La noul sediu TH Truck din Oradea au fost expuse, ca parte a caravanei DAF, și două camioane ale firmei Damarito, dintre care unul, livrat în decembrie 2015, a depășit 1.500.000 km fără să necesite investiții importante în reparații și continuând să aibă plăcuțele și discurile de frână din fabrică. Deci el constituie un real motiv de mândrie pentru reprezentanții producătorului olandez care au participat la eveniment.
Camionul este într-o stare tehnică suficient de bună pentru a mai fi folosit un sezon, adică aproximativ 200.000 km, după care va fi vândut. Același echipaj îl conduce de câteva sute de mii de kilometri și preferă să continue să lucreze pe el chiar dacă între timp Damarito a cumpărat vehicule noi. Iar consumul acestui camion veteran este doar cu 1,5-2 l/100 km mai mare decât al modelelor mai tinere.
În ceea ce privește costurile de întreținere și reparații pentru un camion mai vechi, ele sunt mai mari, dar nu cu mult, decât la cele noi. Pe de altă parte, acesta este achitat și deci aduce plus valoare, ceea ce contează mult într-un domeniu ca transporturile, în care profitul este mic și finanțarea nu este flexibilă.
Piesele originale și înlocuirea lor mai devreme, secretul longevității
Damarito mai are în exploatare un camion care a ajuns la un kilometraj respectabil, 2.400.000 km, a fost produs în 2006 și face transport intern, iar secretul longevității acestora este, în opinia proprietarului firmei, Marius Toșa, stilul de condus al șoferului și mai ales întreținerea ce respectă toate indicațiile producătorului. Întreținerea și reparațiile pentru vehiculele aflate în garanție se fac numai în service-uri DAF, în țară și în străinătate, pe bază de contract de service, iar după ieșirea din garanție în atelierul propriu, dacă e vorba de intervenții mai simple, sau tot la DAF, dacă este nevoie de diagnoză. Și se folosesc numai piese originale. În plus, multe intervenții se fac mai devreme decât recomandă producătorul. De exemplu, schimbul de ulei, curea, rulmenți ș.a. ar trebui să aibă loc la circa 400.000 km, dar Damarito îl face la 300.000 km, „ceea ce înseamnă costuri în plus, dar pe termen lung aduce avantaje”.
Atelierul propriu este autorizat RAR, lucrează numai pentru flota firmei și dispune de spălătorie, vulcanizare și spațiu pentru mecanică. Interesant este faptul că în service lucrează chiar Marius Toșa. „În afară de șoferi, în firmă lucrăm doar eu, soția și încă o persoană angajată pentru curățenie. Eu fac dispecerat de dimineață până după-amiază și apoi trec la reparații și lucrări de întreținere a camioanelor. În acest fel am redus costurile, dar am și un control foarte bun pentru tot ce se întâmplă în firmă, ce se încarcă/descarcă, și asta ne permite să mergem înainte. Am încercat să instruiesc pe cineva să se ocupe de o parte din aceste activități, dar nu am găsit pe nimeni interesat, deoarece nu este o meserie cu program fix. Însă firma a crescut treptat și m-am obișnuit cu mai multe activități, acesta este ritmul meu normal de viață și sper să pot rezista în continuare.”
Damarito a aniversat pe 26 iunie 20 de ani de activitate…
… și are un parc auto format din 13 ansambluri, toate cu camioane DAF și cu semiremorci frigorifice, din care trei fac transport intern și 10 fac curse tur-retur spre Spania și Portugalia, cu doi șoferi, astfel încât timpul de tranzit să fie de 72 de ore din aceste țări spre clientul din România, chiar și în condițiile în care se stă uneori la graniță 6-7 ore. Pentru a respecta acest termen semiremorcile încărcate sunt preluate, odată ajunse în țară, de un alt autotractor, care face transport intern, șoferul intră în pauză, iar Marius Toșa se ocupă de spălarea mașinilor, de alimentarea cu motorină și de cuplarea la noua semiremorcă, pentru plecarea în următoarea cursă. Astfel, un transport pe relația Spania durează 6-7 zile, iar unul pe relația Portugalia, șapte zile, și șoferii fac mereu pauza săptămânală normală acasă.
Pentru exporturi din România rareori se găsește tot marfă la temperatură controlată, și chiar și alte tipuri de mărfuri, astfel că uneori se încarcă mobilă din Ungaria. Oricum, Damarito nu a avut scăderi de volume în ultimele luni, „poate doar unele fluctuații, dar nu mari”.
Firma oferă un pachet complet de servicii – transportă, de exemplu, retururile la un alt depozit, le descarcă, sortează marfa și o reîncarcă – de aceea tariful este mai bun decât pentru transportul frigorific propriu-zis.
Marius Toșa apreciază că piața a evoluat mult în cei 20 de ani de activitate, în sensul că s-au așezat prețurile și relațiile cu clienții. Parteneriatul cu cei mai vechi clienți ai săi, „cu ajutorul cărora ne-am ridicat, dar pe care și noi i-am sprijinit, la rândul nostru”, durează de 14-15 ani. „Relațiile bune se construiesc în timp și cu seriozitate. Noi, de exemplu, avem printre clienți producători din Spania care garantează pentru noi și ne oferă sprijin financiar la nevoie, pentru că știu că suntem serioși.”
Marius Toșa ține să sublinieze faptul că firma sa nu are datorii la stat, că plătește la timp salariile și că din capitalul propriu a achiziționat o stație de incintă cu capacitate de 100.000 l de motorină, avantajoasă deoarece, cu un termen de plată de 60 de zile, a realizat, de exemplu, în cazul unei achiziții de la final de iunie, o economie de circa 0,55 lei/l, adică aproximativ 20.000 de lei.
Probleme majore din cauza crizei de șoferi nu au fost, deși Damarito a avut uneori camioane pe dreapta, cel mai mult pentru 30-40 de zile, „deoarece am preferat să facem angajări pe bază de referință, să nu luăm pe oricine”. La nevoie șoferii care lucrează la intern fac și curse internaționale și, oricum, lucrând cu echipaje, firma are avantajul că poate testa și integra mai ușor conducătorii auto noi.
Dacă volumele nu au scăzut în ultimul timp și șoferi sunt suficienți, Marius Toșa are totuși și un motiv serios de nemulțumire, acela că instituțiile de control din România nu acționează preventiv, ci amendează firmele pentru cea mai mică problemă.
Parcul auto va crește în toamnă
Firma a avut și camioane MAN și Volvo, dar s-a oprit la DAF, din care a avut mașini începând cu Euro 2 până la Euro 6, și la care apreciază și stocul bun de piese de schimb, și sprijinul pe care l-a primit în timp „din toate punctele de vedere. Poate pentru o firmă cu sute de camioane este mai avantajos să aibă 2-3 mărci, dar noi avem numai una.”
Jumătate din flotă este încă în leasing – mai ales camioanele, pentru că dintre semiremorci 90% sunt deja achitate.
Marius Toșa intenționează să extindă flota cu 3-4 autotractoare, deoarece unul dintre clienți are nevoie de mai multe, „dar dacă apar oportunități să vindem din mașinile vechi la un preț bun putem face și asta”.
Comanda a fost deja dată și livrarea ar urma să se facă în toamnă, când începe perioada cea mai intensă de muncă pentru Damarito, care ține până la 1 iulie sau 1 august. Pe 1 august toți angajații firmei intră în concediu, iar camioanele ajung în service pentru întreținere și reparații și nu se mai fac curse decât în caz de forță majoră.