Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Festivalul MAN Trucknology: 220 de camioane, 7.000 de invitați din toată Europa

Până la marile lansări ale modelelor electrice sau ale tuturor sistemelor de asistență prevăzute ca obligatorii de la mijlocul lui 2024, MAN Truck & Bus a organizat la München în perioada 6-8 iulie Festivalul MAN Trucknology 2023, menit întâlnirii cu clienții, partenerii carosieri, șoferii și fanii „leului”. Câteva mii de oaspeți din întreaga lume au asistat la workshop-uri interactive, au putut să conducă mai multe modele din cele peste 200 expuse pe circuitul de testare din vecinătatea fabricii și să viziteze linia de fabricație a uzinei din München sau muzeul cu camioane Oldtimer. Un grup de transportatori români au intrat, de asemenea, în atmosfera de sărbătoare creată de clienții și partenerii MAN din toată lumea.

După o pauză de șase ani, ca urmare a crizelor de tot felul prin care a trecut lumea transporturilor, MAN Truck & Bus s-a bucurat să își poată invita din nou clienții, producătorii de caroserii și membrii comunității de șoferi „Trucker’s World by MAN” la evenimentul tradițional MAN Trucknology, organizat la München. Clienții au putut vedea sau chiar conduce pe traseul de lângă MAN Truck Forum aproximativ 220 de camioane, furgonete și soluții de caroserie. Expoziția de autovehicule, de la 3,5 la 250 de tone, a acoperit, practic, toate segmentele de distribuție și transport, de la transport pe distanțe lungi la construcții, alimentație publică și transporturi agabaritice, precum și servicii municipale și de pompieri.

Standurile organizate în MAN Truck Forum au oferit informații referitoare la soluțiile de transport durabile și inteligente de la MAN Truck & Bus, serviciile disponibile și tendințele actuale din industria transporturilor – zero emisii, digitalizare, automatizare – și cum performează MAN din aceste puncte de vedere.

Cei aproximativ 75 de parteneri, carosieri sau furnizori de componente, prezenți la fața locului – printre care Continental, Fliegl Trailer, Humbaur, Kögel, Krone, Liebherr, Schmitz Cargobull, Fassi, Würth etc. – au organizat standuri proprii în care și-au prezentat noutățile tehnologice și soluțiile dezvoltate împreună cu MAN.

Iar posibilitatea de a se urca ei înșiși la volan a oferit clienților o altă experiență, testând modelele dorite atât pe pista de testare MAN, cât și pe șosea.

Printre noutățile prezentate cel mai mult a atras atenția modelul 2024 al MAN TGX pentru transportul pe distanțe lungi, la care optimizările aerodinamice de pe autotractor în combinație cu motorul D26 plus și noua funcție topografică reduc consumul de combustibil cu până la 6%. O siguranță și mai mare este oferită de noul sistem de detectare a bicicliștilor și a pietonilor, una dintre echipările care vor fi cerute obligatoriu de pachetul de siguranță rutier impus la camioanele nou produse după iulie 2024.

eTruck, disponibil din 2024

Deși nu a fost disponibil pentru condus, eTruck prezentat presei la finalul lui 2022 a fost expus și la MAN Trucknology 2023. MAN Truck & Bus a anunțat începerea producției de serie a camionului electric în 2024, la fabrica sa din München, unde au fost instruiți deja 2.600 de angajați pentru manipularea în condiții de siguranță a tehnologiei de înaltă tensiune și a noilor componente electrice.

Pentru a asigura cel mai bun start pentru producția noilor camioane electrice, MAN a dezvoltat un concept complet nou, în cadrul eMobility Center, în care pe aceeași linie de asamblare vor fi fabricate atât modelele electrice, cât și cele convenționale. Instalarea variabilă a bateriilor și a motorului electric, pe de o parte, sau a motorului cu combustie internă, pe de altă parte, va fi posibilă în viitor prin componente modulare care pot fi utilizate uniform, în special în șasiu și cablaj. Marele avantaj al acestei producții mixte este că ponderea vehiculelor electrice și a camioanelor diesel în producția totală poate fi adaptată în mod flexibil la dezvoltarea actuală a pieței.

Astfel, primele camioane electrice produse în serie urmează să fie livrate clienților încă din prima jumătate a anului viitor. MAN a anunțat că s-au primit deja peste 500 de solicitări cu aproximativ patru luni înainte de deschiderea oficială a caietelor de comenzi.

Aproximativ 30 de prototipuri ale noului eTruck au fost deja construite la centrul de producție eMobility, iar în acest an vor urma încă 26. Ele sunt folosite pentru cele mai dure teste de rulare pe gheață, zăpadă și căldură arzătoare, pentru a aduce noul MAN eTruck cât mai rapid aproape de producția de serie.

La evenimentul MAN Trucknology 2023, participanții au asistat la o demonstrație a puterii excepționale a eTruck, care poate porni de pe loc pe o rampă de 22%, în aceleași condiții ca și un autocamion diesel. Senzația este aceeași ca în cazul unui camion diesel foarte puternic, în condițiile în care camionul electric este mult mai eficient din punct de vedere al consumului, recuperând energie la frânare.

Primul autotractor electric MAN oferă un aranjament special al bateriilor, astfel încât să fie foarte asemănător cu camionul diesel. Astfel, un autotractor cu un ampatament de 3,75 m poate dispune de 6 pachete de baterii dispuse două sub cabină și alte patru – câte două de fiecare parte a cadrului șasiu, în spatele cabinei – astfel încât să se asigure același design compact al șasiului ca la un camion tradițional, care oferă o rază de bracare optimă și o autonomie ridicată (400 km), chiar și pentru un autotractor compact. Și, bineînțeles, o capacitate mare de încărcare a bateriei: 400 kWh, ceea ce s-ar putea traduce, pentru un camion de cursă lungă, la un transport pe autostradă cu viteză medie de 80 km/h și o sarcină de 22 t, printr‑un consum de energie de aproape 2 kWh/km. Se ia în considerare o medie orară de 80 km/h, deși în Germania aceasta este viteza maximă admisă, dar camioanele sunt de regulă conduse la viteze mai mari decât limita.

În cazul unei operațiuni de distribuție consumul este de 1,8-1,9 kWh/km, ca urmare a vitezei de rulare mai mici.

Bateriile sunt produse de MAN, care le ia înapoi de la clienți după un anumit număr de ani, le recondiționează și le oferă o a doua sau chiar o a treia viață. Bateriile pot fi reciclate în proporție de 96%.

Un alt avantaj evidențiat de reprezentanții MAN este că tot grupul motopropulsor este produs în cadrul Grupului Traton – motor electric, transmisie cu 4 viteze (dezvoltată special pentru propulsia electrică) și axe – ceea ce oferă un grad ridicat de integrare și reglare pentru o funcționare eficientă.

Pentru autotractor, cele 6 pachete de baterii dispuse astfel încât asigură posibilitatea montării pe un ampatament de 3,75 m sunt suficiente pentru o autonomie de 400 km. Și cum din octombrie 2025 se pare că vor apărea primele stații de alimentare cu electricitate de 1 MWh, care permit încărcarea MAN eTruck de la 5 la 80% în 35 minute, o autonomie de 400 km este suficientă pentru cel puțin jumătate din programul de condus zilnic al șoferilor de camioane, în pauza de 45 de minute fiind timp pentru o încărcare aproape full a bateriei la o astfel de stație de alimentară ultra rapidă.

Reprezentanții MAN cred că Germania și poate și multe alte state vor elimina subvențiile mari pentru achiziția de camioane electrice din 2025, când aproape toți producătorii de camioane vor începe să le producă în serie. Cu toate acestea, planul ca jumătate din producția de camioane să fie electrice până în 2030 este viabil, cred experții MAN, care estimează că din 2025 TCO pentru un camion va fi foarte apropiat de TCO-ul pentru un camion diesel. Cel puțin în Franța sau Elveția, unde electricitatea este ieftină (având centrale atomice sau centrale electrice care folosesc puterea căderii apei din lacurile vulcanice, spre exemplu), motorina este foarte scumpă, iar taxele de folosire a infrastructurii drumurilor țin cont de poluare. Și în Germania taxele de drum și motorina se vor scumpi foarte mult din 2024, ca urmare a noii reglementări privind taxa pe CO2.

Prototipul MAN eTruck și un TGX 18.510 convențional, cu motor diesel, din aceeași clasă de greutate, ambele cuplate cu semiremorci și încărcare la capacitate, pentru o greutate totală de 40 t, au fost protagonistele unui test de zgomot, derulat pe circuitul de testare MAN din München în cadrul studiului de mobilitate privind logistica cu zgomot redus realizat de Institutul Fraunhofer IML. Studiul, ale cărui rezultate integrale vor fi publicate la începutul lui 2024, a arătat că autocamioanele electrice sunt mai puțin zgomotoase decât modelele diesel omoloage cu până la 50%. Scopul studiului a fost de a dezvolta standarde pentru măsurarea emisiilor de zgomot în timpul livrărilor urbane.

„Pe baza măsurătorilor, nivelul de zgomot al eTruck, la o viteză constantă de 20 km/oră, este cu aproximativ 6 dB mai mic decât la modelul diesel corespondent, iar dacă se ia în considerare faptul că acesta din urmă este, la rândul său, cu aproximativ 5 dB mai silențios decât referința (un camion diesel clasic, conform literaturii de specialitate), atunci diferența în favoarea eTruck crește la 11 dB. Camionul electric este cu 50% mai silențios decât un model diesel clasic în ceea ce privește impresia auditivă”, a declarat Michael Wirtz, manager de proiect pentru măsurători la Peutz Consult GmbH, compania angajată să efectueze măsurătorile de zgomot.

Cel mai frumos camion MAN din Europa vine din Polonia

Polonezul Paweł Pabich a câștigat concursul de frumusețe pentru camioane organizat de MAN cu ocazia Festivalului MAN Trucknology 2023. Camionul TGX cu caroserie exterioară albă și interior modificat a ocupat primul loc în cadrul concursului „MAN Truck Champions Europe 2023”, premierea fiind făcută sâmbătă, 8 iulie, în încheierea festivalului organizat de MAN.

„Elementele de interior sunt creația mea și au fost realizate pe măsură. Albul frumos al zăpezii, iluminarea și toate completările inovatoare care pot fi văzute de la distanță fac camionul meu unic și original”, a declarat norocosul câștigător despre „Leul său alb”.

260 de participanți din 18 țări au trimis fotografii și descrieri ale vehiculelor lor speciale din punct de vedere vizual. Modificările la camioanele înscrise în concurs au cuprins aerografe cu valoare artistică pe părțile laterale ale cabinei șoferului până la un MAN TGX 18.640 în vopsea aurie. Între 31 mai și 11 iunie, voturile publicului au putut fi exprimate pe rețelele de socializare Facebook și Instagram, precum și pe canale și site-uri web ale „Trucker’s World by MAN”. După aceea, au fost stabilite cele mai frumoase camioane din fiecare țară în parte. Primii 5 participanți, inclusiv câștigătorul la nivel european, au fost, de asemenea, determinați printr-un vot public pe aceleași canale, în perioada 15-25 iunie.

Câștigătorul general din Polonia și ceilalți patru finaliști din Germania, Italia, Turcia și Marea Britanie și-au primit premiile în ultima seară a Festivalului MAN Trucknology 2023.

Articole similare