Operatorii romani de transport nu isi pot recupera acciza suplimentara intrucat Ministerul Finantelor Publice invoca faptul ca Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2016, a abrogat prevederile vechiului Cod fiscal aprobat prin Legea nr. 571/2003 si este necesara actualizarea corespunzatoare a HG 537/2014 care stabileste conditiile, procedura si termenele de restituire a accizei, deoarece aceasta facea referire la Legea 571/2013, se arata intr-un comunicat UNTRR.
In primele zece luni ale acestui an, acciza a fost rambursata conform HG 537/2014 si nu ar fi trebuit sa apara niciun fel de probleme, mai ales ca la modificarea Codului fiscal in 2015 si aprobarea acestuia prin Legea 227 a fost abrogata varianta precedenta – aprobata prin Legea 571/2003 – iar art. 502 alin. 2 din legea 227/2015 (noul Cod fiscal) prevede: “Trimiterile facute prin alte acte normative la Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile urmatoare, se considera a fi facute la prezentul cod”.
Toate aceste pretexte legate de necesitatea unor noi demersuri legislative nu constituie decat o incercare a Ministerului Finantelor de a intarzia si eventual de a nu mai face nicio rambursare de accize la carburant in 2016, desi exista inca buget real disponibil, se mai arata in comunicatul UNTRR. De asemenea, in proiectul de modificare a HG 537/2014, publicat pentru dezbatere publica, MFP schimba termenul de plata a Deciziilor aprobate de la 30 de zile lucratoare la 45 de zile lucratoare, ceea ce ridica semne de intrebare in legatura cu buna credinta a guvernantilor de a plati acciza pe 2016. Mai mult, in mod similar, orice contribuabil din Romania ar putea sa se opreasca din a plati orice suma catre orice autoritate de stat daca aceasta a fost stabilita printr-un act normativ intre 2003 si 2015, si actul normativ face referire la Codul Fiscal – Legea 571/2003, avand in vedere ca astazi Codul fiscal este Legea 227/2015.