Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Guvernul impune pretul abonamentelor pentru elevi

Pe site-ul Ministerului Educatiei a fost pus afisat pentru dezbatere publica un proiect de hotarare de Guvern pentru stabilirea metodologiei de calcul si a tarifului maxim per km aferent abonamentului de transport prevazut la articolul 84, alin (3) din legea nr. 1/2011 a educatiei nationale. In nota de fundamentare a proiectului se argumenteaza ca Guvernul Romaniei a adoptat Ordonanta nr. 29/2013 prin care se instituie un plafon de 26 lei/3 km + 2 lei/km pentru decontarea navetei elevilor. In conformitate cu prevederile art. 23 din OG 27/2011, tarifele practicate de operatorii de transport sunt reglate de piata libera, prin cerere si oferta, dar, in realitate, unele licente de traseu sunt acordate unui singur operator de transport.
 

In aceste cazuri, preturile abonamentelor variaza foarte mult pentru aceeasi distanta, se arata in nota de fundamentare, astfel ca unele firme practica tarife de pana la 8 ori mai mari decat altele, pentru aceeasi distanta. In medie tarifele maxime sunt de 6,34 de ori mai mari decat tarifele minime pentru aceleasi distante.
In prezent nu doar tarifele ar prezenta o mare variabilitate la nivel national, ci si metodele de stabilire a acestora. Astfel, unii operatori de transport seteaza tariful abonamentului drept suma contravalorii biletelor necesare, la care aplica o reducere de pana la 40%, in timp ce altii nu aplica nicio reducere, desi aceasta ar fi justificata economic, deoarece se plateste o data contravaloarea calatoriilor pentru intreaga luna. Art. 15 din OG nr. 29/2013 reglementeaza tariful la care este decontata naveta elevilor, incepand cu anul scolar 2013-2014, la nivelul practicat de o parte din operatorii de transport, dar nu rezolva problema valorii ridicate a tarifelor abonamentelor practicate, diferenta fiind achitata din banii parintilor. In multe situatii, din cauza acestor tarife ridicate, elevii sunt nevoiti sa abandoneze scoala. Decontarea integrala a preturilor abonamentelor, asa cum sunt stabilite de transportatori, ar putea genera comportament oportunist din partea operatorilor de transport. Astfel, varianta optima este decontarea abonamentelor la un pret rezonabil care sa plece de la costurile operatorilor la care sa se adauge profitul mediu obtinut de catre acestia.
In urma unui model de calcul – aparent foarte elaborat – proiectul de HG stabileste tarife maxime pentru abonamentele de transport vandute elevilor, acestea fiind cuprinse intre 10 lei (pentru distanta de 3 km) si pana la 174 de lei (pentru 50 km). Potrivit aceleiasi note de fundamentare, tarifele au fost calculate pe baza costurilor a 741 de companii de transport rutier de persoane. Prin instituirea unui tarif maximal, bazat pe costuri si printr-o metodologie transparenta se urmareste decontarea integrala a costurilor cu naveta a peste 125.000 de elevi.
Impactul asupra veniturilor companiilor va fi limitat deoarece elevii care fac naveta reprezinta doar 3,64% din capacitatea de transport a operatorilor de transport rutier de persoane, argumenteaza initiatorii HG. Problema este ca de an de zile transportatorii subventioneaza practic transportul nu doar al elevilor, ci al tuturor categoriilor defavorizate (persoane cu handicap, veterani de razboi, pensionari), pentru ca banii pe cupoane se dau cu mare intarziere. Daca pana acum macar 50% din pretul abonamentelor pentru elevi se incasa pe loc, de acum inainte scolarii vor fi transportati pe datorie. Si mai stupid este impunerea unui tarif maximal, in conditiile pietei libere. Mai ales ca structura costului de operare difera de la o companie la alta. Numai la RCA nu se putea plafona tariful… aici, nu este nicio problema.

Articole similare

Ad