UNTRR atrage atentia ca in Anexa 1 a Legii nr. 221 din 17 noiembrie 2016 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania s-au strecurat erori care vor afecta aplicarea corecta a tarifelor. Astfel, in textul de Lege exista doua tipuri de vehicule de transport persoane prevazute atat la categoria C pct. b), categoria D pct. b), cat si la categoriile G si H. Practic, pentru aceste doua tipuri de vehicule sunt prevazute doua niveluri diferite ale tarifelor astfel ca legea este inaplicabila pentru vehiculele de transport persoane cu mai mult de 9 locuri si cel mult 23 de locuri, precum si pentru vehiculele de transport persoane cu mai mult de 23 locuri.
De asemenea, la categoria E masa totala maxima autorizata – MTMA – a fost exprimata „12,01” in loc de „12,0 t”.
UNTRR reaminteste ca Directiva CE 2011/76/UE a fost aprobata in anul 2011 iar termenul final de transpunere in legislatia nationala a fost 16 octombrie 2013. Romania a fost informata de catre Comisia Europeana (COM) despre depasirea termenului de 16 octombrie 2013 pentru transpunerea prevederilor Directivei 2011/76/UE, iar ulterior COM a deschis cauza cu nr. 2013/0426, faza pre contencioasa – punerea in intarziere si a mai acordat Romaniei un nou termen pana la sfarsitul lunii noiembrie 2014. Nici acest termen nu a fost respectat.
In luna februarie 2016, Comisia Europeana a solicitat Romaniei sa indeplineasca toate cerintele Directivei 2011/76/UE privind aplicarea taxelor rutiere in termen de 2 luni, in caz contrar, Comisia poate decide sa sesizeze Curtea de Justitie a UE cu privire la acest caz.
In temeiul directivei 2011/76/UE, statele membre trebuie sa stabileasca sau sa modifice definitiile relevante (de exemplu 'taxa de trecere', 'taxa de utilizare a infrastructurii') si sa se asigure ca taxele de utilizare sunt proportionale si ca veniturile realizate prin incasarea lor sunt utilizate pentru recuperarea costurilor infrastructurii.
Avand in vedere ca aceste erori vor crea confuzii si interpretari, dar mai ales vor face inoperanta aplicarea Legii 221, UNTRR solicita Ministerului Transporturilor sa faca demersurile necesare pentru clarificarea situatiei, astfel incat incepand cu data de 20 ianuarie 2017 sa fie posibila aplicarea corecta a tarifului rovinietei.
NIVELUL tarifului actual de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania comparativ cu cel aprobat prin Legea nr. 221/2016
Tipul vehiculului | Durata de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania | Tarif [euro] (TVA inclus) Tarif actual | Tarif [euro] (TVA inclus) Tarif aprobat conform legii nr. 221/2016 | Modificare procentuala | |
A | Autoturisme | 7 zile | 3 | 3 | 0 |
30 zile | 7 | 7 | 0 | ||
90 zile | 13 | 13 | 0 | ||
12 luni | 28 | 28 | 0 | ||
B |
Vehicule de transport marfa cu MTMA mai mica sau egala cu 3,5 tone Forma aprobata prin L 221/2016 Vehicule de transport marfa cu 0,0 t mai mic decat MTMA mai mic sau egal cu 3,5 t |
7 zile | 6 | 6 | 0 |
30 zile | 16 | 16 | 0 | ||
90 zile | 36 | 36 | 0 | ||
12 luni | 96 | 96 | 0 | ||
C |
Vehicule de transport marfa cu MTMA mai mare de 3,5 tone si mai mica sau egala cu 7,5 tone Forma aprobata prin L221/2016 a) Vehicule de transport marfa cu 3,51 mai mic decat MTMA mai mic sau egal cu 7,5 t b) Vehicule de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv conducatorul auto) ?i maximum 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducatorul auto) |
1 zi | 4 | 4 | 0 |
7 zile | 20 | 16 | -20% | ||
30 zile | 52 | 32 | -38,46% | ||
90 zile | 120 | 92 | -23,33% | ||
12 luni | 320 | 320 | 0 | ||
D |
Vehicule de transport marfa cu MTMA mai mare de 7,5 tone si mai mica decat 12,0 tone Forma aprobata prin L221/2016 a) Vehicule de transport marfa cu 7,51 mai mic decat MTMA mai mic decat 12,0 t b) Vehicule de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducatorul auto) |
1 zi | 7 | 7 | 0 |
7 zile | 35 | 28 | -20% | ||
30 zile | 91 | 56 | -38,46% | ||
90 zile | 210 | 160 | -23,8% | ||
12 luni | 560 | 560 | 0 | ||
E |
Vehicule de transport marfa cu MTMA mai mare sau egala cu 12,0 tone, cu maximum 3 axe (inclusiv) Forma aprobata prin L221/2016 Vehicule de transport marfa cu MTMA mai mare sau egal cu 12,01, cu maximum 3 axe (inclusiv) |
1 zi | 9 | 9 | 0 |
7 zile | 45 | 36 | -20% | ||
30 zile | 117 | 72 | -38,46% | ||
90 zile | 270 | 206 | -23,7% | ||
12 luni | 720 | 720 | 0 | ||
F | Vehicule de transport marfa cu MTMA mai mare sau egala cu 12,0 tone, cu minimum 4 axe (inclusiv) | 1 zi | 11 | 11 | 0 |
7 zile | 55 | 55 | 0 | ||
30 zile | 143 | 121 | -15,38% | ||
90 zile | 374 | 345 | -7,75% | ||
12 luni | 1.210 | 1.210 | 0 | ||
G | Vehicule de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv conducatorul auto) si maximum 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducatorul auto)* | 1 zi | 4 | 2 | -50% |
7 zile | 20 | 20 | 0 | ||
30 zile | 52 | 52 | 0 | ||
90 zile | 120 | 120 | 0 | ||
12 luni | 320 | 320 | 0 | ||
H | Vehicule de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducatorul auto)** | 1 zi | 7 | 7 | 0 |
7 zile | 35 | 35 | 0 | ||
30 zile | 91 | 91 | 0 | ||
90 zile | 210 | 210 | 0 | ||
12 luni | 560 | 560 | 0 |
*În prezent, categoria G este inclusã în categoria C, punctul b.
**În prezent, categoria H este inclusã în categoria D, punctul b.
NIVELUL tarifului actual de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania comparativ cu nivelul tarifului propus de Ministerul Transporturilor, tarifele fiind în conformitate cu Directiva 2011/76/UE
Tipul vehiculului | Durata de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania |
Tarif [euro] (TVA inclus) Tarif actual |
Tarif [euro] (TVA inclus) Propunere MT trimisa catre Parlament | Modificare procentuala | ||
A | Autoturisme | 7 zile | 3 | 3 | 0 | |
30 zile | 7 | 7 | 0 | |||
90 zile | 13 | 13 | 0 | |||
12 luni | 28 | 28 | 0 | |||
B |
Forma propusa: Vehicule de transport marfa cu MTMA mai mica sau egala cu 3,5 tone |
7 zile | 6 | 6 | 0 | |
30 zile | 16 | 16 | 0 | |||
90 zile | 36 | 36 | 0 | |||
12 luni | 96 | 96 | 0 | |||
C | Vehicule de transport marfa cu MTMA mai mare de 3,5 tone si mai mica sau egala cu 7,5 tone | 1 zi | 4 | 11 | +175% | |
7 zile | 20 | 27 | +35% | |||
30 zile | 52 | 55 | +5,7% | |||
90 zile | 120 | 155 | +29,1% | |||
12 luni | 320 | 550 | +71,8% | |||
D | Vehicule de transport marfa cu MTMA mai mare de 7,5 tone si mai mica decat 12,0 tone | 1 zi | 7 | 11 | +57,1% | |
7 zile | 35 | 31 | -11,5% | |||
30 zile | 91 | 63 | -30,7% | |||
90 zile | 210 | 180 | -14,2% | |||
12 luni | 560 | 635 | +13,39% | |||
E | Vehicule de transport marfa cu MTMA mai mare sau egala cu 12,0 tone, cu maximum 3 axe (inclusiv) | 1 zi | 9 | 11 | +22,22% | |
7 zile | 45 | 36 | -20% | |||
30 zile | 117 | 72 | -38,4% | |||
90 zile | 270 | 205 | -24% | |||
12 luni | 720 | 720 | 0 | |||
F | Vehicule de transport marfa cu MTMA mai mare sau egala cu 12,0 tone, cu minimum 4 axe (inclusiv) | 1 zi | 11 | 11 | 0 | |
7 zile | 55 | 60 | +9,1% | |||
30 zile | 143 | 121 | -15,38% | |||
90 zile | 374 | 350 | -6,4% | |||
12 luni | 1.210 | 1.210 | 0 | |||
G | Vehicule de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv conducatorul auto) si maximum 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducatorul auto)* | 1 zi | 4 | 4 | 0 | |
7 zile | 20 | 20 | 0 | |||
30 zile | 52 | 52 | 0 | |||
90 zile | 120 | 120 | 0 | |||
12 luni | 320 | 320 | 0 | |||
H | Vehicule de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducatorul auto)** | 1 zi | 7 | 7 | 0 | |
7 zile | 35 | 35 | 0 | |||
30 zile | 91 | 91 | 0 | |||
90 zile |
210 |
210 | 0 | |||
12 luni | 560 | 560 | 0 |
*În prezent, categoria G este inclusa în categoria C, punctul b.
**În prezent, categoria H este inclusa în categoria D, punctul b.