INATECH Packaging a fost, în urmă cu 13 ani, prima companie care propunea pe piața autohtonă o gamă completă de soluții de ambalare, iar acest pionierat i-a permis să-și consolideze poziția pe măsură ce au apărut noi furnizori. Cu atât mai mult cu cât și propria ofertă s-a îmbogățit constant între timp, ajungând să includă și ambalaje de producție proprie, echipamente pentru ambalare automată și materiale premium pentru izolația pardoselilor. Portofoliul bogat și extinderea în Bulgaria și Ungaria fac ca vânzările să nu aibă de suferit în această perioadă în care cererea scade și fluctuațiile prețurilor materiei prime sunt tot mai mari.
Cristian Bădescu a înființat INATECH Packaging în 2010 cu scopul de a fi un furnizor de soluții complete de ambalare, concept nou pe piața din România la acel moment. Primul pas a fost investiția într-un magazin online unde au fost listate mai multe produse pe care firma nu le avea în portofoliu, dar voia să vadă dacă se bucură de interes. Acest test a dovedit că există loc pe piață pentru produse destinate ambalării în scopul protecției bunurilor și vândute online.
A urmat constituirea unei echipe alături de un fost coleg din școala generală, Andrei Rusu, care în prezent este directorul general al firmei, și un altul care până atunci lucrase, ca și Cristian Bădescu, în administrația publică. De atunci, diversificarea portofoliului și creșterea vânzărilor au fost constante, fără ca firma să fie scutită de probleme, cum ar fi o filă CEC fără acoperire, de circa 10.000 de euro, din care în final a recuperat doar o parte și care a constituit o lovitură puternică pentru cineva aflat în primul an de antreprenoriat. „Dar credeam mult în această afacere și nu m-am oprit, ci am continuat să lucrăm tot cu plata la termen, doar că am fost mai atenți. Din acel moment ne-am dezvoltat constant.”
Producătorii importanți de ambalaje din lume sunt deja prezenți în România, așa cum arată Cristian Bădescu, „dar pe formatul adoptat de mine, «complete packaging provider», nu există la noi un jucător mare, deși pe alte piețe există mulți și mari. De aceea am și avut loc de creștere și de aceea suntem avantajați și acum, când în domeniu există tot mai multe firme – pentru că am fost primii. Pe de altă parte, nu este ușor să fii furnizor de soluții complete, deoarece trebuie să investești mult în stocuri dacă oferi o gamă atât de largă de produse.”
Cei mai mulți clienți sunt producătorii de componente auto, urmați de cei de mobilier, de componente electronice și de sticlărie/parbrize. Și clienții din Home&Deco sunt vizați cu precădere, încă de la înființarea Inatech, iar în perioada pandemiei de Covid-19 acest segment s-a dezvoltat extrem de mult. Curierii au, la rândul lor, nevoie de produsele firmei, deoarece tot ce transportă ei trebuie protejat. Tocmai de aici a venit cea mai mare creștere a volumelor de activitate în perioada pandemiei. Din portofoliu nu lipsesc ambalaje cu grad mai mare de personalizare, de exemplu, pentru clienți din industriile aeronautică și aerospațială.
Un producător de componente auto poate folosi cutii din carton, pungi din folie cu bule de aer, folie stretch pentru paletizat marfa, colțari din carton pentru stabilizarea paletului, separatoare din hârtie, polistiren sau bule de aer pentru protejare etc. Și, pentru că nu le poate cumpăra pe toate de la un producător de ambalaje din carton, faptul că Inatech furnizează toată gama de care are nevoie, pe formatul pe care îl vrea și din stoc, este principalul avantaj competitiv al companiei. „Deoarece volumele pe care le avem cu producătorii sunt mari, prețurile noastre sunt competitive. Un alt avantaj este acela că livrarea se face în maximum 48 de ore în orice zonă din țară și clienții sunt mulțumiți de faptul că îi ajutăm să scadă costurile ținând noi stocurile pentru ei.”
Tot pentru industria auto Inatech oferă și containere reutilizabile din PVC sau metal, personalizate cu sigla clientului și pe dimensiunile dorite. Dacă sunt din plastic, acestea nu pot fi personalizate, deoarece matrița ar costa câteva zeci de mii de euro, de aceea firma propune doar gama deja existentă, „dar ea este generoasă”.
În prezent compania are circa 3.000 de coduri unice de produse listate, „dar suntem departe de ce ne-am propus să avem în portofoliu, deci vom continua să extindem gama, în paralel cu dezvoltarea activității pe piețele externe și cu accentul pe sustenabilitate. Avem certificare FSC, ISCC și ISO, dar birocrația este fantastică. Pentru autorizația de mediu am fost supravegheați un an și jumătate de Agenția Națională de Mediu. Din acest motiv nu lucrăm pentru producătorii de alimente: este nevoie de prea multe certificate.”
Inatech are 57 de angajați, dintre care un inginer care face proiectare și design, patru agenți de teren și doi care se ocupă de online, și intenționează să completeze echipa cu trei agenți de teren și trei pentru sales support. Agenții de vânzări sunt și consultanți pentru clienți și pe baza discuțiilor despre activitatea acestora din urmă le recomandă ambalajele cele mai potrivite pentru a eficientiza transportul prin reducerea volumului de aer și implicit a spațiului ocupat în vehicule, „ceea ce ne oferă un plus față de concurență”.
Depozite în București și Oradea, pentru livrări rapide și eficiente
Ambalajele sunt în general voluminoase, dar ușoare, deci se transportă mult aer, ceea ce face ca firma să fie competitivă doar dacă livrarea se face pe o rază de cel mult 300 km. Iar pentru a eficientiza distribuția și a reduce costurile este nevoie în permanență de ajustări ale dimensiunilor ambalajelor. De exemplu, o rolă de folie cu bule de aer are diametru de 0,8 m și înălțime de 1 m și a trebuit transformată în role mai mici.
Tot din motive de eficientizare a distribuției, în afară de depozitul de circa 4.000 m2 închiriat în Domnești (Ilfov) – care are trei hale unde se stochează separat produse din hârtie și carton și produse din plastic, astfel încât să fie optimizat fluxul de încărcare și descărcare – a fost nevoie de un al doilea, la Oradea, unde firma este prezentă din 2015 cu o filială. De aici se poate ajunge ușor în Cluj-Napoca, Timișoara sau Satu Mare și astfel se acoperă partea de vest a țării, cu numeroase centre de producție, mai ales de componente auto – deși numărul clienților din această industrie este mai mic decât în sudul țării.
Inatech continuă să aibă cele mai mari vânzări în sudul României, dar și activitatea din Oradea merge la fel de bine, mai ales că în 2023 aici a avut loc principala investiție a firmei, pentru relocarea într-un hub cu suprafață mai mare, de 3.600 m2, cu mezanin pentru produsele cu rotație mai lentă, în noul parc CTP care are și terminal cargo – „o oportunitate în plus pe viitor, deși deocamdată nu facem transport aerian” – și oferă un nivel mai înalt de servicii.
Depozitele din Oradea și București sunt aprovizionate direct de la producători. Distribuția în județele arondate se face mai ales cu flota proprie și prin case de expediții sau curieri, iar transportul internațional se asigură numai prin case de expediții.
Din 2022, colector și prelucrător de deșeuri din plastic
Una dintre tendințele apărute în ultimul timp pe piața ambalajelor este aceea de a înlocui în cât mai mare măsură plasticul, astfel că 2022 a fost primul an în care vânzările Inatech de ambalaje din carton și hârtie au crescut considerabil. Și, pentru că plasticul nu va fi scos complet din uz, ci va exista o trecere graduală, pe măsură ce se găsesc noi materiale la fel de robuste, soluția rămâne reciclarea. Astfel că firma, care comercializează ambalaje reciclabile, s-a autorizat în 2022 în calitate de colector și prelucrător de deșeuri din material plastic și are certificare ISCC, dovedind că ambalajele sale sunt urmărite de la stadiul de materie primă, trecând prin producție, distribuție și pe la clientul final, până la recuperare și reintroducere în circuitul de producție.
Deșeurile colectate de la clienți și nu numai sunt transformate în materii prime de tip granulă reciclată din material plastic, care ulterior este reintrodusă în circuitul de producție. Pentru aceasta Inatech a investit circa 150.000 de euro în echipamente pentru prelucrarea deșeurilor din material plastic.
Directivele UE referitoare la plastic prevăd ca măcar 30% din materia primă să fie reciclabilă și, deși în România încă nu se aplică noua legislație, ea va ajunge curând și aici. Inatech, care a vrut să fie cu un pas înaintea pieței și să aibă astfel un avantaj competitiv major, a oferit în premieră la noi, în 2017, folia cu bule de aer produsă din materie primă reciclată și și-a anunțat clienții despre reglementările UE și despre faptul că din acel moment va furniza numai acel tip de folie.
În plus, compania importă și produce paleți din carton care pot susține 500 sau 700 kg, asemănători cu europaleții și al căror design a fost conceput in-house.
Reprezentanții Inatech se declară deschiși spre orice materiale noi care pot înlocui plasticul, cu mențiunea că ele sunt doar ecologice, nu și economice, și că prețul lor va afecta inclusiv prețul produselor la raft. Totuși, există deja clienți dispuși să plătească pentru ele sau pentru ambalaje din materiale reciclate.
Echipamentele de ambalare și izolațiile pentru podea completează portofoliul
Inatech participă anual la târguri internaționale de profil și are numeroase parteneriate și exclusivități pentru România, iar în ultimul timp a început să ofere și echipamente de lucru și utilaje provenite de la o companie italiană și folosite în ambalare (paletizoare, mașini de ambalat, de legat, de sigilat cutii ș.a.), deoarece multe firme au probleme în a găsi forță de muncă și caută să automatizeze procesele pe cât posibil. Pe acest segment creșterea este semnificativă, iar gama de produse se extinde permanent, deoarece automatizarea este una dintre direcțiile de dezvoltare ale firmelor, în încercarea de a optimiza procesul de fabricație și de ambalare.
În cazul acestor echipamente finanțarea se poate face inclusiv prin parteneriatele pe care Inatech le are cu diverse companii de creditare.
În prezent grupul INATECH are trei divizii. INATECH Packaging face distribuție B2B și B2C de ambalaje pentru protecție. IFOAM AG produce ambalaje personalizate din spumă din polietilenă expandată, de orice formă, realizate după schița clientului sau după cele făcute in-house pornind de la produsul ce urmează să fie protejat, dar și separatoare din folie cu bule de aer sau cutii din role de carton. În activitatea de producție, care a început în 2018 și contribuie cu 10% la cifra de afaceri a grupului, se folosesc două mașini CNC pentru frezare în spumă, un echipament care taie pe contur cu fir abraziv și unul cu fir cald, un plotter care taie forma în funcție de desenul introdus în computer, o sudeză pentru sigilat pungi, o mașină care taie formate din folie cu bule de aer sau polietilenă expandată, una care injectează spumă în matrițe și iese forma dorită, un laminator și un derulator din role jumbo în role scurte.
Iar divizia ISOTECKLINE produce materiale premium pentru izolația pardoselilor, ce au fost testate și certificate în laboratoare germane și îndeplinesc normele internaționale în domeniu. Acestea sunt destinate în special magazinelor DIY și contribuie cu circa 30% la cifra de afaceri a grupului.
Criza economică a grăbit extinderea în Bulgaria și Ungaria
Așadar, gama de produse Inatech se extinde permanent, „iar portofoliul larg este cel care a făcut diferența în 2023, când consumul a scăzut, construcțiile au stagnat, nu se mai iau credite și inflația este destul de mare, deci pentru a ne menține ritmul normal de creștere a trebuit să aducem produse noi și să câștigăm clienți noi. Și tot pentru a ne atinge obiectivele de creștere am intrat pe piețele din Bulgaria și Ungaria mai devreme decât am planificat inițial, când credeam că vom atinge în 2025 o cifră de afaceri de 10 milioane de euro și apoi ne vom extinde la extern. Cumva criza actuală ne-a forțat mâna și vom atinge mai devreme această țintă legată de venituri.”
Și înainte de intrarea în Bulgaria și Ungaria Inatech avea clienți din aceste țări sau din Germania și Austria, „dar fără să facem noi eforturi să mergem la export. De acum înainte vom intensifica promovarea produselor mai ales în țările vecine, unde livrăm din București și Oradea. Am intrat pe marketplace și rezultatele au fost pe măsura așteptărilor. În acest context, planificăm o serie de proiecte noi și pe partea de e-commerce.”
Cifră de afaceri mai mare decât înainte de pandemie, dar profit mai mic
Din cifra totală de afaceri a companiei, vânzările online reprezintă 10%, „o valoare importantă, la care nu ne-am fi așteptat, deoarece sunt produse atipice – cine să le comande pe internet?”
Veniturile din 2022 au fost de 8,6 milioane de euro pentru cele trei divizii, dar 2021 și 2020 au fost ani atipic de buni, mai ales datorită creșterii comerțului electronic. De aceea, Cristian Bădescu preferă să compare 2023 cu 2019, „e mai corect așa”, iar ce rezultă este o creștere, deși față de anii pandemiei veniturile sunt mai mici, poate și pentru că industria auto, de unde provin cei mai mulți clienți, este în scădere.
Costurile în schimb au crescut în ultimul timp, „dar noi avem talentul de a investi, nu de a reduce, atunci când ne este greu, așa că acum investim în logistică, automatizare, IT, customer care, optimizarea proceselor, noi proiecte e-commerce”.
Pentru 2023 este estimată o creștere de 15% a cifrei de afaceri față de 2022, până la circa 9,2 milioane de euro.
Firma continuă să lucreze cu stocuri, deși din septembrie se așteaptă noi scumpiri. Materia primă este adusă atât din țară – principalul furnizor fiind Abriso Jiffy, originar din Belgia – cât și din străinătate, iar livrarea se face în cel mult două săptămâni de la comandă dacă este vorba de furnizori din Europa sau în maximum patru săptămâni dacă vine din Turcia sau din alte zone ale lumii.