Reprezentantii Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT) au solicitat Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) modificarea urgenta a normei RCA 23/2014, avand ca obiectiv principal eliminarea posibilitatii ca asiguratorii sa practice tarife diferentiate fata de companiile de transport marfuri si pasageri din Romania. Din datele obtinute de la transportatori, FORT a constatat ca pentru acelasi tip de vehicul comercial, incadrat in aceeasi clasa de bonus/malus, asiguratorii practica tarife cu diferente de pana la 300%, situatie fata de care atat ASF cat si Consiliul Concurentei trebuie sa prezinte public o pozitie oficiala.
FORT a solicitat totodata ca asigurarea obligatorie sa poata fi incheiata pentru orice perioada de valabilitate, calculul actuarial sa fie pus la cerere la dispozitia asiguratilor, modificarea tarifelor sa fie direct corelata cu fluctuatia daunalitatii pe segment omogen de vehicule si sa fie stabilita o proportie rezonabila intre, pe de o parte, nivelul primei de asigurare anuale si nivelul mediu al primei de asigurare (calculata ca medie a primelor platite in ultimii 5 ani) pentru un autovehicul si pe de alta parte, daunalitatea provocata de acesta anual si total (pentru toti anii). Aceste masuri se inscriu in seria celor cu efect pe termen mediu si lung si nu sunt in masura sa coboare nivelul tarifelor RCA la cota de suportabilitate a pietei de transport, insa pot ajuta la stabilitatea tartifelor in viitor.
FORT sustine in continuare ca singura masura legislativa cu efect pe termen scurt este reglementarea tarifelor de baza pentru RCA direct de catre ASF si stabilirea tot prin reglementare a factorilor care influenteaza aceste tarife si a modului in care asiguratorii pot adauga repere nejustificate in calculul actuarial. Din ultimele discutii purtate cu reprezentantii ASF, rezulta in mod cert faptul ca toti asiguratii din Romania sunt pedepsiti de doua ori raportat diferentelor de tarif practicate de asiguratori in functie de judetul in care este inmatriculat vehiculul pentru care se incheie polita RCA. Spre exemplu, daca vehiculul ce urmeaza sa fie asigurat este inmatriculat intr-un judet in care proprietarii de vehicule produc cu frecventa mare evenimente rutiere in tara si in strainatate, urmeaza ca oferta RCA sa fie influentata in sens negativ de acest aspect contrar faptului ca fiecare vinovat de producerea unui eveniment rutier suporta si malus-ul de rigoare.
FORT continua seria manifestarilor spontane pana in data de 15 Septembrie, data la care patronatele din transporturi organizeaza un protest de mare amploare in Bucuresti.