajungă la 4.961, printre ei numărându-se Lidl, Lannutti, Team Global Express, Posten, Ikea, Amazon, DFDS, DHL, Tesco, Mauffrey, Schenker, Korean Air Cargo, Maersk și Waberer’s. Iar unii dintre ei folosesc deja camioane electrice și în România.

Acestea sunt preferate și de șoferii care au ajuns să le conducă, deoarece, față de cele diesel, au mai puține vibrații și zgomot mai mic, deci ei sunt mai odihniți.

În prezent, din cauza prețului mare de achiziție comparativ cu un model diesel, un camion electric aduce doar avantajul de a proteja mediul și clima, nu și eficiență a costurilor. Dar pe viitor, într-o măsură greu de estimat acum, costul său total de operare ar putea scădea față de diesel, câtă vreme există taxe pe emisii poluante sau scutiri de taxe de drum pentru vehicule electrice – de exemplu, în Germania, în paralel cu o scumpire în mare măsură a taxei pentru cele diesel.

Camioanele electrice vor schimba organizarea activității și relațiile cu clienții

Volvo Trucks dispune de o rețea formată din 2.200 de service-uri, în 150 de țări din întreaga lume, care, la fel ca în România, sunt în mare parte proprii. Iar ele vor juca un rol important în îmbunătățirea disponibilității camioanelor electrice și vor trebui să se doteze cu echipamente specifice, deoarece, față de modelele diesel, va dispărea motorul, dar vor exista noi elemente precum cabluri, compresoare ș.a. Deci vor apărea schimbări și în relația cu furnizorii acestor componente.

În ceea ce privește relația cu clienții, „noi ne-am străduit să le fim mereu buni parteneri, dar va fi nevoie de o colaborare și mai strânsă, pentru că fiecare caz trebuie evaluat separat din punct de vedere al configurației optime, numărului de pachete de baterii, rutei pe care se va merge și stațiilor de încărcare disponibile acolo. În plus, analizăm și noi modele de afaceri, cum ar fi să oferim leasing pe durată mai mare, de 6-7 ani, sau să păstrăm camionul în proprietatea noastră și clientul să plătească pentru utilizarea lui. Deci și echipele de vânzări trebuie pregătite special pentru camioanele electrice.”

Euro 7 ar putea încuraja trecerea mai rapidă la camioane electrice

Volvo Trucks va fi gata să respecte legislația privind motoarele Euro 7, dar, ca și alți producători de camioane, ar fi preferat să folosească investițiile acestea pentru a accelera dezvoltarea modelelor fără emisii și acceptarea lor pe piață. Pe de altă parte, poate obligativitatea de a cumpăra din 2027 numai camioane noi Euro 7 și prețul mare al acestora îi vor încuraja pe clienți să treacă direct la modele electrice.

Articole similare